Vad gör man egentligen åt rastlöshet?

sockerdricka

Trådstartare
Min själ är sällan lugn. Har egentligen vänt på dygnet helt men tvingades börja jobba klockan 7 idag, slutade 16 och drog och gymmade. Nu sitter jag här och vill fortfarande hitta på något :o.

Är det sommaren? Känns som jag söker en kick hela tiden! Är mest sugen på att dricka öl hela dagarna och hänga med vänner typ. Det funkar kanske inte att göra så varje dag.

Hur ska man göra för att ta de lugnt? Jag blir rastlös, börjar fundera och analysera över saker överdrivet mycket vilket istället gör mig deppig (när jag egentligen inte ha något att vara deppig över).

Någon som känner igen sig, vad gör man? (titta på film, läs en bok osv funkar inte för mig alltid, det gör mig mer rastlös ibland - kan liksom inte koncentrera mig).
 
Sv: Vad gör man egentligen åt rastlöshet?

Låter mer som om du flyr från nåt än att du bara vill ha saker att göra. Just det där med att det slutar med att du blir deppig.

Jag brukar tänka att det är då man behöver vara ensam och ha tråkigt. Man kommer aldrig åt problemet om man bara kör på.
 
Sv: Vad gör man egentligen åt rastlöshet?

Gör något som sysselsätter händerna men inte kräver så stor tankeverksamhet. Jag brukar klippa gräs, rensa rabatter, gräva upp eller ned någon planta. Man kan också teckna, måla, lösa lagom lätta korsord, sy, sticka, hamra, bygga eller vilken skapande verksamhet som helst
 
Sv: Vad gör man egentligen åt rastlöshet?

Om det är ett destruktivt beteende som inte leder någon vart är det bättre att bryta det än att grotta ned sig i det. Jag kan inte bara sitta och ha tråkigt när rastlösheten slår till, trots att jag vet att mitt grävande i trädgården är en flykt. Om jag inte bryter rastlösheten finns nämligen risken att jag tar dåliga beslut.
 
Sv: Vad gör man egentligen åt rastlöshet?

Ja alltså jag är lite kluven.
För jag HAR inget att vara uppriktigt ledsen eller olycklig över. En del av mina vänner tycker kanske att jag borde prata med någon så att inte något ska falla pang bom ner på mig. Men å andra sidan tror jag att jag är lite "självdestruktiv", jag tror faktiskt jag bara måste lära mig bryta mitt tankemönster genom att göra saker som du säger. Om jag verkligen "låter mig själv fundera över saker" lurar jag mest i mig själv massa dumheter.

Jag tror och hoppas i alla fall att jag måste lära mig bryta vissa tankegångar jag får.
 
Sv: Vad gör man egentligen åt rastlöshet?

Eller så hittar man bara på sätt för sig själv att komma undan. Det kommer ju aldrig lösa problemet.

Jag förstår att alla kan bli rastlösa men att må direkt dåligt av att inte ha något att göra är inte riktigt sunt.
 
Sv: Vad gör man egentligen åt rastlöshet?

Det är viktigt att kunna göra ingenting ibland, så det är bra att träna på det. Men jag vet verkligen hur det är att vara rastlös. Det finns mindfulnessappar som faktiskt är jättebra. Testa!

(Hello ADHD!)
 
Sv: Vad gör man egentligen åt rastlöshet?

Jag känner igen mig, utan tvekan! Dessutom är jag sådan som, ju mer jag gör, vill ha mer att göra. De dagar jag jobbat och sedan gått till gymmet eller liknande är jag alltså igång för fullt och kan lika gärna storstäda, möblera om och ta mig iväg för att umgås med vänner också. Har jag däremot inget att göra en dag, ja då blir inget gjort alls :o

Det jag försöker göra är dels att tänka på vad jag äter (jag blir helt knäpp mentalt om jag äter mycket godis/socker eller äter bröd) och sedan utmana mig mentalt också. Det kan vara allt från att lösa korsord till att lära mig spela gitarr eller hitta på något annat som kanske inte kräver speciellt mycket fysisk aktivitet utan mer att man koncentrerar sig.
 
Sv: Vad gör man egentligen åt rastlöshet?

Klart det inte är sunt, men om man inte mår bra av att ha tråkigt och inte kan bryta sitt beteendemönster själv så är det stört omöjligt att "bara lära sig ha tråkigt". Man behöver då hjälp med detta och under tiden får man hitta stategier som fungerar för att närma sig tråkigheten. Att sysselsätta händerna är ett ganska vanligt knep för att varva ned och sätta hjärnan på paus. Hur många är det inte som stickar eller löser korsord för att slappna av. Det handlar inte om att man ska fly för evigt utan lm att omprogrammera hjärnan.
 
Sv: Vad gör man egentligen åt rastlöshet?

+ alla

Bra tips!

Borde verkligen dra ner på sockret :crazy:
ska kanske köpa lite korsord samt satsa på mindfullnesappar.

Så fort jag flyttat ska jag börja med yoga igen också!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 024
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 413
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 592
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Skällande små hundar, ägarnas fel?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp