vad gäller?

norpan

Trådstartare
har för några dagar sen flyttat till nytt stall där min valack blivit eftertraktad av en utav stallets många hingstar. hingsten har trampat upp benen på sig själv när han sprang runt i boxen pga att han vill komma åt min pålle. de flesta i stallet äger hingstar och säger att det inte var bra att ta in valacker och jag undrar nu om man kan bli utslängd pga att man anses vara orsaken till ett sånt problem? har bara stått där i några dagar och trivs väldigt bra, vill inte flytta på pållen en gång till:cry: i kontraktet står det självklart inget om just den situationen, bara om uppsägningstid.

Sv: vad gäller?

Om det inte fungerar så skulle jag hellre sagt upp dig än ha skador på min häst. Som sagt, uppsägningstiden gäller ju, men annars kan man nog ha vilka skäl som helst.

kunde dom inte tänkt på det innan du kom med din häst?,, iofs kunde dom ju inte veta det men tänkte mest på att dom säger "att det inte är nån bra idé att ta in valacker" så måste dom kanske haft tankarna tidigare...

Du får hoppas på att stå kvar men jag skulle förmodligen oxå hellre se att min häst höll sej oskadd....

pratat med henne som har stallet nu och hon förklarade att hon prioriterar de inackorderingarna som har hingst, så skiter det sig ligger jag lite risigt till. provade gå med min pålle förbi hingsten idag, och han var mycket lugnare tack och lov...

det kanske kommer att lugna ner sej så att du kan vara kvar.. dom kan ju bli lite uppspelta i början..

Håller tummarna för dej!

precis, hingstar blir ju gärna uppspelta vid nya ankomster men sen när dom fått visa upp sig så att alla sett hur snygga dom är så kan dom bli lugna som filbunkar igen.

om det redan lugnat sig så kommer det nog gå finfint!

det lustiga är att det stod tre valacker innan jag kom dit som hingstarna inte reagerade på. min luktar väl kvinna kanske, han är rätt så feminim;) hingsten som reagerar på min kille är inte stallägarens, utan en inackordering..

hjälper det inte att flytta runt hästarna då? så att inte just denna hingsten ser din valack.

Nu har du ju bara sått där ett par dagar, de är rätt normalt att en del hästar blir lite upprspelta men de brukar lugna ner sig efter ett tag. Det står ju redan 3 valackar där så ja kan inte tänka mig att det skulle vara något speciellt med din som skulle göra att den inte skulle bli accepterad av hingstarna. De har nog lugnat ner sig om ett par dagar ska du se.

Senast ändrad av en moderator:

hjälper det inte att flytta runt hästarna då? så att inte just denna hingsten ser din valack.

Det är bättre att dom får se varandra så mkt som möjligt så lugnar dom/den ner sig och vänjer sig fortare med den nya hästen

det lustiga är att det stod tre valacker innan jag kom dit som hingstarna inte reagerade på. min luktar väl kvinna kanske, han är rätt så feminim;) hingsten som reagerar på min kille är inte stallägarens, utan en inackordering..

Det kan mycket väl bero på att det är vår. Hormonerna strömmar i hingstarna och det tar lite längre tid för dem att acceptera nya individer.
Jag brukar undvika att ta in nya hästar på våren just för att min hingst ska få det lite lugnare. Han är annars van att hästar kommer och går och han går med andra hästar i hagen osv. Men kommer det in en ny häst så är det klart att han måste visa sig litre ball!!!!!

vi gjorde det efter någon dag, så de inte behöver stå mkitt emot varandra i boxarna och de kan nu stå inne bara de två utan att det blir oroligt:banana: . red förbi hingstens hage igår och han bara mumlade lite och travade några steg så jag är väldigt lättad;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 268
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 082
Senast: Inte_Ung
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon... 2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka