Vad galler egentligen? Kupering och tavling

Corminta

Trådstartare
Tycker det kanns oklart vad som egentligen galler for tavling av kuperad hund.

Enligt skk's hemsida: "Vid prov, tävling eller mentalbeskrivning gäller: Öron- eller svanskuperade hundar födda 2008-01-01 eller senare äger rätt att delta på prov, tävling eller mentalbeskrivning under förutsättning att de är födda i land där kupering var tillåten när den företogs."

Betyder detta att jag kan kopa en valp har I Canada eller USA som ar kuperad och sedan tavla / stalla ut den som vanligt hemma I Sverige?

Jag vill ju saklart hellst ha en okuperad hund men det r fruktansvart svart att hitta bra avel dar uppfodare ar villig att lamna svans, klor och I manga fall aven oron I fred da det ar I princip omojligt att stalla ut med got resultat. I USA finns inte ens okuperade oron med I rasstandarden och bada landerna har kuperad svans som rasstandard.

Jag vill ha en bra hund, inte "dens samsta I kullen" da valparna ar tre dagar gamla. Oronen bor vara lattare men kan nog fortfarande glomma en hund med nagon som helst utstallnings potential da de vill ha de kuperade innan de lamnar uppfodaren.

Ar sa less pa det har att jag faktiskt overvager att titta pa hundens kvaliteer framfor kuperingen (*skams redan sa just det far ni garna lamna utanfor).

Tack pa forhand.
 
Krångligt. Utifrån den formuleringen så ska du få tävla med valpen. Dock inte i alla länder, man får läsa på. Här verkar det ju dock vara tillåtet.

Edit.
Har kikat i championatsbestämmelserna: valpen får inte ställas ut. Får dock "tävla, delta i prov och mentalbeskrivning".
 
Senast ändrad:
Du får inte ställa ut hunden men du får tävla i hundsporter och göra mentalbeskrivning om hunden är förr 2008 eller senare.

Varför kan inte uppfödaren strunta i att kupera 1 valp om de vet att du ska ha den? Jag har själv en import från Ryssland (mer regel än undantag att de kuperar svans och öron på min ras) där uppfödaren inte kuperade valpen tills hon visste vem som skulle köpa, just för att man i många länder i Europa inte får ställa ut kuperade hundar. Nu har faktiskt den uppfödaren börjat att själv strunta i att kupera även sina egna hundar vilket jag tycker är jättebra!
Inte direkt vanligt i Ryssland och hon får nog svara på många frågor från andra uppfödare om varför hon inte gör det...
 
Lite halvt OT, men får man ställa en kuperad hund om den är kuperad pga medicinsk orsak?
Och man då har veterinärintyg på det.
 
Inom min ras dvärgschnauzer börjar kupering av nyfödda valpar försvinna mer och mer. Som @Malibu_Stacy säger så har många uppfödare i bl.a. Ryssland och Spanien insett att de får en väldigt begränsad marknad att sälja valpar på om valpen är kuperad. Är det inte samma inom din ras?
Har även vänner som importerat från USA, de har helt enkelt redan innan valparna fötts sagt att de vill köpa en om någon blir tillräckligt bra och samtliga uppfödare har inte haft något emot att låta svansarna vara kvar på valparna. Det går ju att kupera senare på de som blir kvar i landet.

Jag tror inte det skulle vara några som helst problem för dig att få köpa en okuperad valp om du är ute i god tid och kontaktar uppfödaren.
 
Lite halvt OT, men får man ställa en kuperad hund om den är kuperad pga medicinsk orsak?
Och man då har veterinärintyg på det.
Nope. Vet inte om det finns några jakthundsraser där det fortfarande är tillåtet, men för de allra flesta spelar det ingen roll om det är pga skada eller inte. Var för många kuperingsraser som "skadade sig", så därför blev det nolltolerans.
 
@Corminta Om det är dobermann du fortfarande är inne på, så köp inte kuperat. Snart kommer rastandraden ändras till okuperat och då finns risken att du inte kommer kunna göra något med din hund.
 
Svans och klor gors som regel vid tva - fyra dagar, dvs omojligt att veta vilken valp som blir passande till vilken kopare.
Att kupera svans senare anses som djurplageri (men oron ar tydligen helt okej att gora senare, makes no sense to me...)

Oron kuperas normalt vid 7-9 veckor och da vet man ju oftast vilken valp som ska vart och ocksa hur denne kopare vill ha oronen kuperade.

Anledningen till att jag fragar ar mangden kuperade hundar som visas pa diverse forum pa bla fb. Jag trodde I min enfald att Sverige inte langre tillat kupering alls inom performance och ar val naiv nog att tro att de flesta som koper brukshund ar iaf lite intresserade av att gora nagot officiellt med sina hundar.

Tack for hjalpen.
 
Anledningen till att jag fragar ar mangden kuperade hundar som visas pa diverse forum pa bla fb. Jag trodde I min enfald att Sverige inte langre tillat kupering alls inom performance och ar val naiv nog att tro att de flesta som koper brukshund ar iaf lite intresserade av att gora nagot officiellt med sina hundar.

Tack for hjalpen.
Tyvärr är det många som importerar bara för att få kuperat (även om det påstås vara av andra anledningar), hur man ska komma åt de individerna vet jag dock inte..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp