Vad gör man?

C

crazy

För att göra lång historia kort...

Person x ville sälja omgående o ställde hästen på transporten innan den ens var betald el några avtal skrivna(jag tryckte på att jag ville ha avtalet FÖRST).Hästen kommer o jag känner mej skyldig att betala in begärd summa-vilket jag gör.Jag har lovat mej själv att aldrig sätta mej i en sån sits o nu blev det så ändå...bara för man vill göra rätt för sej.

Nu har det gått flera veckor o fortf har inget avtal kommit el några papper.

Tanken var ju från början att min gamla hjälte skulle få komma hem igen...men saker o ting kan ju ändra sej snabbt.Hästen reagerar på den råare luft vi har här nere och skulle förmodligen må bättre norrut där luften är kallare och torrare(han har bott länge i de norra delarna innan han kom hem igen och har aldrig visat symptom innan).Jag känner att han behöver få komma norrut omgående igen för att må bra.

Det oroar mej att jag ska behöva göra en process av det hela kanske och rädd för att hästen blir riktigt dålig under tiden.Han skulle behöva få ett nytt hem omgående*suck*.Vad gör man?

Hur f*n ska man kunna sälja nu om jag inte får några papper*blir galen*

Hästen är reg i ASVH.
 
Sv: Vad gör man?

Jag undrar varför det var så bråttom med hästen?

Hade någon sagt till mig att hästen stod lastad o klar innan resten av affären var avslutad (papper och avtal påskrivna) så hade iaf jag börjat undra.

Jag vet ju egentligen ingenting om hästen i fråga, men den kanske var sjuk redan innan den ställdes på transporten och sedan har det brutit ut på riktigt när den kom hem till dig?
 
Sv: Vad gör man?

Om jag vore du så skulle jag kolla väldigt noga vad det är du har gett dig in på.

Iom att hästägaren(?) ville bli av med hästen så fort så är det ju garanterat något som inte står rätt till!
DU kan ju inte sälja hästen vidare om du inte står som ägare till hästen.

Vad har veterinären sagt om saken? Är du säker på att det är luften som påverkar? Hur länge har hästen stått hos dig?
 
Sv: Vad gör man?

Det påstods att stallet där han stod skulle byggas om och udner renoveringen skulle samtliga hästar flyttas till andra stall.
 
Sv: Vad gör man?

Han har varit här en månad...han mådde alldeles utmärkt när han anlände.Hans mamma avlivades pga av hosta och flera andra hästar ur samma linje har visat samma symptom på äldre dagar när de bott söderut i landet och har därefter fått flytta norrut för att må bra.

Veterinären tror det beror på luften eftersom han ej hostar på dagen, utan endast tidig morgon och framåt kvällen när temperaturen ändrar sej.
 
Sv: Vad gör man?

Frågan är hur går jag vidare?

Känns ju tråkigt att det ska behöva ske på bekostnad av hans välmående om man nu inte får loss några papper...för all process tar ju sån tid.Egentligen kan jag ju inte göra någonting alls utan hans papper...det enda jag har är ett bankkvitto som står noterat m hästens namn till fd ägaren.

Jag har ägt hästen förr och det var därför han kom hem igen...men hans välmående går före allt annat...nån som har nån idé?
 
Sv: Vad gör man?

Vad är det för papper du väntar på?
I och med att du dels tagit emot hästen och dels betalat så anses du juridiskt ha accepterat avtalet ni gjort även om det inte är på papper.
Bankkvitto visar ju att den är betald så jag förstår inte heller vad det är för process du ska ge dig in i. Mår inte hästen bra och du inte vill ha den kvar så är det upp till dig och inte förra ägaren att ordna något.
 
Sv: Vad gör man?

Du får gå till KFM och begära handräckning. Då måste du först ha ett utslag/dom, mer kan du läsa på www.kronofogden.se.

I många fall räcker det med att upplysa motparten att man kommer att gå vidare.
 
Sv: Vad gör man?

Du får gå till KFM och begära handräckning. Då måste du först ha ett utslag/dom, mer kan du läsa på www.kronofogden.se.

I många fall räcker det med att upplysa motparten att man kommer att gå vidare.

Vet inte om jag dum eller något. Men vad är det som ts kan begära handräckning med?
Som jag fattar tråden är hästen leverad till ts sedan en månad och betald av ts. Som sedan inte vill/kan ha hästen kvar för att den inte mår bra. Köpeavtal är ju inget som är obligatoriskt vid en affär. Är säljaren privatperson så finns så vitt jag vet inte heller krav på kvitto.
Vad kan man begära handräckning med i det här fallet?
 
Sv: Vad gör man?

Ja alltså ett köpeavtal skulle gjorts...men framför allt så är det hans reg bevis och det papper som skall skrivas under av säljaren som numera finns med till alla ASVH reggade hästar som jag väntar på...papperet som står för vem som äger hästen.Minns nu inte rakt upp o ned vad det står men man får ju med ett separat papper som är ett slags ägarintyg numera ju och ägarskapet skall ju då med signatur på detta skickas in till ASVH för registrerat äg byte.

Så som jag ser det så är en inbetalning till bank ingen "kvittens" för själva hästen utan bara ett bevis på att hästen är betald...nu rör jag säkert till det...men det jag menar är att en inbetalning kan ju vara för vad som helst egentligen även om pengarna är "öronmärkta" med hästens namn...

Jag tror inte jag kan få ut nya reg papper på honom utan själva ägarintyget påskrivet el har jag fel?

Är det ens lagligt att sälja honom i dagsläget?
 
Sv: Vad gör man?

Då förstår jag lite bättre vad det handlar om.
Jag har själv varit i samma sits. Den gången var jag i kontakt med ASVH som då sa att det skulle gå att göra ägarbyte utan säljaren om jag kunde styrka köpet på någotvis. Men jag valde varianten att få hem ett nytt ägarbevis för ägarbyte till mig som jag fyllde i mig själv som köpare på. Detta skickade jag sedan till säljaren som då fyllde i sin bit och skickade in det. I mitt fall var det så att säljaren inte hade riktigt koll på det här och inte kunde hitta ägarbeviset eller visste vad de skulle göra för att få ett nytt. Kan ju vara liknade för dig med.
 
Sv: Vad gör man?

Problemet här är att säljaren tycks ha gått under jorden för gott....ringsignalerna går ju fram(mobil)...skickat sms...mail.

Har kontaktat en jurist för rådgivning o satt ut annons så länge...något måste göras omgående.Jag har bara hästens bästa i åtanke just nu.Man blir tokig av sånt här...speciellt när man bara vill göra rätt för sej.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 057
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 146
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp