Vad ger ni era hästar?

Azterix äter just nu
5 kg hösilage (jippie!)
6 dl kornkross
1 dl majsolja
1 dl linfrö
6 dl betfor
Han är ju ganska nyligen buköppnad och har inget fett och knappt några muskler kvar, föll ur otroligt snabbt. Nu är vi dock på väg upp mot vanlig foderstat. I veckan som kommer får han börja knapra på halm också. Han får kornkrossen och matoljan för att han ska lägga på sig, linfrö för att hans tarmar ska vara slemmiga ( :p ), betfor för att han mår bra av att äta det, han har ingen ork att gå ens 10 minuter annars just nu, och gissa varför han äter silage? ;)
 
Min stora D-ponny får:
7 kg hösilage
3 l (ca 2 kg) D&H staypower müssli
1/2 l betfor

Detta utslaget på 3 fodringar. Han behöver en del energi därför har jag börjat med müsslin och det har funkat jättebra.
 
hej
min islandshäst får :
hösilage : fri tillgång
havre: 0.5-1kg
krafft pluss: 0.75kg
betfor : 400g torr
vitlök : 2msk
havren får han för att han ska var pigg och pluss för att han ska få i sig mineraler och vitaminer som inte finns havren. betforen ger jag inte av någon anledning att den ska blöta den torra fodret lite. vitlöken ska förrebygga sommaren fästningar och liknaden. :smirk: :bump:
 
Mina äter:

Hel havre
Kornkross
Lusern
Olja
+ tillskott

Det får de för att det passar bra med höt jag har nu.
 
Hö, ca 15 kg
En dl havre, en dl lucern och 0,5 dl, + mineraler.

Jag ger inte så mycket kraftfoder för min häst är lite...rund... hittar inga revben..=) Sen ska jag ev öka...får se vad nästa analys säger. :rofl:
 
Åh, ... mina hästar bor i bokhyllan, har två shettisar och en islandshäst!;)
De står på svältdiet, får ingenting, men de har jättefint hull ändå!:D

Åh, förlåt, jag vet att det här blev oseriöst men jag kunde inte låta bli!;)
 
fri tillgång till hö
8dl havre
5dl betfor
2tsk kli
mineraler
majsolja
 
:rofl: Du kan väl skriva vad marsvinen får då? :D

Min 475 kg:s fullblodspålla får:
7 kg hö (7.3 MJ o 58 SMRP)
1.5 kg Krafft Grund
300 g havre
300 g betfor
50 g miner blå
1 sked vitlökspulver
2 msk b-vitamin, shy-feeder

Grund och havre för att det kompletterar grovfodret väl, och grund innehåller mer mineraler än havre, samt har garanterat vitamininnehåll. Så därför ger jag mer av det även om havre och grund innehåller ungefär lika mkt energi o protein.
Betfor får hon för att hon är hosthäst och ska ha maten blöt. Sedan är det ju gott och energirikt.
Mineralerna för att säkra mineralintaget.
Vitlöken för att hon är hosthäst samt för att det är bra för mkt.
B-vitamin för fällningens skull, hon blir inte alls lika grinig(knappt alls nu..) vid fällningen då- och hon såg ut som en isbjörn i vintras så det är mkt päls att tappa! :smirk:
 
10 kg hösilage(MJ 7,5 Smrp 51 )
0,5 kg betfor
0,5 kg havre
2 kg kornkross
vitlök, mineraler/vitaminer och Dodson o Horells örter Placid.
Har gett kornkross i ca 3 år till mitt fullblod då han blir fin i hullet av det, havren och betforen för att kompletera foderstaten i övrigt, örterna är lugnande, vitlöken för snuva o dylikt, mineralerna och vitaminerna för att han får en väldigt blank päls av dessa och där är selen i som hästen behöver vilket våra marker här nere i Skåne är väldigt fattigt på och b-vitamin för pälssättning/fällning.
 
Ej foderstatsberäknat...

Min f.d travare får:

Ca 10 kg hösilage (äter upp nästan allt) mer om hösilaget är blötare än vanligt. Får hösilage för att få mat för att leva.

1 1/2 skopa krossad havre (kilomåttsskopa) Får det för energi för att han tränas.

ca 2 liter uppblött betfor. Får det för att han tycker det är gott och för att det ger energi.

10 g salt Får han för att "återställa" saltbalansen vid svettig träning.

majsolja Får han för att få lite extra fett då korn som han gick på innan ej ingår i detta stall. Majsoljan funkar bra, han är mycket fin i hullet.

äppelcidervinäger (i 3 veckors perioder) För att det är nyttigt för kroppen

B-vitamin För att underlätta för hans kropp nu vid pälsfällning.

Jag har ej gjort nån foderstatsberäkning. Jag använder mina sinnen för att hålla koll på att min häst mår bra.

Han ska ha pigga glada ögon, blank jämn päls och ett bra hull med bra muskler och lagom fett. Dessutom ska hans hovar vara bra och han ska vara jämn och trevlig i temperamentet. Min häst reagerar snabbt om nått bli snett i fodret ex.vis genom att magra av eller inte vara lika trevlig att rida och liknande.

Jag strävar alltid efter att ha en nöjd häst, slippa bnta eller "gå upp i vikt". Är väldigt noga med att ändra fodret vid ändrade träningsmöjligheter.

Jenny
 
:rofl:
Ja, fast då kommer det någon stygg moderator och flyttar den till Andra djur ju!;)
:)
 
Hehe jaaa, men du får väl starta en liknande tråd på Andra djur då! :cool:
 
Jag ger mina hästar (Högdräktigt kallblodssto + något smalt varmblodssto):

Havre (energi)
Lusernpellets (för att få upp proteinet)
Soja (för att få upp proteinet ännu lite mera)
Miner Vit (för att höet innehåller lite fosfor)
Vitlökspulver (För att motverka luftvägsbesvär + motverka insekter på sommaren)
B-vitamin (vid pälssättning/ fällning)
 
7kg hö ( äter inte upp mer!) / den andra 9kg
1,5kg havre / 1,5kg
0,5kg betfor / 0,5kg
1kg kornkross/ 1kg
chevinal+ ( mineral,vitamin)
shy feeder B ( b-vitamin)
morötter
 
Min häst får: 7 kg ensilage, 3 kg hö, 1 1/2 kg krossad korn, 3/4 kg havre, 2 nävar betfor, 1/2 dl B-vitamin , 1 1/2 dl "Stroppy Mare" - ört blandning, 2 msk vitlökspulver, 1/2 dl groddolja + vitaminer, mineraler, salt och kalk.
Vitlöken - mot parasiter
Bvitamin - fällningen
Kraftfoder - ridningen
Stroppy Mare - blivit "pålurad"
Groddoljan - "extra bra grej"
Ensilage, hö, betfor, salt och vitaminer-mineraler-kalk räknar jag som "grund" foder.
 
Nu när d fortf finns bete kvar

6.5 kh hö
1 l havre
1 l fibergi låg
1.5 l korn
0.5 l betfor
0.5 l racing balance
vitlök
chevinal plus
b-vitamin
biotin
röda mineraler
 
Ponnyn (mycket fullblod inslag) får
7 kg hösilage
2 kg havre
0.5 kg korn
1 liter betfor
0.5 dl mineraler

Sjutton vad mycket de blev... Låter ju som om han inte gör annat än äter. Det är faktiskt den foderstat som har passat honom bäst under den tiden han har stått här. Han har hållt sig i ett väldigt fint hull ända sedan sommarbetet, och det är trevligt!

Hösilaget äter han mycket av för att han faller ur väldigt lätt.
Havren gör att han orkar med allt jobb han gör.
Kornet är ochså för att han ska fylla ut för att inte bli för smal.
Betfor för att det är bra och mineraler så att inte kalk och fosfor halten ska bli för låg i foderstaten.

Det är inte jag som har räknat ut foderstaten, så jag kan inte stå för den, mer än att säga att det är det bästa han har ätit på väligt länge! :)
 
Oj vilken gammal tråd. Men jag kan ju svara igen då :cool:
Denna vinter så får dom (2 st, båda får inte av alla saker)

Krafft Groov
Havre
Korn
Sojamjöl
(hö)
Tillskott (miner blå, vitlök)
 
Ja, oj vad gammal tråd..! :eek:

Min ska förmodligen gå på detta(vissa småändringar kan tillkomma, vet inte om hon äter så mkt som 0,8 kg lucern men tror nog det ska gå):

7 kg hö (7.9 MJ och 31 SMRP)
0.8 kg lucernhack
0.4 kg havre
0.5 kg krafft groov
2 dl krafft protein
2 dl soja
50 g miner grön
1 sked vitlök
+ morötter

Pyts pyts och många sorter blir det, men det blir billigare så. :smirk: (och roligare för mig :D )
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Glöm det där med var hästen har huvudet. Den här uppvärmningsövningen med bommar ger galoppkänsla och bakbensaktion. Utan att böja...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö vad ger ni era hästar? hö, kraftfoder, mineraler mm
2
Svar
20
· Visningar
1 461
Senast: skiesabove
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 576
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp