Vad har din häst lärt sig för nått kul?

Upptäckte att jag omedvetet lärt min ena häst att man står stilla när tygeln hänger över halsen, när jag rider så hoppar jag alltid av en bit innan vi är hemma och då lägger jag upp stigbyglar, lättar på gjorden och lossar nosgrimma för att sedan ta tyglarna över huvudet och gå.

Upptäckte detta då jag var lite sen till träning och lätt tyglarna vara kvar över halsen medan vi skulle gå upp till ridhuset så jag kunde fixa det sista (hjälm och handskar) med mig själv på vägen, det som händer är att hästen inte tar ett enda steg och ser jätte förvirrad ut, vadå tyglarna kvar över halsen och matte vill att jag ska röra mig:confused:, även jag undrade varför han blåvägrade är ta ett steg innan jag kom på varför.
 
Titta bort-vända bort hela huvudet för att få godis. 😆
Det var lika roligt varje gång när han trodde han skulle få nåt 😅
 
Har din häst lärt sig något kul trick, något ovanligt?Kan den göra nått speciellt!Berätta!😃
Min medishäst kunde åla ut mellan eltrådarna i "grinden" :D och knyta upp knutar snabbare än jag kunde knyta dem, så länge det var olika sorters löpknutar/handvirkning. (stod en gång och pratade med veterinären och hon knöt upp fem knutar av olika sort på den tiden. Till slut fick jag ta till en sämre sorts knut.) Men hon gjorde det bara om det var tråkigt och hon inte var igångsatt.

Hon kunde också larva runt stallet och beta själv med grimma och grimskaftet slängt över ryggen medan saker fixades.
 
Har din häst lärt sig något kul trick, något ovanligt?Kan den göra nått speciellt!Berätta!😃

Speciellt och speciellt. ;) Men min tvååring kan pussas (trycka mulen mot min mun) på kommando. Hon har aldrig fått nån belöning för att hon gör det, men iom att jag bett henne om det varje kväll sedan hon var föl, så hör det till kvällsrutinen. Har även visat kompisar några gånger och hon gör det (djupt suckandes) även då.
 
Jag har ett trasigt knä och därmed svårt att ta mig fram (även med broddade skor!) på vintern när det är väldigt halt. H.H går normalt sett med ganska stora kliv, men jag har lärt honom "gå fot" typ, så att han ska kunna vara min "stöttepelare" vid halka. Vet inte hur kul det är dock :p

Om jag leder i grimskaft och slänger över grimskaftet över halsen betyder det stanna, vilket jag också lärt honom.

När vi myser och jag kliar honom, kliar han tillbaka genom att enbart "gnugga" med överläppen, han har lärt sig att det inte var populärt att nypa/gnugga med tänderna på stackars matte...

När det kommer till mer rena hyss... Well, han har lärt sig att öppna dörren på min 850 och även att visitera hela (vända upp och ner på allt...) efter morotspåsen...... :angel:
Hänt mer än en gång när jag bett pappa hålla i honom på tävling.
 
Så värst kul vet jag inte om det är... Men min häst har på egen hand lärt sig att öppna dörrar, fönsterluckor, grindar (el-rep, så han tar i plasthandtaget för att undvika stötar). Han släpper således ut hela flocken, springer ut på gräsmattan, ner till fågelbordet, där han lärt sig hur man får av taket på fågelmataren, och äter upp alla solrosfrön...

Sedan har jag lärt honom spansk skritt, plocka upp tappat spö och ge mig, flytta in bakhovarna längre inunder sig (ska bli bergsgeten när det är helt klart), stoppa in huvudet genom en rockring, crunches, hov-target, nos-target, jag kan skicka iväg honom från mig för att runda en tunna och sedan komma tillbaks till mig, komma och hämta upp mig om jag ställer mig på uppsittningspallen.
 
Samma häst har även kommit på att han är oemotståndlig när han står i boxen och sträcker ut halsen så långt det går över boxväggen och sedan vrider huvudet i 90 grader:love:.
Han kan även knyta upp varje knut jag än gör så har slutat att ha han uppbunden.
Hans ponnygener slår igenom när hästen på 160 cm kryper under understa tråden, men först efter att ha undersökt var strömmen går dåligt fram (undersöker genom att ha mulen några cm från staketet):cautious:.
 
Min ridhäst vänder på huvudet och puttar på min hand. Då ska jag hämta hårborsten som hon sen kliar mulen mot. Hur vi kom på att det var signalen kommer jag inte ihåg. 😄
 
Min gammel kunde vacker hov
Bara det att han räckte vacker hov när en annan inte var med så många gånger fick man hoven på ett mindre skönt ställe.
Kan ju säga att det var lillesyrran som tyckte det var ett roligt trick
 
Min ponny jag hade förut ägnade sig åt att rymma ur hagen när folk från andra stall red förbi och hängd med dom på turen (en häst vägrade tydligen att gå förbi om ponnyn inte kom ut till han).
Tydligen så kunde hon vad "gå hem" betydde för då vände hon och travade hem och bilister som möte henne har jag fått höra att hon uppförde sig exemplariskt då hon först travade mitt i vägen för att sedan gå åt sidan och skritt vid mötet och sedan upp i trav igen efter bilen passerat.
Själv visste jag inte om detta då hon tagit sig in i hagen igen efter utflykten utan fick veta detta när en hästägare så att hon inte följer med ut på turer längre.

Denna ponny gick ofta lös när jag var ute och grejade utan att gå iväg när jag var hemma.
 
Märkte igår att min häst lärt sig att klappa med läpparna för att få uppmärksamhet. Var inne i boxen mittemot för att kolla till en kolikhäst och möttes av applåder av en väldigt avundsjuk herre...
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Grazing
·
Fritid Jag behöver en ny hobby. Nått jag kan tillbringa alldeles för många timmar på Youtube med att lära mig kring och sen utöva praktiskt...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 641
Senast: Badger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 053
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp