Vad hände med lotteriet/lotterihästen på GHS 2015?

pliden

Trådstartare
Blir det inget lotteri/ ingen lotterihäst på Göteborg Horse Show i år? Har jag missat varför? Någon som vet?
 
Blir det inget lotteri/ ingen lotterihäst på Göteborg Horse Show i år? Har jag missat varför? Någon som vet?
Jo, ska bli en lotterihäst även i år. Eller så blir det ingen, underbart om det inte blev någon. hittar faktiskt inget om det nu när jag letar. Har aldrig tyckt om att dom lottar ut hästen som kan hamna vart som helst.
 
Det var ju skriverier om det förra året eftersom det strider mot djurskyddslagen har jag för mig. Man får inte ha levande djur som pris i tävlingar. Tror det var nåt sånt iaf. Jättebra att det inte blir nåt tycker jag! :)
 
Var inte förbudet i lagen bara mot katter och hundar? Eller har det ändrats? :confused:
Och de släppte ju inte hästarna till vem som helst..
 
Lotteriet är uppe nu -men förstapriset är en transport.

De kanske beslutat sig för att lägga ner att ha häst som pris?
 
De hade ju svårt att hitta vinnaren något år också (vill minnas att den aldrig hittades). Det kanske gjorde att det kändes bättre att strunta i att ha häst som pris. Blir ju lite omständigt att stå där med en häst liksom... En transport är lättare om ingen vinnare hittas :)
 
De hade ju svårt att hitta vinnaren något år också (vill minnas att den aldrig hittades). Det kanske gjorde att det kändes bättre att strunta i att ha häst som pris. Blir ju lite omständigt att stå där med en häst liksom... En transport är lättare om ingen vinnare hittas :)

Fast Ackordhäststiftelsen har nog inga problem att "bli av" med en häst (oavsett om det var för att ingen hämtade ut den eller att vinnaren inte ville ha en häst), den som ingen vinnare hämtade ut det året det var två vinsthästar står hos beridna högvakten nu.
 
Fast Ackordhäststiftelsen har nog inga problem att "bli av" med en häst, den som ingen vinnare hämtade ut det året det var två vinsthästar står hos beridna högvakten nu.
Sant. Men jag misstänker ändå att det blir en del merarbete.
 
Gjorde dom väl? Däremot så har väl en del av dom sålts vidare relativt snabbt pga folk som inte ville ha en ny häst.

Om man inte vill ha, eller anses lämplig, får man hjälp att sälja hästen. Som @Zaga sa så har de ett samarbete med Beridna högvakten som är villiga att köpa hästen. Det gjordes kontroller på de som vann så att de hade kunskapen, viljan och ekonomin att ha hästen.
 
Fast om Beridna högvakten ska köpa hästen så måste de ju ha fuxvalacker som vinst varje gång ;)

Det har faktiskt smygit sig in några bruna också på K1, på grund av fuxbrist :p
Valack-kravet är dock kvar. Men en häst som är bra utbildad (antar jag att de är eftersom de kommer från Bollerup) och med schysst stam borde väl inte vara stört omöjligt att sälja i alla fall.
 
Om man inte vill ha, eller anses lämplig, får man hjälp att sälja hästen. Som @Zaga sa så har de ett samarbete med Beridna högvakten som är villiga att köpa hästen. Det gjordes kontroller på de som vann så att de hade kunskapen, viljan och ekonomin att ha hästen.
Fast det är ju också svårt om inte omöjligt att veta hur personen som vinner hästen är, om den tröttnar efter ett tag eller inte har kunskapen etc.

Det blir ju också svårt att neka någon hästen om det inte är extremt uppenbart att det inte fungerar. En vinst är ju trots allt en vinst liksom. Hade dom haft speciella krav hade dom nästan fått skriva det på lotten. Alltså att man kan riskera att bli nekad hästen.
 
Fast det är ju också svårt om inte omöjligt att veta hur personen som vinner hästen är, om den tröttnar efter ett tag eller inte har kunskapen etc.

Det här problemet har man om man säljer en häst också. Min huvudpoäng var att hästarna inte gavs ut till vem som helst och bara lämnades vind för våg, har för mig att de följde hästen det närmaste halvåret eller så också.
 
Det här problemet har man om man säljer en häst också. Min huvudpoäng var att hästarna inte gavs ut till vem som helst och bara lämnades vind för våg, har för mig att de följde hästen det närmaste halvåret eller så också.
Nja, det kan inte riktigt jämföras tycker jag endå. En vinst är som sagt en vinst och det ger nog en hel del till för att dom ska neka vinnaren hästen. Som sagt isåfall borde dom skriva det på lotten att det finns en stor risk att hästen inte ges bort till vinnaren. Att det är en vinst om den som vinner hästen passar som "köpare".

Och nekad som i att vinnaren inte ens får pengarna för sin vinst om den säljs eller som att den överhuvudtaget inte får någonting? Nja, det håller inte riktigt tycker jag så det är bra att dom tagit bort den vinsten.

Äger man en häst själv och ska sälja den så kan man ju neka folk hur som helst då dom ju faktiskt inte blivit "lovade" någonting.
 
Och nekad som i att vinnaren inte ens får pengarna för sin vinst om den säljs eller som att den överhuvudtaget inte får någonting? Nja, det håller inte riktigt tycker jag så det är bra att dom tagit bort den vinsten.

De fick självklart pengarna för hästen :)

Men visst är det en viktig diskussion om man ska lotta ut levande djur..
 
Det har faktiskt smygit sig in några bruna också på K1, på grund av fuxbrist :p
Valack-kravet är dock kvar. Men en häst som är bra utbildad (antar jag att de är eftersom de kommer från Bollerup) och med schysst stam borde väl inte vara stört omöjligt att sälja i alla fall.

Fast just nu finns det ingen brun häst kvar, enbart fuxar bland halvbloden.
 

Liknande trådar

Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 014
Senast: mars
·
Anläggning Tror vi köpt borstar på olika typer av mässor, typ Falsterbo eller Göteborg Horse Show och nu när sista var utsliten har jag googlat mig...
Svar
2
· Visningar
511
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
786
Senast: Squie
·
  • Artikel
Hästnyheter Hingstvisning, unghästträning och clinic - det är några av de större händelserna i hästvärlden under februari. För att inte tala om...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp