Vad gör jag nu?

Kirre

Trådstartare
För en månad sen fick jag äntligen tagit mig i kragen och masat mig iväg till läkaren. Dels går jag och hostar och gjort i snart uppemot två år och jag upplever att det förvärrats. Dels är jag sjukt trött, något jag också varit länge, inte bara höst/vintertrött och mitt Hb har sjunkit. Det är inte superlågt men runt 100. Går upp med tillskott men jag förblir trött.

Jag fick lungorna röntgade och det togs blodprover, järn, njurvärden, sköldkörtel mm, allt kom "glädjande" tillbaka utan anmärkning.

Jaha? Vad hjälper det mig? Jag hostar fortfarande och är sjukt trött.
Vad gör jag nu? Det stod ingenting i breven med provsvaren om någon eventuell vidare plan.

Det här är typ första gången i mitt 39-åriga liv som jag besöker läkare förutom vid akutbesök så hur gör man? Är trött på att vara trött och inte orka engagera mig i vare sig jobb eller fritid. :(
 
Har du blivit kollad för allergi?
Jag har kvalsterallergi och får mycket slem i näsa/svalg under natten som sedan gör att jag hostar mer eller mindre hela dagen om jag inte tar allergimedicin.
 
Nej, är bara det ovan som är gjort.
Hur gör jag då? Går dit för ett nytt besök (de har drop in) och säger att jag var där för en månad sen och själv säga att jag vill bli allergitestad?

Jag vet liksom inte hur vården funkar. Nu fick jag provsvaren via brev och det blir ju liksom ingen öppning för vidare dialog utan vägs ände på något sätt.
 
Jag vet att det är lite konstigt och ibland om det inte är något fel så får man inte ens svar. Men jag tror att du ska ta kontakt igen och fråga hur dom tycker att du ska gå vidare eftersom du inte mår bra. När du gör det kan du ställa frågan om allergi kan vara orsaken.

Fegvägen är att själv köpa allergimedicin receptfritt och prova om det blir bättre.......
 
Har du blivit kollad för allergi?
Jag har kvalsterallergi och får mycket slem i näsa/svalg under natten som sedan gör att jag hostar mer eller mindre hela dagen om jag inte tar allergimedicin.
Hoppsan
Jag har varit slemmig i halsen sedan december för ett år sedan. Speciellt på mornarna.
Har frågat läkare om någon av alla mina mediciner skulle kunna orsaka det men fått nekande svar.

Jag vet att jag är känslig för kvalster men har bara upptäckt att jag svullnar i ansiktet. Sover jag på vandrarhem eller billiga hotell med gamla madrasser och kuddar vaknar jag med springor till ögon.

Men slem? Är det kvalster som orsakar så kanske jag skulle ta och köpa nya kuddar åtminstone....
 
Hoppsan
Jag har varit slemmig i halsen sedan december för ett år sedan. Speciellt på mornarna.
Har frågat läkare om någon av alla mina mediciner skulle kunna orsaka det men fått nekande svar.

Jag vet att jag är känslig för kvalster men har bara upptäckt att jag svullnar i ansiktet. Sover jag på vandrarhem eller billiga hotell med gamla madrasser och kuddar vaknar jag med springor till ögon.

Men slem? Är det kvalster som orsakar så kanske jag skulle ta och köpa nya kuddar åtminstone....
Jag märker stor skillnad på nytvättade sängkläder och även kuddar. Så numera köper jag bara sådana som går att tvätta själv och låter bli att bädda på morgonen.
 
Skulle också kunna vara astma, många går runt med det utan att veta om det, just dina symtom med hostan och tröttheten som jag tänker på. Som vuxen kan astma utlösas av en infektion. Jag har själv fått astma efter en mykoplasmainfktion för sju år sedan och står på astmamediciner dagligen. Be att få en spirometri gjord.
 
Damm och kvalsterallergi har/hade son + ex (har lindrats). Ex blev enormt trött samt hade förkylningssymptom, lindrades när vi började vädra sängkläder (helst i minusgrader) samt städa extra mycket.
 
Tack för svar. Ska se om jag kan få tag på läkaren på något vänster och höra.

Nu i veckan har jag inte kunnat hålla mig vaken efter åtta. Sovit tills klockan ringt och sen vid fikat har jag kunnat gå och sova igen. Det är helt galet. Det första jag tänker på när jag gått upp på morgonen är hur jag längtar tills jag ska få gå och lägga mig igen. :crazy:
 
Jag gick till läkaren som 17 åring för att undersöka mina kramper. Inte epileptiska kramper. Utan att mina kroppsdelar krampar. När det är som värst kan hela ryggmuskulaturen krampa, och det gör något vansinnigt ont.

Tester gjordes. Inget fel.

Och jag lever fortfarande med detta problem, nu, som 25 år gammal. Och det är hemskt. Hoppas att du får svar på vad som orsakar dina besvär!
 
Tack för svar. Ska se om jag kan få tag på läkaren på något vänster och höra.

Nu i veckan har jag inte kunnat hålla mig vaken efter åtta. Sovit tills klockan ringt och sen vid fikat har jag kunnat gå och sova igen. Det är helt galet. Det första jag tänker på när jag gått upp på morgonen är hur jag längtar tills jag ska få gå och lägga mig igen. :crazy:

Precis så där var det för mig! Vansinnigt trött och kunde sova 18-20 timmar/dygn de dagar jag var ledig... Orkade bara masa mig upp ur sängen för att äta lite och gå på toaletten, sedan var det direkt tillbaka till sängen igen och sova.
Flera bekanta sa att det förmodligen var pollenallergi, så jag gick till läkare, som fnös och sa att trötthet och lite kliande ögon minsann inte var några symptom på allergi... Och även om det nu skulle vara allergi, så skulle han ju i så fall bli tvungen att skriva remiss till någonstans och det var tydligen jättejobbigt och dessutom var det många, många års väntetid, så det var ju ändå ingen idé...
Gick till apoteket istället och apotekaren sa direkt att det lät som typisk allergi, så jag köpte receptfri allergimedicin och blev genast mycket bättre! Man blir ju trött av allergimedicin också, men det är en helt annan typ av trötthet, den går att leva med. Jag, som inte dricker kaffe, köpte koffeintabletter och en sådan per dag räckte för att jag skulle må som vanligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nyss hemkommen från läkarbesök, som inte var särskilt upplyftande. Enligt läkaren är det vanligt att man inte hittar någon medicinsk...
Svar
19
· Visningar
1 936
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp