Vad har hänt med min mage?

Vi har mått sådär hela familjen i tre veckor, tror det är influensa.

Jag börjar också luta åt att det är influensa, fast (i den mån det är möjligt) utan några direkta förkylningssymptom. En fråga: Har du, maken och BARNET även haft ont i kroppen?

För egen del är nämligen magen okej nu och huvudvärken började släppa under gårdagen. Det sista släppte i morse när jag vågade ta en kopp kaffe. Däremot har jag haft - och har - otroligt ont i musklerna (allt från nacke till armar, rumpa och ben). Jag känner mig helt ledbruten.
 
Jag börjar också luta åt att det är influensa, fast (i den mån det är möjligt) utan några direkta förkylningssymptom. En fråga: Har du, maken och BARNET även haft ont i kroppen?

För egen del är nämligen magen okej nu och huvudvärken började släppa under gårdagen. Det sista släppte i morse när jag vågade ta en kopp kaffe. Däremot har jag haft - och har - otroligt ont i musklerna (allt från nacke till armar, rumpa och ben). Jag känner mig helt ledbruten.

Låter precis som influensa.
 
Jag börjar också luta åt att det är influensa, fast (i den mån det är möjligt) utan några direkta förkylningssymptom. En fråga: Har du, maken och BARNET även haft ont i kroppen?

För egen del är nämligen magen okej nu och huvudvärken började släppa under gårdagen. Det sista släppte i morse när jag vågade ta en kopp kaffe. Däremot har jag haft - och har - otroligt ont i musklerna (allt från nacke till armar, rumpa och ben). Jag känner mig helt ledbruten.

Ont överallt, och sen känns det bättre nån dag för att sedan återkomma. Jag blir andfådd av minsta lilla och är allmänt orkeslös.
 
Ont överallt, och sen känns det bättre nån dag för att sedan återkomma. Jag blir andfådd av minsta lilla och är allmänt orkeslös.

Usch, ja, det låter inte bättre än att det är samma som jag jag har. Jag hoppas verkligen inte att det håller i sig så länge som för er.
 
Ja, det är samma sak som bikarbonat.

Nej det är inte samma sak. Omeprazol är en protonpumpshämmare vilket hämmar magsäckens syrasekretion medan samarin "bara" är basiskt vilket neutraliserar vätejonerna. Samarin har alltså ingen effekt på själva syrasekretionen.

Däremot kan jag tänka mig att besvär lindras snabbare med samarin då den har sin antiacidala effekt direkt medan omeprazol måste blockera protonpumparna först.

Tillägg: Aha menade du att samarin och bikarbonat var samma sak? Sorry, läste som en blind.
 
Senast ändrad:
kan vanlig magsjuka (tex vinterkräksjuka) yttra sig så här?
Utan att ha läst mer än frågan och utifrån mina och andras erfarenheter så, ja det kan den. När andra ligger däckade i div. magsjukor och vinter-kräk så är det enda som händer att jag ev. fiser lite illa och får ett lätt illamående som botas med ett par muggar kaffe. Tydligen finns det människor som aldrig blir magsjuka och är näst intill immuna mot vinter-kräk enligt en kompis som jobbar som infektionsläkare. Han tillhör samma grupp för han har aldrig blivit magsjuk trots att han träffar magsjuka varenda dag.

Enligt honom så spelar ju både uppväxt och livsstil en stor roll och devisen "lite skit dör man inte av" är en faktisk realitet.
 
Jag menade ett annat uttryck än "jag läser som en blind". I övrigt trodde jag att du menade att Omeprazol och Samarin var samma sak vilket jag invände mig emot. Såg sen att jag missuppfattat vilket jag också skrev.

Ja det gjorde du - skrev att du hade missuppfattat ja, det är helt ok. Jag kan kanske tycka att du hade lite väl bråttom att upplysa mig, tråden är på knappt 1½ sida liksom så det handlar inte om så mycket att läsa av innan man kastar sig på svarsknappen. En edit innebär även att man helt enkelt kan radera, inte bara lägga till.

Men no hard feelings, jag blir bara lite matt på bukefalistiskt vis.
 
En edit innebär även att man helt enkelt kan radera, inte bara lägga till.

Jag lät det stå kvar för att någon tidigare skrev att de inte riktigt förstod skillnaden mellan de två. Och jag läste hela tråden innan jag svarade dig men som jag skrev så missupfattade jag helt vad du skrev.

Meeen sak samma, ska inte fortsätta min spamning av tråden!
 
Tror på influensa av något slag. Symtomen kan i princip vara vad som helst på ett spektrum från vitt till svart men den gemensamma nämnare är ofta att man mår skit, ofta i hela kroppen eller iaf stora delar. Vissa blir friska fort, andra dras med det i vad som känns evigheter.
 
Tydligen finns det människor som aldrig blir magsjuka och är näst intill immuna mot vinter-kräk enligt en kompis som jobbar som infektionsläkare. Han tillhör samma grupp för han har aldrig blivit magsjuk trots att han träffar magsjuka varenda dag.

Enligt honom så spelar ju både uppväxt och livsstil en stor roll och devisen "lite skit dör man inte av" är en faktisk realitet.

Räcker upp handen,har aldrig haft någon form av flunsan,trots att alla runt omkring mig är sjuka som hundar. Tack o lov:banana:
 
Utan att ha läst mer än frågan och utifrån mina och andras erfarenheter så, ja det kan den. När andra ligger däckade i div. magsjukor och vinter-kräk så är det enda som händer att jag ev. fiser lite illa och får ett lätt illamående som botas med ett par muggar kaffe. Tydligen finns det människor som aldrig blir magsjuka och är näst intill immuna mot vinter-kräk enligt en kompis som jobbar som infektionsläkare. Han tillhör samma grupp för han har aldrig blivit magsjuk trots att han träffar magsjuka varenda dag.

Enligt honom så spelar ju både uppväxt och livsstil en stor roll och devisen "lite skit dör man inte av" är en faktisk realitet.

Just vinterkräksjukan och liknande smittsamma magsjukor har jag aldrig drabbats av så jag har betraktat mig som immun. Med tanke på hur jag mådde så ville jag ändå inte utesluta magsjuka. Utvecklingen med värk i kroppen känns dock mer som influensa.
 
Just vinterkräksjukan och liknande smittsamma magsjukor har jag aldrig drabbats av så jag har betraktat mig som immun. Med tanke på hur jag mådde så ville jag ändå inte utesluta magsjuka. Utvecklingen med värk i kroppen känns dock mer som influensa.


Nu är den ringmärkte däckad igen. Illamående och orkeslös. Festen fortsätter!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag lite bollplank och nej gravid är jag inte :-) I söndags hade jag ont i hela huvudet. Brukar inte ha det så ofta utan har...
Svar
8
· Visningar
4 509
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp