vad för täcke..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare knasenknas
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 276
K

knasenknas

vid 5-10 grader?
vid 0-5 grader?
vid 0 - -5 grader?
vid -5 - -10 grader?

både ute och inne..

hästen är täckesklippt, "normalfrusen", lite mitt emellen ungefär...tacksam för svar.. :banana:

Sv: vad för täcke..

vid 5-10 grader? Inget täcke
vid 0-5 grader? Bommulstäcke
vid 0 - -5 grader? 300g fyllt täcke
vid -5 - -10 grader? 500g fyllt täcke

Har tyvär bara franska täckesmärken så kan tyvär inte skriva dem.
Jag har en ponny som är normalklippt.

Brukar nog ha:
5-10 ute: fleecefodrat regntäcke (är det 10 gr o sol blir det däremot ofodrat regntäcke) inne: fleecetäcke (om det inte är såå kallt på natten)
0-5 ute: fleecefodrat regntäcke el 200 g vintertäcke (beror lite på om det är sol eller snö/regn/ruggigt) inne: 150 g termotäcke
0--5 ute: 200 g vintertäcke, inne: 220 g termotäcke
-5--10 ute: 200 el 300 g vintertäcke, inne: 220 el 370 g termotäcke

mimmi_t skrev:
vid 5-10 grader? Inget täcke
vid 0-5 grader? Bommulstäcke
vid 0 - -5 grader? 300g fyllt täcke
vid -5 - -10 grader? 500g fyllt täcke

Så hade jag aldrig gjort :devil: :p
Att ena dan bara ha ett bomullstäcke men sen skiljer det ett par grader och plötsligt åker 300 g täcket på. Och sen sjunker temperaturen några få grader igen och då plussar vi genast på 200 gram till :crazy:

Det är vid regn/snö och regn/blåst som täcket behövs. Annars klarar hästen sig bra med mycket grovfoder som gör att de håller värmen.
Klipper man däremot hästen så är det täcke som gäller. Hur tjockt beror på hur känslig hästen är.

Jag tror inte hästen märker stor skillnad på 0 och -5 - -10 grader.

knasenknas skrev:
vid 5-10 grader?
vid 0-5 grader?
vid 0 - -5 grader?
vid -5 - -10 grader?

både ute och inne..

hästen är täckesklippt, "normalfrusen", lite mitt emellen ungefär...tacksam för svar.. :banana:

säger som jag säger i alla dessa trådar om täcken och temperaturer.
Hästar har en komfort zon på 20 GRADER.
därmed menas att har du funnit ett täcke som håller hästen varm över rygg och kors och den inte fryser i, vid 0 eller 5 grader, så behövs inget duttande med ytterligare tjocklekar för att temperaturen ändrar sig 5 grader.! det är HELT onödigt att ha en täckeskollektion med 100 g skillnad hit och dit som man lägger på och korrigerar för att tempen skiljer sig 5 grader hit eller dit!

strömsholms studien över hästar, täcken och kyla erbjuder jag som vanligt att maila till den som är intresserad. pm:a isåfall mail address så skickar jag.

för övrigt till de som nämner bomullstäcken:
är helt värdelösa mot kyla och ger hälften av isolerings effekten jämfört med hästens egen päls.

vid 5-10 grader? 150g inne + regntäcke ute
vid 0-5 grader? samma
vid 0 - -5 grader? 150 g inne + 300 ute
vid -5 - -10 grader? 280 g inne + 370 ute

helklippt ponny i träning!! :) tror han kommer ha de iaf:P

håller med dig. jag har dock mer/varmare täcken på mina hästar än vad du har, men jag byter inte för några graders skull....

Om bomullstäcken, och andra väldigt tunna täcken (tex flugtäcken) så kan jag berätta att jag har dessa på mina hästar på sommaren för att skydda mot insekter, och förutsatt att täcket har en ljus färg, så är hästen svalare under täcket än där den inte har täcke! Vilket jag tycker säger en del om hur mkt ett bomullstäcke värmer...

blir inte bomullstäcken väldigt jobbigt skitiga om man har dom ute?

nä inte om det är sommar och någorlunda torrt. sen är det ju bara att tvätta dom ibland.

Till Mackan, Pm:a mig gärna!

Senast ändrad av en moderator:

hur vet man hur många gram ett täcke har?? vart på täcket står det? och om det inte står någonstans, hur ska man kunne veta det då?

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett Rambo summer series, ett Rambo airmax cooler disc och ett rambo protector disc. Alla rambo och med disc front, samtliga... 2
Svar
26
· Visningar
1 530
Senast: ako
·
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
216
Senast: Gimlan
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
718
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka