Bukefalos 28 år!

Vad gör din brukshundklubb för den ordinarie medlemmen?

F

Fruentimber

Vårt medlemsantal går stadigt uppåt och vi ropar gärna om mer engagemang, funktionärer och liknande för att föra klubben framåt. Jag är lite sugen på att köra igång en "drive" i höst för att öka gemenskapen hos våra ordinarie medlemmar, inte bara de som är instruktörer, tävlingsekipage, styrelsemedlemmar etc som många andra arrangemang riktar sig mot annars. Jag tänker att den ordinarie hundägaren/medlemmen kanske inte är jättesugen på en workshop om belöningsplacering och fotgående, men däremot föreläsningar inom t ex foder, tandhälsa och liknande och det är vi nog ärligt talat lite (väldigt) dåliga på i vår klubb.

Så nu är jag jättenyfiken på vad ni hittar på där ute på andra brukshundklubbar som riktar sig mot era "vanliga" medlemmar! Hur gör ni för att öka känslan av gemenskap som efter tid också kan leda till engagemang? Har ni några magiska tips att komma med? :)

Såhär ser "listan" ut hittills:
- Föreläsningar inom foder, hälsa, friskvård, tandhälsa... mer?
- Kurser/kortkurser inom rolig och kravlös trixträning, mer specifika kortkurser inom t ex hundmöten, koppelgående, hantering... mer?
- Avancerad vardagslydnad var något som dök upp i mitt huvud, har ni någon liknande kurs och vad innehåller den i så fall? Vi har de vanliga, grund och fortsättning.
- KM i vardagslydnad!
- Valpträffar, enstaka tillfällen där även icke-medlemmar bjuds in till gemensam träff där valparna kan få busa runt lite tillsammans, man får ställa frågor till instruktör och andra kunniga om sånt man kanske undrar över, få information om brukshundklubben osv.

Så, hit me med idéer! :bump:
 
Vi har bjudit in veterinär till våra medlemsmöten ett par ggr och erbjudit vaccination samtidigt och lite hälsosnack, just för att få lite fler än the usual suspects till mötena. Har varit uppskattat.
 
Vi har bjudit in veterinär till våra medlemsmöten ett par ggr och erbjudit vaccination samtidigt och lite hälsosnack, just för att få lite fler än the usual suspects till mötena. Har varit uppskattat.

Vi hade någon vaccinationsträff denna vår men jag vet inte vem som planerade den, folk fick bara några dagar på sig att anmäla sig så någon gjorde en miss i planeringen där och det dök bara upp några få. Men ska definitivt upp på listan! Smart att ta det i samband med medlemsmöten!
 
Angående föreläsningar så var jag på en om ”sommarens faror” som var jättebra! Veterinären pratade om vad som är bra att tänka på med värnen, vad en ska göra vid ormbett/insektsbett/fästingsjukdomar osv. Väldigt informativt och bra!
Även första hjälpen för hund känns som en bra grej :)
 
Bra lista! Något som är populärt är instruktörsledda hundpromenader i grupp med pauser då man övar hundmöten eller "gå fint". Hunden måste ju ändå motioneras och de flesta tycker det är kul att träffa och prata med andra hundägare.
 
De flesta regelbundna öppna träningen har temat mot någon tävlingsgren. Att slänga in hundmöten och koppelträning skulle nog vara uppskattat... Alternativt som komplement. Som veteran kan man utnyttja hundmötesträning som störningsträning vid fotgående eller liknande.

Hundpromenader tror jag är uppskattat. Eller temakurs med saker man kan träna på en promenad, perfekt för de stressade samhället och öppna upp ögonen för träning man enkelt kan göra.

Godisspår, enkla träning med problemlösning. Föreläsning om mer neutrala ämnen som fästingar, munhälsa, hundspråk osv.
 
En av klubbarna här hade typ "öppen vardagslydnadsträning" i grupp. Det var 1-2 instruktörer och drop-in, man övade hundmöten och annan vardagslydnad, även efter önskemål tror jag. Verkar ha varit populärt för de har kört 2 omgångar!
 
Varje söndag så finns det som en öppen träningsgrupp för typ spår, lydnad, uppletande osv. Man tränar tillsammans det man känner för dagen. Superbra sätt för folk att få komma ”in i klubben” mer.
 
Hemmaklubben har en informell hundpromenad i samhället varje söndag. Avslutas med hundlek för de som vill. Intresset går i vågor, men det är ofta ganska många deltagare.

Några gånger om året ordnas aktivitetspromenad där man går en bana på ett par km där det finns olika övningar inlagda, t ex leta godis under en av tre blomkrukor, gå över eller under en presenning, balansera på en stock osv. Kostar en liten slant men då ingår fika. Ingen av dessa båda kräver medlemskap eller föranmälan.

Några av de öppna träningarna har haft ett träningstema så man kunnat prova på rally, agility, spår, uppletande, nose work etc. Det brukar komma minst dubbelt så många till dessa träningar som till de vanliga.

Jag vet att man försökt att ha förberedande kurs för blivande valpköpare, men jag tror att intresset var ganska klent. Introduktion till klickerträning kanske kunde vara något? På SSRK har jag gått en liten kurs i massage och stretching, den var mycket uppskattad av deltagarna. Föreläsningen jag saknar är akutvård för hund, med hjärt-lungräddning, få loss föremål i halsen osv, har inte fått någon av mina klubbar att ordna!

Jag är medlem i två brukshundklubbar just nu. Den ena uppdaterar ofta på Facebook och skickar alltid ut mail inför alla aktiviteter. Den andra skickar inga mail och sedan jag slutade vara på klubben någon gång i månaden vet jag i stort sett ingenting om deras aktiviteter. Det beror förstås delvis på mej själv, men jag har svårt att känna mej särskilt delaktig i den klubben.
 
Jag har ingen hund och är inte medlem men jag vet att klubben på orten där jag bor har gratis kurser för alla medlemmar, alltså alla kurser är gratis :) eftersom jag inte är engagerad så vet jag inte hur sammanhållningen är men har hört att många av kurserna ofta är fullbokade i alla fall :)
 
Jag har ingen hund och är inte medlem men jag vet att klubben på orten där jag bor har gratis kurser för alla medlemmar, alltså alla kurser är gratis :) eftersom jag inte är engagerad så vet jag inte hur sammanhållningen är men har hört att många av kurserna ofta är fullbokade i alla fall :)

Gratis?! Antar att de inte har lokaler och dylikt?
 
Tack för svar allihop! Öppen träning erbjuder vi en gång i veckan, jättepoppis. :) Tack för alla bra idéer! Listan kommer ju bli jättelång. :D
 
Degerfors brukshundsklubb, tror dom har lokaler. Jag har faktiskt inte ens varit där om jag ska vara ärlig, men har varit inne på deras hemsida och har bekanta som berättat att kurserna är fulla :)

Intressant. Väldigt liten klubb så kanske därför det funkar. Gratiskurser är inte aktuellt för vår del. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp