Vad gör man i sthlm med en 1,5 åring?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Sambon ska på ett möte i huvudstaden i slutet av denna vecka. Jag och sonen vill komma iväg lite så vi hänger på. Vi kommer till sthlm torsdag tidig eftermiddag och åker lördag sent på eftermiddagen.
Skulle vilja hitta på nåt kul med familjen men det känns som att sonen(drygt 1,5 år)är för liten för att kunna uppskatta de typiska "barnställena" typ junibacken.

Någon som har tips på nåt att göra som vi föräldrar kan uppskatta tillsammans med sonen?
Hur är det med Skansen? Kan det vara trevligt att strosa runt där? Enligt hemsidan verkar "allt" ha rekommenderad lägsta ålder 3 år... Sonen är ju lycklig med att sortera stenar och titta på djur men ser han andra barn vill han gärna haka på han också. Det blir ju en trist utflykt om han bara ska dras iväg från saker hela tiden...
Ska man kanske satsa på deras akvariedel istället?

Eller Aquaria? Fjärilshuset?

Vi vuxna är väl intresserade av det mesta lite sådär allmänt och vill främst ha en bra dag tillsammans och njuta av vår fantastiska (blixtsnabba, viljestarka, energiska och utbrottsbenägna)lilla unge. Men intressena är djur/natur eller bilar/maskiner/teknologi.

Tar tacksamt emot tips på ställen att äta med, både lunch och middag. Ställen där det kanske kan få vara lite okej att en 19 månaders unge inte sitter knäpptyst och still som ett ljus:nailbiting:(även om vi såklart gör vårt bästa för att han inte ska sprida förödelse omkring sig...;)).
 
Skansen skulle jag köra på! Låt honom kuta runt lite på Lill-Skansen, det har i alla fall mina barn äääälskat i den åldern! Olika smådjur att kolla på och så lite leksaksdjur man kan klättra på och leka med.
 
Sambon ska på ett möte i huvudstaden i slutet av denna vecka. Jag och sonen vill komma iväg lite så vi hänger på. Vi kommer till sthlm torsdag tidig eftermiddag och åker lördag sent på eftermiddagen.
Skulle vilja hitta på nåt kul med familjen men det känns som att sonen(drygt 1,5 år)är för liten för att kunna uppskatta de typiska "barnställena" typ junibacken.

Någon som har tips på nåt att göra som vi föräldrar kan uppskatta tillsammans med sonen?
Hur är det med Skansen? Kan det vara trevligt att strosa runt där? Enligt hemsidan verkar "allt" ha rekommenderad lägsta ålder 3 år... Sonen är ju lycklig med att sortera stenar och titta på djur men ser han andra barn vill han gärna haka på han också. Det blir ju en trist utflykt om han bara ska dras iväg från saker hela tiden...
Ska man kanske satsa på deras akvariedel istället?

Eller Aquaria? Fjärilshuset?

Vi vuxna är väl intresserade av det mesta lite sådär allmänt och vill främst ha en bra dag tillsammans och njuta av vår fantastiska (blixtsnabba, viljestarka, energiska och utbrottsbenägna)lilla unge. Men intressena är djur/natur eller bilar/maskiner/teknologi.

Tar tacksamt emot tips på ställen att äta med, både lunch och middag. Ställen där det kanske kan få vara lite okej att en 19 månaders unge inte sitter knäpptyst och still som ett ljus:nailbiting:(även om vi såklart gör vårt bästa för att han inte ska sprida förödelse omkring sig...;)).

Ja, 1,5-åringar är det ju både lätt (för att de kan tycka att minsta lilla är kul) och svårt (för att de inte begriper när man ansträngt sig ;)) att hitta på något "extra" med!

Skansen tycker jag egentligen är lite för "stort" för en 1,5-åring - det är (mest) utomhus (vilket inte alltid är en fördel med små barn i november), många av djuren ser man mest på avstånd, det är en del transportsträckor etc. Men, vill ni vuxna gå dit så är jag säker på att barnet också kommer att hitta något skoj!

Skansenakvariet har vi aldrig gått in på (känns mastigt med 2 x inträde), däremot har jag varit på Aquaria med lite större barn och det tycker jag varit trivsamt (men det är inte stort nog för en heldag).

Junibacken är, tycker jag, som ett väldigt dyrt lekland men sväljer man priset så har mina barn gillat att gå runt och pyssla i de olika miljöerna även när de varit rätt små (men ibland med en viss frustration över att det mesta sitter fast :p). Jag vet inte om de fortfarande har det, men tidigare hade de sångstund för små barn innan öppning någon dag i veckan (som då var att jämföra med ett dyrt ÖF-besök ;)).

Har du tittat på Spårvägsmuseet? Deras lilla tunnelbana kan vara kul (10 kr/turen, om jag minns rätt). Andra museet med lekrum är t ex Sjöhistoriska och Nordiska.
 
Svarar båda

Lite blandade åsikter om skansen hör jag:laugh: Tror dock att det kan funka rätt bra för oss, tror inte att sonen bryr sig om att djuren är en bit bort, viktigast är nog att han får röra på sig där han slipper en massa "nej inte den, nej inte dit, nej inte så" precis hela tiden.

Angående väder så är allt okej bara det inte blåser storm. Och som öbor har vi ganska hög tolerans för vad som är storm ;) Sonen är en riktig kamin och rör sig heeeela tiden. Skulle det vara riktigt skitväder så tar vi nog akvariet istället, sonen älskar fiskar och sitter gärna vid vårt lilla akvarie och filosoferar och vinkar till och sjunger för "iskarna" :love:
 
Fjärilshuset är inget att ha vad jag förstår på mina googlingar? Många verkar besvikna, har man haft alldeles för höga förväntningar eller är det så kasst?
 
Sambon ska på ett möte i huvudstaden i slutet av denna vecka. Jag och sonen vill komma iväg lite så vi hänger på. Vi kommer till sthlm torsdag tidig eftermiddag och åker lördag sent på eftermiddagen.
Skulle vilja hitta på nåt kul med familjen men det känns som att sonen(drygt 1,5 år)är för liten för att kunna uppskatta de typiska "barnställena" typ junibacken.

Någon som har tips på nåt att göra som vi föräldrar kan uppskatta tillsammans med sonen?
Hur är det med Skansen? Kan det vara trevligt att strosa runt där? Enligt hemsidan verkar "allt" ha rekommenderad lägsta ålder 3 år... Sonen är ju lycklig med att sortera stenar och titta på djur men ser han andra barn vill han gärna haka på han också. Det blir ju en trist utflykt om han bara ska dras iväg från saker hela tiden...
Ska man kanske satsa på deras akvariedel istället?

Eller Aquaria? Fjärilshuset?

Vi vuxna är väl intresserade av det mesta lite sådär allmänt och vill främst ha en bra dag tillsammans och njuta av vår fantastiska (blixtsnabba, viljestarka, energiska och utbrottsbenägna)lilla unge. Men intressena är djur/natur eller bilar/maskiner/teknologi.

Tar tacksamt emot tips på ställen att äta med, både lunch och middag. Ställen där det kanske kan få vara lite okej att en 19 månaders unge inte sitter knäpptyst och still som ett ljus:nailbiting:(även om vi såklart gör vårt bästa för att han inte ska sprida förödelse omkring sig...;)).
Ja fjärilshuset absolut. Kanske lite svårt att ta sig men vi åkte dit nästan ett par gånger om året tills A var 4. Han var oerhört fascinerad av fjärilarna och miljön är fin. Fikat dyrt såklart :) Fina promenadvägar runtom.

Aquaria är också fint, dit gick mamma med honom.

Junibacken vet jag inte, på något sätt så ger väl det mer om man känner igen figurerna mycket. Men ett par kollegor gillade det.
 
Fjärilshuset är inget att ha vad jag förstår på mina googlingar? Många verkar besvikna, har man haft alldeles för höga förväntningar eller är det så kasst?
Tjaa, det är stora växthus med fjärilar i... ;) och ett hajakvarium, om man tänker sig någonting annat bli man besviken. Som underhållning för en 1,5 åring tycker jag att det var det enda resmålet som var värt någon ansträngning, är man väldigt liten är det ju en djungel och ett äventyr. (Men så gillar jag ju växter och insekter och fiskar och att gå och prata med min man och se att liten har kul. Mer roligt än så blir det ju inte.)
 
Senast ändrad:
Kanske börja med Aquaria och passa på att äta lunch på deras barntoleranta och trevliga lilla restaurang, och sedan springa av sig inne på Skansen under eftermiddagen? Eller bara springa av sig ute på Djurgården, trevligt det också (och gratis).
 
När vi bodde i Stockholm var vi ofta på Spårvägsmuséet, ligger på Söder bort mot Danvikstull. Extremt barnvänligt, och billigt! Inträde är 40 kr. man kan prova att köra buss och pendeltåg och det går en liten minitunnelbana genom muséet som man kan åka för 10 kr. Det finns även en båt att leka på, brio-tågbanor och pennor och papper. Som vuxen tycker jag att kollektivtrafikens historia är intressant.
 
Senast ändrad av en moderator:
När vi bodde i Stockholm var vi ofta på Spårvägsmuséet, ligger på Söder bort mot Danvikstull. Extremt barnvänligt, och billigt! Inträde är 40 kr. man kan prova att köra buss och pendeltåg och det går en liten minitunnelbana genom muséet som man kan åka för 10 kr. Det finns även en båt att leka på, brio-tågbanor och pennor och papper. Som vuxen tycker jag att kollektivtrafikens historia är intressant.

Spårvägsmuseet är tyvärr stängt för flytt fram till 2019, annars var det himla trevligt.

Mina små har älskat Tekniska museet, MYCKET spring vänligt och där kan man verkligen slå ihjäl en heldag. Teknoleken är super för små barn och om de vill springa ännu mer kan man rusa runt i Mega mind (speglar, ljud och klossar) eller Winter games (testa alla vintersporter du inte visste fanns).
 
Vi bor i Stockholm och har en 1,5-åring och jag säger definitivt Skansen! Dottern har uppskattat Skansen ända sen hon lärde sig gå själv. :) Lill-Skansen är kul men bara att gå runt och peka på grisar, höns och kossor och samla pinnar och sånt är prima underhållning enligt henne. :)
 
Junibacken är fint men barn från 3 tycker nog bättre om det. Det är lite läskigt med sagotåget för yngre barn.
 
Svarar båda

Lite blandade åsikter om skansen hör jag:laugh: Tror dock att det kan funka rätt bra för oss, tror inte att sonen bryr sig om att djuren är en bit bort, viktigast är nog att han får röra på sig där han slipper en massa "nej inte den, nej inte dit, nej inte så" precis hela tiden.

Angående väder så är allt okej bara det inte blåser storm. Och som öbor har vi ganska hög tolerans för vad som är storm ;) Sonen är en riktig kamin och rör sig heeeela tiden. Skulle det vara riktigt skitväder så tar vi nog akvariet istället, sonen älskar fiskar och sitter gärna vid vårt lilla akvarie och filosoferar och vinkar till och sjunger för "iskarna" :love:
Skansen skulle jag inte åka till med en 1,5 åring, det är rätt lite att göra för nån i den åldern, och tusen skrymslen och vrår man kan försvinna som kvick liten parvel. Du kommer att få ropa nej, inte dit, inte så! hela tiden, och ni vuxna kommer inte kunna koppla av två minuter.

Jag skulle nog helt enkelt åka till en lekpark. Eller flera. Lekparkssightseeing. Finns många fina lekparker som går att kombinera med fika, t ex. T ex observatorielunden (Rådmansgatan) stora bleckan, bryggartäppan och parken bakom skatteskrapan (söder).

Gillar han åka olika saker, så skulle jag satsa på kollektivtrafikssafari, det var populärt med mina barn i den åldern. Typ t-bana till slussen, båt till djurgården, spårvagn till Sergels torg, pendeltåg till Odenplan eller södra station. Alltså att man lägger upp en rutt där man får åka olika sorters tåg. Kombineras med fördel med fika på något kafe. Jag kan rekommendera Greasy spoon (finns två), den på söder är mysigare men bägge har fantastiskt god mat som passar barn.

Är det dåligt väder så är tekniska museet och etnografiska bra för barn, och rum för barn på kulturhuset är också bra om man vill vara lite mer centralt.
 
Fjärilshuset är inget att ha vad jag förstår på mina googlingar? Många verkar besvikna, har man haft alldeles för höga förväntningar eller är det så kasst?
Det är helt ok, ett stort växthus med en massa fjärilar och en damm med fiskar. Jag vet inte riktigt varför folk är besvikna, vad väntar man sig av ett fjärilshus mer än fjärilar?

Men finare sommartid än nu, skulle jag tycka, när man kan hänga i Hagaparken efteråt. Det är ju inte så lockande i november.
 
Junibacken är fint men barn från 3 tycker nog bättre om det. Det är lite läskigt med sagotåget för yngre barn.

Jag tycker tvärtom, de minsta barnen uppfattar inte att något är läskigt i sagotåget (råttan i Nils-Karlsson pyssling tyckte min äldsta var väldigt läskig som fyraåring t ex, medan de medföljande 1-1,5-åringarna inte reagerade alls). Däremot kan de minsta tycka att det är trist att sitta still!
 
Hej,

Jag rekommenderar Polismuseet, kul för en liten att sitta i en riktig polisbil med sirener och allt. Lekrummet är stort och där kan han gå loss totalt utan att ni behöver oroa er, finns utklädningskläder, fängelse, polisbil, bilbana osv. Ta med eget fika alt kombinera med Sjöhostoriska som ligger granne med Polismuseet. Sjöhistoriska har en mysig liten restaurang med utsikt över Djurgårdskanalen, lekrum och dessutom är inträdet gratis.

Parkleken i Humlegården är också ett bra tips! Finns en massa roliga saker som trampbilar osv och där kan ni köpa korv att grilla till självkostnadspris. Om han sover en sväng i vagnen så kan ni ju passa på att lyxfika på Tössebageriet som ligger på Karlavägen, 5 min från Humlan ungefär.

Jag gillar också Skansen!!
 

Liknande trådar

Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 239
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp