Hon är som mest sur vid ut/insläpp. Främst insläppen. Är jag i stallet mitt på dagen och tar in henne så upplever jsg henne lugnare.

Jag kan inte hjälpa det men jag vet också hur hon betedde sig när hon verkligen var understimulerad. Då gick det knappt att leda henne in/ut ur stallet. Hon är lugn, snäll och med på allt jag gör. Bara jag gör det utanför boxen och inte runt fodring.

Jag ska kolla upp henne av veterinär för jag tror som sagt att det är mer än bara brist på motion. Igår kväll vid insläpp slängde jag på sadeln igen men bara höll i gjorden och spände inget, det räckte för hon började omgående att sparka mot magen. Hon reagerade även när jag strök med handen i sadelgjordsläget så jag tror det här sura/frustrerade beteendet kan bero på magsår som jag varit lite inne på. Det är något med magen som uppenbarligen gör ont och inte är bekvämt.
 
Hon är som mest sur vid ut/insläpp. Främst insläppen. Är jag i stallet mitt på dagen och tar in henne så upplever jsg henne lugnare.

Jag kan inte hjälpa det men jag vet också hur hon betedde sig när hon verkligen var understimulerad. Då gick det knappt att leda henne in/ut ur stallet. Hon är lugn, snäll och med på allt jag gör. Bara jag gör det utanför boxen och inte runt fodring.

Jag ska kolla upp henne av veterinär för jag tror som sagt att det är mer än bara brist på motion. Igår kväll vid insläpp slängde jag på sadeln igen men bara höll i gjorden och spände inget, det räckte för hon började omgående att sparka mot magen. Hon reagerade även när jag strök med handen i sadelgjordsläget så jag tror det här sura/frustrerade beteendet kan bero på magsår som jag varit lite inne på. Det är något med magen som uppenbarligen gör ont och inte är bekvämt.
Inte öm i pälsen av fällningen då?
Plus ev brunstig?
 
Jag ska kolla upp henne av veterinär för jag tror som sagt att det är mer än bara brist på motion. Igår kväll vid insläpp slängde jag på sadeln igen men bara höll i gjorden och spände inget, det räckte för hon började omgående att sparka mot magen. Hon reagerade även när jag strök med handen i sadelgjordsläget så jag tror det här sura/frustrerade beteendet kan bero på magsår som jag varit lite inne på. Det är något med magen som uppenbarligen gör ont och inte är bekvämt.
Låter väldigt klokt med veterinär.
Allt det du beskriver runt din hästs beteende är väldigt likt vad en vän upplever med sin häst som har just magsår.
 
Jag har ett och har haft ett sto som är ungefär som du beskriver. Friska hästar, med kompisar, stora hagar, mkt grovfoder ,daglig motion osv. Haft haft båda sedan de var föl. Dena fösta kollade jag igenom från top till tå utan att hitta ngt. Den andra är kollad regelbundet av vet. Inget där heller … Min slutsats är att de helt enkelt är sådana ….En tanke är att de skulle kunna må bättre av att få föl … men vill man avla på dessa ston ? Mitt svar blir nej.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
436
Senast: tessan.g
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
870
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 110
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp