Vad fråga om när man ringer på hästar till salu?

Melrose

Trådstartare
Hej!
Jag har kollat runt lite på annonser på hästar, och jag funderar lite på vad man ska fråga om man ringer på en annons. Är det något speciellt man bör kolla upp innan man faktiskt tar sig tid att åka och kolla på hästen. Säg att man har väldigt många intressanta annonser, hur ska man göra för att sortera ut de mest intressanta?
Vet självklart att man måste ha med en hästköpsvan människa när man sedan provrider, jag tänkte mest vi telefonkontakt os.v.

Tacksam för svar!

Sv: Vad fråga om när man ringer på hästar till salu?

Hej, vad kul att kolla på häst! :)

Sriv upp en lista på punkter som är viktiga för just dig när du tänker dig din nya häst.

(tar för givet att du vet storlek, ålder, ras, ca utb nivå från annonsen?)
Tex:
-Temperament? Det här är ju en relativ fråga beroende på, men du får ett hum.
-Skador, sjukdomar, fång, röntgenförändringar mm (här har säljaren upplysningsplikt, så de måste vara ärliga i den mån de vet, även om nu inte alla är det)
-Tävlad? Resultat? Beteende på tävlingsplats? (kan du i de flesta fall kolla upp på internet)
-Snäll att lasta, sko, klippa?
-Snäll att rida/vara i stallet ensam/med sällskap? Funkar i flock eller måste gå ensam i hage?
-Utfodring, lätt-/svårfödd? (verkar säljaren ha KOLL på utfodring, har hästen fått i sig vad den ska?)
-Kondition, hull?
-Utrustning, ngt speciellt? (om den tex bara kan ridas på bettlöst är ju lätt att utelämna som säljare och det är ju inte kul om avsikten är dressyrtävling..)

Vad bra att du ska ha med dig ett rutinerat hästöga som sällskap, det är väldigt bra, och tänk med hjärnan och inte hjärtat (jo, det ska ju oxå vara med, men på ett senare skede) så du inte köper första bästa för att den är ju sååå söööt!! :love: (det händer även den bäste ;) )

Vad är du intresserad av att veta och vilka förutsättningar är viktiga för dig? Det är väl den enkla listan, förutom att det är viktigt att hästen har pass och sina papper i ordning. Försäkring tycker jag också är en viktig fråga, även om jag inte tycker att hästen måste vara försäkrad (men det påverkar prisbilden för mig).

Vad bra att du ska ha med dig ett rutinerat hästöga som sällskap, det är väldigt bra, och tänk med hjärnan och inte hjärtat (jo, det ska ju oxå vara med, men på ett senare skede) så du inte köper första bästa för att den är ju sååå söööt!! :love: (det händer även den bäste ;) )

Aha. Är det så man gör:idea: Jag har fallit som en fura för vackra ögon - tre gånger. (Men jag har inte ångrat någon av dem i efterhand, faktiskt.)

När vi köpte de senaste två, var rang en ganska viktig fråga eftersom vi hade några mycket ranghöga typer i stallet redan. Även om man inte vet hur flocken fungerar i det tänkta stallet kan det ju hända att stallägaren har önskemål.

Du ska fråga det som är viktigt för dig, så sätt dig ner och gör en lista på vad du anser vara viktiga saker för tilltänkta objekt. Har du tur så hittar du en häst som stämmer till punkt och pricka, annars kanske du själv tycker att vissa saker kan man kanske rucka på.

Du ska köpa en häst, jag antar att du har vissa önskemål när det gäller hästen. Vill du ha en häst med mycket vilja och go, eller ska den vara lite lugnare. Vilket intresse för ridning har du, dressyr, hoppning eller vanlig fritidsridning. Vilka kunskaper har du själv, kan du utbilda en häst om det skulle bli aktuellt osv.

Tänk efter vad du önskar av din nya häst, det är ett stort steg och det sista du vill är att komma underfund med att du har valt fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 219
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 030
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31