Vad göra om du tror att hästen ätit stånds?

(Ridsporten)
Jag saknar svensk veterinärinformation gällande sviterna av växten stånds. Vad göra om man hittar avbitna ståndsplantor? Hur behandlas hästen om symptom ännu inte uppträtt? Går det att diagnostisera innan symptomen uppträtt? Går omkring och vet ännu inte om någon eller i så fall vilken häst som eventuellt bitit/ätit av plantan.Vet vi verkligen att det leder till döden till hundra procent eller är det olika beroende på hur och när det intagits?

http://www.tidningenridsport.se/def...&Articlestateid=2&ArticleOutputTemplateID=571
 
Sv: Vad göra om du tror att hästen ätit stånds?

Först o främst: Jag är lekman på området men eftersom jag sett varningarna har jag försökt sätta mej in i ämnet.

Skulle vara kul om det finns några erfarna vet. på tråden som kan kommentera.

Den här länken:
http://www.liphookequinehosp.co.uk/llragwort.htm
går till Liphooks hästsjukhus i England så det är på engelska men rätt lättfattligt.
I England är det här problemet större än i Sverige -och man har haft det längre så möjligen finns mer kunskap om behandling där.

Tydligen sker förgiftning av flera av hästens organ: Lungor, Njurar och framförallt Levern och eftersom hästen vanligtvis inte får i sej så mycket av växten så uppträder symptomen vanligtvis först efter 1-6 månader efter att den ätit växten.
Vanligast lär det vara att man råkar få med det i hö eller ensilage.

Små doser accumuleras i levern som så småningom får ärrbildning och krymper.

Akut vid stora intag kan man få en omfattande levernekros som leder till döden rätt snabbt.

Vid höga doser kan även hjärnan påverkas och hästen kan få svåra beteendestörningar.
(hepatisk encephalopati)

Symptomen blir därför samma som vid annan leversvikt. -och visar sej nog inte förrän det är för sent att göra något.

Diagnos sker genom blodprov av levervärden -vid onormala värden kan man ta en vävnad biopsi för att säkerställa anledningen.


På Liphooks site säger man att eftersom symptomen kommer så sent är det sällan behandling lyckas.
Ärrbildningen på levern kan inte gå tillbaka.
Behandling bestås av special diet och medicinering för att hjälpa hästen kompensera för förlusten i leverfunktion.

Dieten är en högkaloridiet med mycket fibrer men låga proteinvärden.
Antibiotika kan ges för att minska ammoniakuppbyggnad
Om hästen har neurologiska symptom kan de ibland dämpas med olika bedövningsmedel.

.....men man får nog fråga sej om det är ett liv man skall låta en häst gå omkring med...

Vad jag hittat på nätet så antyds det att om det gäller SMÅ mängder av växten vid enstaka tillfälle så kan hästen klara sej.


/Max
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp