Bukefalos 28 år!

Vad göra....?

I

Iza

Jag läser ofta, samt ger själv råd: Om ngt är fel eller om en hästägare beter sig ”dumt”: Prata med dom.

Nu har jag själv kommit dit där jag tycker att en hästägare ger sin häst lite för lite mat. Jag vet inte om de har analys eller en uträknad foderstat. Det jag ser är att han har en lite rund mage, men hästen är i övrigt omusklad, revbenen och "höftknotorna" syns tydligt. Kan nämna att hästen är inte tunn så som en riktigt undernärd häst kan vara, utan uppskattningsvis kanske han skulle behöva ca 30 kg till i hull och muskler.

Jag har alltid sagt att jag ska inte prata bakom ryggen på folk, utan tog helt sonika upp detta med ägarna. Vi pratade både länge och väl. Försökte att säga kritiken på ett vettigt sätt som inte ägarna tog illa vid sig av, vill inte framstå som någon som tror att jag vet allt/eller vet bättre.

För några dagar så blev höpåsarna lite tyngre, men det tog inte många dagar innan de blev lika lätta som innan.

Vad ska man göra om man försöker att tala med någon, men sen blir det ingen reaktion?
 
det första du ska göra är ju att fråga varför dom fodrar på det sättet. Nu hade du ju redan gjort det men ändå inte fått respons. Prata med ägaren igen vetja! Fråga mer istället för att prata på själv. börja lite blygt, fråga om vilka värden dom har på sitt foder, verkar dom osäkra så fråga om dom behöver hjälp.

Kanske den här hästen behöver lite mera träning också för att gå upp i vikt, tipsa om bra träning som longering och tömkörning! Ta först och främst reda på VARFÖR ägaren gör som den gör, och tipsa där efter om den sedan behöver råd! ;)
 
Tror inte jag skrev med i först inlägget att de har minskat på maten för att de helt enklet tycker att han är så otroligt tjock om magen.

När jag tog upp detta så inledde jag samtalet med: Hmm jag har sett att han äter mycket bajs i boxen, vad tror du det beror på? Så att jag kan inte säga att jag pratade på och utan det var lite mer trevande samtal, ungefär som när man vill luska ut något. Sen så fick jag med min åsikt om att han är lite omusklad och tunn om allt annat än magen.

Sen anser jag inte mig själv som kunnig på att räkna foder mm. Så jag vill inte erbjuda min egen hjälp med just den biten.
 
Ang foderbiten kan du ju alltid tipsa dom till alla snälla människor här på buke som gladeligen hjälper till att räkna foder åt andras hästar. :D Jag är också okunnig på foder men man kan ju alltid ha en åsikt. det jag skulle föreslå är väl att dom kanske börjar träna hästen också, och att öka på foderstaten. om dom inte lyssnar då så får väl ni andra i stallet försöka prata om vad man kan göra för att hjälpa hästen i det fallet. Är ägaren okunnig och inte vill ha hjälp så kanske det inte går att göra något. :( men sen är det ju inte ni andra i stallets anvar att se till hur dom andra sköter sina hästar! Vist är det jobbigt att se på. och skulle ägaren strunta i sin häst så måste ni väl kunna få henne att flytta på något sätt?
 
Min häst blir lätt rund om magen men knotig och tunn "upptill". Om jag förståg rätt såg denna häst ut så med?

Det jag får göra då är att ge korn till honom. Det kan ju vara så att det är de hästen behöver???
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 447
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp