Vad göra på föräldraledighet?

Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela tiden. Dessvärre är hon också i en ålder där hon inte riktigt kan sysselsätta sig själv vilket ställer krav på min kreativitet.

Jag försöker läsa listor på vad man kan hitta på under föräldraledigheten men det är antingen saker som gör att jag hellre skulle spendera dagen i en isoleringscell, typ ”lär dig laga ekologisk barnmat tillsammans med andra föräldrar!” 🙃 Eller ”starta ett eget företag” som om man skulle ha särskilt många minuter över per dag.

Så, vad hittar ni på? Eller hittade på när ni var ”lediga”? Vi går på babysim en gång i veckan vilket är supermysigt, och så försöker jag klämma in sångstund på öppna förskolan någon dag vilket Ebba tycker är superkul så jag står ut :D Annars läste jag tips om museum vilket verkar sjukt mysigt att knata runt på! Kanske ska beta av stadens museum under hösten. Skansen och 4H-gårdar verkar mysigt också.

Vad gör ni?
Jag gick på museer och hängde på biblioteket mycket. Stadsbiblioteket här är som en öppen förskola nästan, alltså barnavdelningen (kuddar, tunnlar, läshörnor osv, så som baby titta på barn med avbrott av lite läsa och som krypis krypa i tunnlar med avbrott av mysläsning) (så brukar de ha baby klapp och lek o ramsor och babyfilmklubbar osv). Museerna har ofta också en barnavdelning med klätter och lek att titta på barn i. Öppna förskolan någon gång och 4H.
 
Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela tiden. Dessvärre är hon också i en ålder där hon inte riktigt kan sysselsätta sig själv vilket ställer krav på min kreativitet.

Jag försöker läsa listor på vad man kan hitta på under föräldraledigheten men det är antingen saker som gör att jag hellre skulle spendera dagen i en isoleringscell, typ ”lär dig laga ekologisk barnmat tillsammans med andra föräldrar!” 🙃 Eller ”starta ett eget företag” som om man skulle ha särskilt många minuter över per dag.

Så, vad hittar ni på? Eller hittade på när ni var ”lediga”? Vi går på babysim en gång i veckan vilket är supermysigt, och så försöker jag klämma in sångstund på öppna förskolan någon dag vilket Ebba tycker är superkul så jag står ut :D Annars läste jag tips om museum vilket verkar sjukt mysigt att knata runt på! Kanske ska beta av stadens museum under hösten. Skansen och 4H-gårdar verkar mysigt också.

Vad gör ni?
Kan tillägga att mitt barn också ville ha mycket rörelse och inte sov speciellt mycket. Det gick definitivt inte att hänga hemma hela dagar. Men jag vill också rekommendera gammeldags skramligt fult babygym, det var 30 minuter av totalt sprattel varje gång (= 30 minuter lästid :) ) (en kusin köpte ett urfult åt oss på loppis när vi var på landet, en klar räddare i nöden) fina mjuka moderna babygym för långsam utforskning i mjuka material var helt B enligt barnet, sysselsatt i max tio sekunder.

1664356615716.png

Denna typ. I just plast då, inte fint trä el dyl, eftersom ljudet, färgen (det var rött och blått och gult av värsta sort) och det var lätt att få fart på sakerna.
 
Senast ändrad:
Efter en vecka på storstadssemester är det uppenbart att mitt barn just nu trivs som allra bäst när det händer saker, helst precis hela tiden. Dessvärre är hon också i en ålder där hon inte riktigt kan sysselsätta sig själv vilket ställer krav på min kreativitet.

Jag försöker läsa listor på vad man kan hitta på under föräldraledigheten men det är antingen saker som gör att jag hellre skulle spendera dagen i en isoleringscell, typ ”lär dig laga ekologisk barnmat tillsammans med andra föräldrar!” 🙃 Eller ”starta ett eget företag” som om man skulle ha särskilt många minuter över per dag.

Så, vad hittar ni på? Eller hittade på när ni var ”lediga”? Vi går på babysim en gång i veckan vilket är supermysigt, och så försöker jag klämma in sångstund på öppna förskolan någon dag vilket Ebba tycker är superkul så jag står ut :D Annars läste jag tips om museum vilket verkar sjukt mysigt att knata runt på! Kanske ska beta av stadens museum under hösten. Skansen och 4H-gårdar verkar mysigt också.

Vad gör ni?

Vi bodde i stan när jag var föräldraledig med dottern och det var ju verkligen en ynnest med det utbud som fanns bara runt dörren. Vi hängde på öppna förskolan (gillade särskilt fredagarna när det var i skogen och man grillade korv tillsammans), diverse museum, alla stadslekparker (! oerhört stimulerande för barnet att kolla på all andra barn som leker), stadsbiblioteket, promenad runt det populära promenadstråket i stan så lillan kunde kolla på follk och så fikade vi ibland med mina kollegor på jobbet när de hade rast 😊 Utöver det gjorde vi mängder med utflykter - 4H-gårdar, naturupplevelser, Kolmården (som ligger runt hörnet här), massa bad under vår och sommar. Jag hade också min bästa vän som var föräldraledig samtidigt, så vi gjorde ju de flesta utflykter ihop. Det är nog mitt bästa tips, att försöka hitta någon vän man trivs med som är föräldraledig samtidigt med barn i ungefär samma ålder. Då kan man också växelvis hänga hos varandra och det är väldigt trevligt det med.
 
Ja nej det var inte så jag tolkade dig heller, jag haffade bara ditt inlägg och spann vidare på ämnet :D

Idag har vi varit på stan och letat efter nya skor till mig eftersom mina promenadskor gått sönder. Utan framgång dock :down: Men hon tyckte det var kul!

Kan rekommendera dessa (du bad inte om tips men...)! Jäklar vad mil jag tillryggalagt med dem och vagnen. Köpte dem i början på graviditeten så de är drygt 1½ år gamla och fortfarande fullt funktionella. Och riktigt snygga tycker jag. Har använt dem nästan konstant utom när det behövdes vinterkängor då.

https://www.footway.com/se/product/...q6-bxatHjeTy23ywD28fErS5Y5WY6_WxoC9u8QAvD_BwE
 
Jag gillar också att sjunga! När hon inte vill sova brukar jag sysselsätta mig med att sjunga allt från gamla visor till nytt. Skulle jag sjunga Trollmor 56 ggr i rad hade det bara blivit en transportsträcka men att sjunga det jag själv gillar gör stunden rätt mysig. Hon somnar gott till Amazing grace!

Just nu sjunger jag förvisso Djurens vaggvisa tretusen gånger i veckan, men annars är hon uppfödd på Taube och Bellman och sånt :D Vi sjöng Sjösala vals för henne på BB minns jag med mormor på högtalare :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 608
Senast: Och_Aye
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 371
Träning Hur tror ni man skulle kunna börja få sin häst glad? Han är en häst som är väldigt nyfiken, nafsig, kan inte stå allt för stilla...
Svar
12
· Visningar
2 403
Senast: Jeenny914
·
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
913
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp