Vad gör man åt detta??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 622
Sv: Vad gör man åt detta??

Att du inte kan få i remmen hela vägen?
Antingen töjer du ut söljan (heter det så?) eller beskär du kanterna på remmen.

kanske borde förklarat bättre, men ja den är lite trång.. men sen så har den blivit så mjukt själva lädret.. går de att få hårt igen??

Du köper bättre kvalite :angel:

Jag stör mig som fan på sådana remmar. Knör man för mycket så blir de ännu mer trasiga fibrer inuti remmen. Och det hjälper inte att olja, tro mig när jag säger det :angel: Det blir bara ännu halkigare :cool:

Därför ska jag låta bli att inhandla pelhamstroppar av modell "59 kr" och köpa ett par med hakar eftersom de ändå flyttas inför varje körtur och inte sitter fast på något bett.

Så brukar jag också göra. Det syns mindre om man karvar på undersidan än på sidorna.

töj hållaren. börjar du skära på remmen så blir den ännu mjukare och svårare att få igenom. det är iaf min erfarenhet.:p

Hände på ett av mina billigare träns. Jag satte remänden i ett skruvstäd över natten och drog åt... :angel: Den blev lagom hård igen! :D

vill du göra remmen tunnare, kan du köpa en skärflingsniv (skärfla = tunna ut) på laederiet.dk . rekomenderar "säkerhetsskärflingskniv" då de "riktiga" är knepiga att få in tekniken på..
sadelmakeri-verktyg :D

Finns sånna på slöjddetaljer också, om man vill beställa från sverige istället

Senast ändrad:

kanske borde förklarat bättre, men ja den är lite trång.. men sen så har den blivit så mjukt själva lädret.. går de att få hårt igen??

Ja, det gör det.
Det finns ett medel som heter Läderhärdare
Även bra att använda på sadelgjordsstropparna på sadeln.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 111
Senast: Görel
·
Utrustning Hej alla. Ni som har storbalar med nät över, behöver man fixa med nätet när hästarna ätit några dagar, eller slänger man över det och så...
Svar
5
· Visningar
345
Senast: Valle
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 309
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 500
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka