Vad gäller egentligen?

Fraggel_Tess

Trådstartare
Vet att det finns ett par fårägare härinne är själv fårägare. Min fråga är får som går ute i vintertid måste inte dom har någon form av regn/vindskydd?

Varför jag undrar är att jag nämligen förra året passerade en gård där fåren gick i en liten hage utan varken skog eller något form av skydd att gå in i?

Jag vet att får klarar en hel del kyla men vad gäller egentligen? Själv så har vi gett fåren alternativ att kunna gå ut och in som de vill.
 
jag är inte får ägare,men har jobbat mycke på gårdar och gått utbildningen lantbruk,
der blev vi lärda helt klart att dom skall ha regn och vindskydd.
 
ALLA (tam-)djur som går ute dygnet runt vintertid måste ha tillgång till någon form av vindskydd. (och endast djur som är lämpade för utegång vintertid FÅR hållas som utegångsdjur)

Ser du dem ute även denna vinter så tycker jg du ska slå en signal til kommunens djurskyddsansvarige och berätta vad du sett. ÄVEN om djuren inte ser ut att lida av det. Det är djurskyddsansvarige som sen ska avgöra om huruvida åtgärder ska vidtas eller inte. Men då har du ju i alla fall gjort dem uppmärksamma på hurdant läget är! :)
 
Du har helt rätt. Fåren som går ute måste ha vindskydd, det är lag på det.
 
Gick fåren ute i Januari - Feburari ?
Ingen har väl Får ute i snön då utan någonstans att utfodra dem !?
Man kan ju inte slänga hö o pellets i snön till dem..
Hade dom forderhäckar ute alltså ?

Kanske dom var inne på nätterna ?

Många frågor blev det :smirk:
 
De gick ute alla månader om året.

De fick hö i en sån där stor foderhäck. Fanns dock inte plats till att stå vid den. Fåren har varit ute vid alla möjliga tidpunkter allt från midnatt till efter midnatt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
744
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
416
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 178
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp