Vad föredrar du vid köp av sadel?

MiniLi

Trådstartare
Hur går du helst till väga när det är dags att köpa ny sadel?
Föredrar du att leta sadel själv på annonser eller vill du hellre köpa från en sadelutprovare?
Kanske du åker till en butik och lånar hem sadel för att prova själv?

Hur gör ni helst? Och varför?

Sv: Vad föredrar du vid köp av sadel?

Jag kan svara själv också :)

Jag vill helst köpa från sadelutprovare. Dels för att jag känner att jag inte besitter tillräcklig kunskap för att själv kunna avgöra om en sadel är perfekt eller bara ok.
Jag kan nog se om det är katastrofalt men som sagt, jag litar inte tillräckligt på mig själv för att avgöra allt själv.
Sen tycker jag att det är så härligt smidigt att en kunnig person kommer ut (eller om man åker dit), man får prova en massa sadlar och kan välja ut den som ligger bäst och känns bäst att rida i.
Självklart så har man kanske inte världens största sortiment att välja från men jag har alltid hittat något passande till slut iallafall :)

Jag tycker att det verkar så himla jobbigt att leta bland annonser själv för att låna hem, kanske skicka tillbaka och hålla på..

Men jag är kanske lite lat:p

Jag tycker väl lite både och.. Känner jag att jag hittar en sadelutpovare som kan hitta en sadel till min häst så använder jag hellre det MEN som det är nu så har jag inte hittat någon och den som jag litar på jobbar inte längre. Hade jag haft en enklare häst så hade det inte varit så svårt att hitta en bra sadel utprovare så nu är det som det är.

Jag lånar ihop sadlar från butiker och kompisar. Sedan provar jag i lugn och ro hemma. Hittar jag flera sadlar som känns ok testar jag dom samma dag och ställer de emot varandra. Efter det kanske jag letar efter en beg. sadel på nätet. Hämtar också tips från nätet.

Jag tar även tips från kunniga personer när jag provar sadlar.

Jag föredrar att åka och låna i butik. Mest för att det blir enklare att ta med flera sadlar hem och slippa köpa dom på egen risk som det lätt blir när man köper av privatperson.

Har ingen vidare positiv erfarenhet av sadelutprovarna som jag testat här uppe. Kollar bara hur sadeln ligger i gången lite snabbt och sen "passar den". Så pass kan jag se själv. Då lånar jag hellre en sadel och får testa rida i den några gånger. Ibland kan ju sadeln se ut att ligga perfekt på gången men ändå glida iväg under ridning då ryggen hålls annorlunda i rörelse än i vila.

Jag föredrar att åka och låna i butik. Mest för att det blir enklare att ta med flera sadlar hem och slippa köpa dom på egen risk som det lätt blir när man köper av privatperson.

Har ingen vidare positiv erfarenhet av sadelutprovarna som jag testat här uppe. Kollar bara hur sadeln ligger i gången lite snabbt och sen "passar den". Så pass kan jag se själv. Då lånar jag hellre en sadel och får testa rida i den några gånger. Ibland kan ju sadeln se ut att ligga perfekt på gången men ändå glida iväg under ridning då ryggen hålls annorlunda i rörelse än i vila.

Tråkigt med sådana "sadelutprovare"!
Men det finns inte så många som håller på med sadlar där uppe va?

Okej! Mäter du häst och sadel själv för att se så att du får rätt bomvidd osv eller går du på hur det ser ut när sadeln ligger på?

Näe, vi har en som säljer och provar ut diverse begagnade sadlar, en som bara är inriktad och utbildad på prestige, en som endast provar ut amerigo och dominus och en som är sadelmakare/utprovare (efter att ha lämnat in en sadel på omstoppning där skulle jag aldrig anlita dom för sadelutprovning) vad jag vet. Men sen finns det väl iaf 4 butiker som man kan låna hem sadlar ifrån, varav 2 har begagnade också.

Sen kommer ju förståss rid-in och ingdams upp lite nu och då men det förutsätter ju att man är intresserad av deras märken. Jag saknar en riktigt kompetent sadelutprovare som är oberoende av ett visst märke.

Jag mäter det själv, men följer inte blint provar en del sadlar som inte passar måttmässigt också.

Jag har alltid köpt nya sadlar själv. Jag har prövat andras sadlar för att se om dom passar på min egen häst.

Jag brukar kunna se om dom passar eller inte, just nu har det blivit mest begagnat, lättare att rida i en inriden sadel än en ny:crazy:

Jag letar reda på en sadel som jag tror passar på en affär med begagnade sadlar här, eller på annonser om sadlar i närområdet. Sedan provar jag dem och köper den som passar bäst. Jag anser att jag själv kan bedömma om en sadel passar min häst.

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: warg
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: Honey07
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025