Vad hände???

Sv: Vad hände???

En kompis var ute och red när hennes häst troligen fick ett pulsåderbråck, den började vingla till, hon hoppade av och han började blöda och stöp sedan. Kan ju ha varit något sånt, ett inre bråck som brast? Veterinär var snabbt på plats då han var granne men fanns inget att göra. :(

Människor kan ju dö knall och fall så borde ju även djur kunna göra även om förloppet skiljer sig från individ till individ. En annan kompis hade en bror som stöp på golvet i vardagsrummet hemma hos föräldrarna, nu har de ett barn i livet och han har inte längre en levande bror. :cry:
 
Sv: Vad hände???

Kl
Ett trauma mot huvudet kan ge såna symptom . Har varit med om häst som slagit i huvudet och fick neurologisk skada som gjorde att den okontrollerat slog huvudet mot boxväggarna helt okontrollerat med full kraft , vinglade runt osv .
 
Sv: Vad hände???

KL

Jag har stått i samma stall som en som drabbades av (antagligen) hjärnblödning. En kväll när hovis är där tappar hästen helt plötsligt balansen och ramlar ihop,men reser sig ganska direkt. Vi undrade ju alla vad som hände,men hästen var helt normal så dom funderade på om den somnat och halkat undan eller något.

Ett par dagar senare ligger den i boxen och tar sig inte upp,hela bakdelen är helt förlamad,han försöker resa sig gång på gång,men bara välter omkull. Han bultade där inne i boxen,sen fick dom vincha ut honom ur stallet,var ganska otäckt fick jag höra i efterhand.

Sen vet jag att en granne till mamma,hennes systers häst började vingla under ryttare,ryttaren hoppar av för att kolla vad som är fel,hästen ramlar ihop och dör knallfall.

Även när Hickstead dog så hoppad ehan ju helt normalt och klarade hindrerna,sen börjar han vingla runt,sen ramlar ihop och dör. Hemskt är det att det går så snabbt! (Fast för hästens skull är väll det bra iofs...)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 061
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 293
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp