Vad ger ni era hästar under betesperioden?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare daysi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 5 328
D

daysi

Man har ju ingen större aning om vad det finns för näring i gräset...
Ger ni era hästar kraftfoder eller något annat under betet? Om jag försöker stödfodra med hö skrattar min häst åt mig...

Jag fick faktiskt ge min lusernpellets förra sommaren! :crazy: Betet var så dåligt... Pillade i lite mineraler i det också.

/C

Oftast ingenting, betet räcker gott och väl till det arbete hon gör.

Men märker jag att hon börjar falla ur är det klart att jag stödfodrar. :)

Vatten, saltsten med mineraler när betet är bra. Om det är knapert med mat får de hö (jo, de äter det när de blir hungriga) eller kraftfoder (betfor och ev. havre). Om de rids/ arbetar normalt under perioden får de betfor och havre efter ridningen (eftersom de går ute dygnet runt utfodras de bara en gång per dag)

Mina hästar får havre/krafft groov efter att jag har ridit eller boorstat dom... Mitt sto kommer nog få rätt regelbunden mat iom. att hon har föl i sommar! :)

Jag stödfodrar mitt fullblod med blötlagd lusernpellets under betessäsongen, annars tappar hon alldeles för mycket hull :)

Min får lite mineraler och havre och i slutet av sommaren även lusernpellets. När det börjar bli ont om gräs och de andra hästarna också behöver stödfodras får de några kilo hö också!

Annars salt och vatten förstås!

Salt, mineraler och en näve havre efter ridtur. Inget mer avancerat än så.

Förra året fick hon lusernhack (4 liter), havre (3-6 dl), breed (2 dl) och salt. Kommer inte ihåg om hon fick lite betfor (3 dl) också för att plöta lusernhacket lite!
Hon började även käka hö i slutet av juli. Ca 1-2 kg utöver betet och kraftfodret. I Augusti käkade hon ca 2-3 kg hö!

I år kommer hon nog käka kraftfoder också då hon kommer att bli riden ganska mycket, sen är hon svår att hålla i hull. Tänkte prova på kraffts nya groov (0,5 -1 kg), havre (0,5-1 kg), betfor (0,2-0,4 kg) och salt

Man har ju ingen större aning om vad det finns för näring i gräset...
Ett bete är tyvärr inte alltid BRA BETE i ordets bemärkelse över hela Sverige, inte ens inom samma kommun.. eller ens på en och samma gård, man måste veta hur gammal 'ängen' är.. vad ingick vid sådden (fröblandning).. jordbeskaffenhet.. gödning, etc. etc.

Man kan rafsa ihop lite gräs här & där från ett bete man inte vet ett dugg om och analysera.

Vi anlägger våra vallar (hö & bete växelvis) själva, vi har markkarterat (analys av jorden/leran), höet analyseras.. därmed vet jag på ett ungefär vad betet kan klassas som till just 'mina hästar' och vad de ev. kan behöva extra!

Ger ni era hästar kraftfoder eller något annat under betet? Om jag försöker stödfodra med hö skrattar min häst åt mig...
Hihi.. ja, hö är ju inte så populärt efter ett tag på betet.. hellre då krafft groov eller liknande :D

Ston med föl och växande unghästar hålls extra koll på, de kan 'trots bra bete' behöva tillskott (individuellt), det beror ofta på insekterna som gör att hästarna inte får vila som de ska.. (trots vitlök nästan året runt och sprayningar med vinäger m.m).. därmed gör de av med massor av energi på att vandra - springa - vifta svansar.. jag och hästarna avskyr alla insekter *suck*! :crazy:

Våra får mineraler av stallägaren och Patsy får lite extra Krafft Protein för annars tunnar hon ur lite grann i överlinjen ffa. Hon går med betesmask för att inte bli fet och det fungerar bra förutom just att det blir lite för lite protein.

Brukar stödfodra med lucern under senare delen av betessäsongen. Förra året var pelletsen slut hos återförsälj. så jag köpte lucernhack-vilket hästarna fullkomligt slukade! :d

En tanke... Reglerar pållen själv om man lägger ut lite hö i hagen på betet varje dag? Alltså "vet" hästen om han behöver äta ngt annat än själva betet?

Jag vet att min häst "reglerar" stråbehovet vid betesläpp. Han äter av hö som jag lägger ut, antagligen för att rätta till balansen i magen. Fast han äter det inte förrän han har tryckt i sig gräs så han är "mätt". :smirk:

mvh Jessica

På den tiden då jag hadde eget bete och skötte om detta bete själv så behövdes ingen häst som gick där stödfodras, vissa hästar fick gå i skogshage vissa tider på dygnet för att dom inte skulle få fång/kolik eller bara jätte tjocka ben så det betet såg man att det var jätte bra och det sköttes om ordentligt.

Nu när jag inte längre har eget bete så måste jag oftast stödfodra min arab i slutet av sommaren.

På alla beten som jag har haft min häst har det alltid funnits mineral balja och saltsten...

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 318
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
37
· Visningar
4 937
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
559
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår