Vad för skydd på unghäst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ida
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 297
I

Ida

Nyfiken på vad alla använder för skydd på sina unghästar. När man löshoppar, longerar och börjar rida på dem.
Har sett vissa som inte alls använder skydd men även såna som alltid har skydd.. Vill höra allas åsikter! :bump:

Sv: Vad för skydd på unghäst?

Jag har senskydd i läder fram för det mesta när jag arbetar. Händer även att jag använder lindor och ska även vänja in henne på strykkappor att ha bak. Men inte för att hon behöver det. Utan bara att hon ska vara van att ha det på sig.

Är unghästen skodd använder jag självklart skydd!
Ofta börjar man jobba hästen lite innan den är skodd och då är det ju inte nödvändigt med skydd, men man kan ju ha dom för att dom ska vänja sig... (I början av inridningsmomenten tar jag inte på skydd det är så mkt nytt ändå.)

Vid löshoppning har jag dock alltid skydd.
Använder ej transportskydd på en oskodd unghäst.
Har den framskor börjar jag försiktigt med gummiboots för att minimera risken för trampskador.

min är fyra nu och har
lindor runt om och boots fram vid dressyr
eksadron senskydd och kotskydd vid löshoppning (kommer bli samma när vi hoppar uppsuttet)
samma vid uteritt som löshoppningen fast botts fram också.

har haft samma ända sedan jag börja rida han.

Undviker skor på unghästar och har således inga skydd alls. Halvblodet som åkte hem förra veckan, jag red in honom, var barfota och oskyddad...och han var dyyyyyyyyr, synd för annars hade jag köpt honom...mina små godingar här är också barfota gamla damen som unga damen och har inga skydd...Undantag görs när vi jobbar mycket förflyttningar/rollback/spinn på träning då lägger vi på skydd trots att hästen inte är skodd. :cool:

Senskydd vid löshoppning.
Inga skydd vid inridning.

Har nu en fyraåring som har senskydd och strykkappor eller är lindad.

Min har senskydd fram vid löshoppning och vid en del uteturer när jag har henne som handhäst. Men oftast ingenting.

Kommer väl sätta på skydd när man ska hoppa och sådär sedan när hon rids mer.

Min är fyra år nu och har gått med senskydd fram höga bakskydd sen hon började ridas som treåring. Nu dressyrar jag och longerar med lindor. Hon har alltid boots fram, även i hagen.

Min har senskydd och kostskydd oftast, ibland bara senskydd och ibland ingenting beroende på vad hon ska göra. Ska hon bara skrittas lugnt är hon ofta "bar" och har ingenting på sig. Ska vi bara ut i skogen (blir mest skritt och trav ute) så har hon oftast bara senskydden på sig, annars brukar hon även ha kotskydden.

Jag har skydd från Hampa, som jag är mycket nöjd med. Har vinröda senskydd som jag köpte för 150:- i Börjes monter på Scandinavium i våras. Dom andra skydden är ett set
bruna skydd från Hampa Pro. Senskydd + kotskydd då. Tycker Hampas skydd är super,
dom är bra men billiga (settet kostar end. 379:- hos Börjes).

Ibland väljer jag dock att linda i stället för att ha skydden. Mest för att det ser snyggare ut haha :p Varierar med fleece och lindor med lite stretch i (har acryllindor, dom är något stretchiga men inte alls sådär superelastiska, funkar super att linda med!)
Har lindor från Gekås, Hööks och Börjes. Alla funkar jättebra. Har lite olika paddar, typ kanalsydda, vet dock inte varifrån dom kommer, alltså vart dom är inköpta någonstanns.

senskydd å strykkappor bak vid löshoppning och uppsutten hoppning.
även vid uteritt i bland.

annars benlindor runt om. och boots när hon är nyskodd.

inga skydd när vi bara ska ta det lugnt och nån gång i veckan..

ni vet vel att benen blir försvagade av att använda skydd och stöd hela tiden?!

Lindar gör jag oftast när jag rider på hårt underlag, tex grusvägar. Mest för att stödja benen. Tycker inte att vanliga skydd ger så mycket stöd. Är rädd om mina hästars ben och använder ALLTID skydd i förebyggande syfte!

jag har oftast senskydd fram och lindor bak. lindorna är sandown lindor från equiline, hälften fleece/elastiskt dom är super. annars har jag låga kotskydd.
eller så är han lindad runt om eller har inget alls.
han är 4 och har ridits sen han var 3. tränar och tävlar hoppning (ungponnyklasser) nu så han är i fullgång.
barfota just nu, men kommer skos snart för broddarnas skull. kommer då ha boots på fram i hoppning.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
525
Senast: Elo
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 488
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 212
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka