Vad har er hund för uppgift i er flock?

K

KaZa

Hundägare är ju så noga med att hunden ska vara till lags hela tiden. Ägaren bestämmer när man ska äta, var man ska äta och vad man ska äta.

Ägaren bestämmer också när man ska gå ut, var man ska gå och i vilket tempo man ska gå.

Ägaren bestämmer vem man ska hälsa på, var man ska hälsa och hur man ska hälsa.

För att relationen människa- hund ska fungera krävs kommunikation, regler och ömsesidig nytta.

Ömsesidig nytta - Människan visar sin kompetens genom att tillgodose hundens behov.
Hunden måste få veta att den behövs i flocken. Det kan bl.a göras genom att spåra eller söka. En roll där den får leda människan. I en vargflock så utvandrar en varg som inte tilldelas en uppgift. Det har inte våra hundar möjlighet att göra och det är många gånger då som ovanor blir till så som utfall, skäller på människor och andra hundar m.m

Regler. En människa sätter regler efter hundens förutsättningar att följa dem. Tex man kan inte kräva för mycket av en unghund som börjar bli könsmogen. Då får man välja ut några väldigt få men dock mycket viktiga regler och vara benhård på dem och släppa lite på de andra lite mindre viktiga reglerna.

Kommunikation - människan får lära sig hundens språk. Hur hundar fungerar.

Men även hunden får lära sig människan språk. Att man inte är arg när man visar tänderna. Att vi är "klumpiga" i hundens ögon. Vi kan huka och över dem utan att mena något ont utan snarare något gott. Att många människor går rakt fram mot hunden utan att man menar att hota den. m.m

Ja, det blev långt det här :o Men åter till frågan. Vad får Din hund göra som har betydelse inom Er flock?
 
Min gamla tik är nöjd med att bara ligga o filosofera numera :)
5 åringen är "vakthund" det märks tydligt att han ser det som en "uppgift" han har...han kollar av omgivningen och ger några skall " ifall OM att" :rofl: :rofl:

När jag hade 4 hundar syntes det väldigt väl att dom hade olika uppgifter inom hundflocken..detta syns inte så väl nu näör ddom bara är 2.

Mina hundar lever fritt och är alltid lösa på gården och jag jobbar ju hemma med hästarna.
 
Intressant frågeställning!!
Min Bernhard är bara 8 månader, så än så länge har jag inte märkt vilken uppgift hon har/kommer att ha.
Men det är meningen att hon kommer att gå som gårdshund.
Det skulle vara vakt i Bernhader, vilket jag tyvärr inte har märkt än :crazy:
Så vi får se!!
 
knepig fråga har inte kanske sett det på det viset att den måste ha en uppgift här hemma !!! men vi gör ju mycket annat som tillfredställer hundens mentala bit. men jag tror i många hem så är det ett selskaps djur inte ett redskap...... :cool:
 
Jokers uppgift är nog både att vakta och försöka
uppfostra den 3 år yngre Hugo.
Joker skäller och vallar Hugo om han skulle råka skälla
eller busa med någon annan (hund eller människa)
för så beter man sig verkligen inte om man är en vettig hund
:rofl:

Hugo vaktar också och han vill gärna att flocken ska
vara samlad hela tiden!
Går tex Husse ut genom dörren så kommer Hugo och "skvallrar"
på direkten.. gnäller och springer runt och kollar så
att resten är kvar hemma.
Hoppar katten upp på bordet så skvallras det om också :D
 
Min vintis är är den som håller samman flocken och kollar att alla är på rätt plats vid rätt tillfälle :D.

Tyvärr har hon fått för sig att hennes uppgift även är att döda och oskadliggöra posten när den kommer... :crazy:
Någon som förresten har något bra tips om hur jag ska få henne att sluta med det sistnämnda?
 
Samba ær idag 9 år så hon bara ligger och sover før det mesta nær vi ær hemma. Hon tror nog att hennes uppgift ær att se till så att vi vilar så mycket som møjligt :smirk: :D. Jag har henne endast som sællskaps djur och sen skøter hon det mesta en sællskaps hund ska gøra (enligt mig), Vakta hemmet och sådant som hon tycker ær vært att vakta, mysa med sig i soffan om kvællar, se till så att det inte ligger någon mat någon annanstans æn i kylskåpet och skafferiet(det ær ju fullt tillåtet att ta kæk som ligger på vardagsrummsbordet nær matte inte ær hemma annars blir det ju gammalt (ush, vad irriterad jag blir nær hon gør så men jag får skylla mig sjælv)) o.s.v. (fler førslag?). Kræver inget av henne annars. Detta liv passar oss så bra så :)
 
Våran hund jagar hela vintern så han uppgift är att hjälpa till med försörjningen, vilket blir förvirrande på sommaren när han får skäll för att göra samma sak, så det gäller att inte försätta honom i en sån situion.
Nu har vi även börjat att träna agilty, vilket kanske inte är en uppgit förutom att det är kul. Men annars så är hans uppgift enligt honom att städa golvet under barnstolen, helst ska matresterna ätas upp innan de når golvet. ;)
 
Mina hundar är arbetande jakthundar, det är deras livsuppgift, en hund som inte arbetar anser jag vara olycklig (det kan vi ju tvista om sen).

Den äldsta hunden håller koll på flocken, hon markerar klart och tydligt vad de yngre inte får göra, speciellt mot valpen. Hon varnar också för fara och om hon ger signal så går alla igång. Hon har helt enkelt det största ansvaret och vet vad som gäller.

Mittenhunden är ett typiskt mittenbarn, hon är lite i kläm.. Hon bestämmer över valpen och kan ibland få ta över ansvar från den äldsta. De hade en "fnurra på tråden" i somras, men detta har gått bra och den mittenhunden har inte försökt ta ledarrollen fler gånger. Hon är även den som "putsar" de andra, mest labben, dvs rengör ögon och öron...

Valpen snurrar mest omkring... Hon blir tillsagd och uppfostrad, jag hade gärna sett lite tuffare tag då hon tar sig diverse friheter.

//E
 
Hon är fortfarande en valp, så hon har inte direkt någon specifik uppgift som jag har gett henne i alla fall. Däremot har hon själv tagit på sig rollen som vakthund, och varnar när någon är vid dörren, bilen osv.

Hon är ingen arbetande hund, men vi tränar såklart ändå. Inget avancerat än utan mer vardagslydnad och har börjat med lite fjärrdirigering. Just nu har vi problem med annat så träningen ligger på is, och jag håller enbart på några få regler. Könsmognaden är underbar :p

Hon kommer nog att behålla sin uppgift som vakthund hela livet, då hennes ras ursprungligen användes som gårdshundar och har mycket vaktinstinkt. Det är ganska skönt att ha någon som hör saker jag inte hör, och då säger till så att jag kan kontrollera det hela :)
 
Min valp är ju yngst i flocken och har ju en uppgift redan att varna när det kommer någon men att sedan låta de äldre i flocken bestämma om det är lugnt eller om det är fara och färde. Det är oftast den yngsta i flocken som har den uppgiften. Men det dämpar sig när de blir lite äldre.

Min äldre tik (3 år) spårar och söker med. Då växer hon i sin roll och blir lite mallig. Små grejor som jag annars gör är att hon får hjälpa till att plocka upp, hämta saker och att "valla" in valpen.

Lillvalpen har jag inga uppgifter till ännu, då hon ännu inte blivit könsmogen och redo för att få en uppgift. Men så fort hon är mogen att ta det "ansvaret" så ska hon få en alldeles egen uppgift. Får se vad det blir, men hon har verkar bli väldigt duktig på att apportera så hon får väl någon sådan uppgift kan jag tänka mig. Vi får se...
 
Precis, hon varnar mig och säger jag att det är lugnt så slutar hon att vakta direkt. Märker hon på mig att jag blir misstänksam på det hon varnar för så står hon bredvid mig på helspänn för att fortsätta kolla av läget och se vad jag bestämmer mig för.

Hon har tagit i alldeles för hårt nu dom senaste 2 veckorna, men hon börjar bli könsmogen också och allt är ungefär 100 ggr svårare. Hon har morrat och skällt och "attackerat" allt och alla, men det börjar lugna ner sig nu. Hon är fortfarande lite för "på" och går igång för snabbt, men det försvinner nog snart. Jag kan i alla fall avbryta hennes "attacker" nu och be henne göra något annat istället.

Hon kommer aldrig att bli en arbetande hund, så någon sådan uppgift kommer hon inte att ha. Jag kommer att nöja mig med en väl fungerande vardagslydnad samt lite extra saker, men aldrig tävling. Vi kämpar extremt hårt med vardagslydnade fortfarande så.. :crazy: Det här med att vara lös och inte bry sig om något annat är lite svårt fortfarande, men det kommer nog när hon mognat lite mer.
 
Min äldre hund vaktar. Jäklar om i är ute alla tre. Då kan det bli lite o-roligt ibland. :( Stora hundar och inlinesåkare är det farligaste som finns. Det här är dock en uppgift som jag inte uppskattar att hon har och nu jävlar måste jag slå näven i bordet. Men hon är ju så trevlig min lilla hund så efter att jag skällt ut henne efter noter så viker hon inte ens bak öronen. Hon bara står där. Om det är för att hon är så kaxig emot mig eller för att hon blir så blockerad vet jag inte. Hon har tidigare visat alla tecken på undergivelse så hennes reaktion igår förvånade mig lite...

Min yngres största uppgift är att vara SÖT :love: Sen gör hon det jag ber henne om med största koncentration och världen allvarligaste min. Vad det blir av henne får vi se. Bara hon inte kommer att visa sig ha massor med skärpa :crazy: Då ger jag upp...
 
Största uppgiften när hon inte är med "gamla" matte på fasanjakt är att bära smutskläder (som barnen droppar på golvet) till tvättkorgen och att hitta borttappade vantar på promenaden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Trassel12
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 128
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 661
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 162
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp