Vad gör man - ta bort eller hitta något annat sätt?

Pluppen

Trådstartare
Hej,

Jag har hamnat i en svår sits och skulle gärna vilja ha lite input från andra på det hela. Var lite osäker på vart den här tråden skulle ligga men flytta gärna om den hamnat fel. (texten blev även lite längre än vad jag tänkt – ursäkta)

Jag köpte min första häst för ett halvår sen. När jag var ute och provred så kändes hon trevlig men lite het. Hon var inte riden så mycket men jag fick känslan att hon kunde bli riktigt fin med lite träning. Hon slängde ganska mycket med huvudet i ridningen men annars var det inte så mycket problem. Tidigare ägarna lovade att de hade kollat henne i munnen men inte hittat något där.

När jag väl fick hem henne kändes det som en annan häst, hon var väldigt pigg och stressade upp sig väldigt mycket. Tog hjälp av tränare men ganska snart så kände jag att något var fel. Åkte in med henne på klinik för att ändå kolla upp tänderna och samtidigt också göra en rejäl hältutredning (hade gårsdbesiktat henne ua innan köp). På kliniken så hittade de både illasittande vargtänder samt en hel del hakar som hade gett henne stora sår och förmodligen suttit där väldigt länge och gjort ont - veterinären var helt hundra på att något sånt inte kunde missats varför jag börjar misstänka att hon faktisk aldrig blivit kollad av förra ägaren.

Hältutredningen visade dock inget och veterinären trodde att det kunde varit tänderna som gjort att hon var svårriden. Väl hemma så satte vi igång med ridningen igen, hon kändes då ännu värre än innan vi ordnade med tänderna. Jag började med att försöka skritta igång henne men hon var så pigg och stressad (kändes nästan lite blockerad) att skritt på lång tygel snarare blev hysteriskt taktande. Hon började även stegra ganska mycket och när jag var ute och promenerade med henne så sprang hon i stort sett bara rakt över mig. Bytte tränare för att se om det kunde hjälpa - den nya tränaren såg ingen hälta och trodde att det hela kanske rörde sig om misskommunikation mellan mig och henne och tyckte att jag bara skulle träna på. Jag red en gång till men det slutade med att jag fick slänga mig av efter 5 min när hon började ställa sig upp (jag hade då i stort sett bara travat några varv helt kravlöst på halvlånga tyglar). Jag kände att jag blivit rädd för att både rida och hantera henne och helt enkelt inte klarade av henne. Kände mig som en jättedålig ryttare och tog ut en tjej som jobbade som beridare för att se om det blev någon skillnad när hon red. I stort sett så blev det inte det och jag bestämde mig då för att kolla upp henne igen fast på en annan klinik - kände att det nog måste vara något som hon har ont av ändå.

Väl ute på kliniken så visade det sig att hon var halt och veterinären sprutade henne i både hovled, kotled och runt om i båda frambenen. Han tyckte inte heller att hon såg ren ut bak och sa att det kunde bero på ryggen. Hon sprutades då även i ryggen (i musklerna) och sa att vi skulle komma tillbaka efter två veckor för att se om vi då kunde reda ut varifrån inflammationerna kom (han trodde att det var sekundärt). Att tillägga är att hon är riden väldigt sparsamt det senaste halvåret.

Nu ska vi in på återbesök om några dagar och jag känner mig helt rådvill. Nu vet jag inte alls vad vi kommer att hitta men om de inte hittar något annat och bara tycker att jag ska sätta igång henne försiktigt, vad gör man då? Jag vågar ju inte rida henne och knappt hantera henne. Och vad gör man om hon måste få jättelång vila och sen kanske kanske bli bra? Senast när hon blev sprutad så funkade det inte att ha henne i sjukhage, trots maxdos lugnande var hon så stressad där att stallägaren inte vågade ha kvar henne i hagen. När hon står själv inne i boxen så springer hon runt hysteriskt och slänger sig mot gallret.

Jag klarar ju inte av henne men samtidigt kan man ju inte sälja en häst som man inte vet är helt hundra. Hon är 14 och helt outbildad med lite oklar bakgrund (tänker att hon kanske har haft problem tidigare eftersom hon är så lite riden men vågar inte lite på tidigare ägaren eftersom dom uppenbarligen ljugit om att ha kollat hennes tänder). Jag funderar på avlivning för jag ser ingen annan väg ut just nu - men finns det någon slags hopp för att hon kan bli bra så vill man ju inte det heller egentligen. Dock vill jag ju att hon på sikt hamnar på ett bra ställe om hon nu tillfrisknar (det känns som absoluta prio) men hittar man verkligen bra och stadigvarande hem till äldre outbildade hästar som är svårhanterade/svårridna och dessutom har en historik med kotledsinflammationer trots väldigt begränsad träning?

Vad hade ni gjort? Vilka frågor tycker ni att man borde ställa på nästa klinikbesök? Vill verkligen verkligen hitta vad som orsakar inflammationerna men om man inte kan göra det/om det inte finns något – vad gör man då?

Jättetacksam för er input.
 
Sv: Vad gör man - ta bort eller hitta något annat sätt?

Jag vet inte om du läst alla tråsar här på slutet om hästar som inte går att rida/är farliga för sin ryttare. Men vem ska man lägga ansvaret på? Nästa köpare?
 
Sv: Vad gör man - ta bort eller hitta något annat sätt?

Nej, de har jag nog missat men du har verkligen en poäng i det du skriver. Det är ju väldigt svårt det hela - man vill ju att hästen ska få det bra och framförallt vill jag inte riskera att hon får vandra runt mellan olika ägare. Nu är hon ju dessutom inte helt hundra så att sälja är ju inte ens ett alternativ just nu.

Samtidigt så tar det verkligen emot att ta bort henne om hon nu får en ok utsikt av veterinären bara för att man själv inte riktigt klarar av henne. Men jag vet inte, vad tycker ni andra?
 
Sv: Vad gör man - ta bort eller hitta något annat sätt?

Först innan du oroar dig för mycket så tycker jag att du ska se vad veterinären kommer fram till. Det kan ju faktiskt lösa alla dina problem om det vill sig.
Om det är så att hästen ska sättas igång så finns det ju inget som säger att man måste rida den. Du kan ju börja från marken med longering och tömkörning.

Att du blivit rädd för henne som hon har burit sig åt är ju inte så konstigt men om man hittar felet så kan det ju bli en helt annan häst som du faktiskt vågar rida igen.
 
Sv: Vad gör man - ta bort eller hitta något annat sätt?

Tror som övriga att det EVENTUELLT kan bli skillnad om hästen blir bra, dock kan det ju sitta kvar i skallen så man kan ju prova att ta hjälp av beridare/NH-tränare eller liknande för kommunikationens skull, när hästen väl är bra. Antingen för din skull om du vill fortsätta med hästen, eller för ev. köpares skull.
Skulle också se över rutinerna, det låter ju inte som att hästen är nöjd med sin nya tillvaro även utan fysikens inverkan - att hästen inte vill stå i sjukhage t ex skvallrar ju om att den kan vara lite kräsen med vilken miljö den står i, trivs den inte riktigt med sin "normala" vardag och rutiner heller kan en sån sak göra en häst mer svårhanterlig. Främst från backen tänker jag då. Vissa hästar blir som förbytta bara på grund av hagbyte eller byte av sällskap i hagen, eller byte av utfodrings-rutiner (om man byter från ganska få hö-fodringar till fri tillgång t ex, förutsatt att dom inte blir för tjocka). Liksom de kan bli som förbytta om de gått och haft ont såklart.

Jag skulle iofs inte tycka du gör fel om du tar bort hästen. Men jag är sån som tror på att man köper den häst man köper av en anledning - att det är den hästen som kan utveckla oss mest just då. Som ny hästägare finns väldigt mycket att lära. Det är ju aldrig hästen som är dum, men det vet du säkert redan!
 
Sv: Vad gör man - ta bort eller hitta något annat sätt?

Jag tycker som Masse, vänta med beslutet tills du vet mer! Förhoppningsvis går hältan tillbaka. Vad det gäller munnen så kan hästar komma ihåg smärtan och reagera instinktivt även om problemet kanske redan åtgärdats. Min erfarenhet är att hästar som stegrar sig ofta har problem med munnen. Jag skulle skippa bett helt ett tag. Jobba henne från marken tex i en kapson.

Lycka till!
 
Sv: Vad gör man - ta bort eller hitta något annat sätt?

Jag hade en ponny med helt fruktansvärda tänder för en massa år sen. Tidigare ägare hade ridit med kandar, och med det vågade han inte protestera.

Trots att tänderna var kollade fick han fullständig panik så fort jag tog i tyglarna, efter ett tag fick han också kotledsinfl. då jag inte kunde rida honom på rätt sätt.

När han var helt "lagad" i kroppen började jag rida på hackamore, efter ett halvår med det stoppade jag även in bett på honom, men fortsatte att enbart inverka med tyglar i hacket. Smög in ett par extra tyglar efter ett tag, och efter lite drygt ett år kunde jag börja rida med enbart bett.

Hans smärta från tänderna satte sig verkligen i skallen på honom,
men det gick att jobba bort med en massa tålamod :)

Gå inte händelserna i förväg och se vad veterinären säger om din pålle!
 
Sv: Vad gör man - ta bort eller hitta något annat sätt?

Tycker det är väldigt svårt att svara utifrån , men rent generellt är det otaliga ryttare som köpt hästar som sen blivit jobbiga utan att ha varit det innan utan att det för den skull handlar om skador ... Finns så mycket som spelar in när häst byter ägare och miljö . I ditt fall hade jag kanske frågat mig varför hästen bara är riden lite om den är 14 år gammal ....

Säger som övriga , ta inte ut ngt i förskott utan prata med veterinären . Följd fråga : hittades inflammationer där den sprutades , eller behandlades den " genomgående" ?
 
Sv: Vad gör man - ta bort eller hitta något annat sätt?

hittar man verkligen bra och stadigvarande hem till äldre outbildade hästar som är svårhanterade/svårridna och dessutom har en historik med kotledsinflammationer trots väldigt begränsad träning?

Nej det gör man nog inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 005
Senast: tuaphua
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp