Vad har hänt på tränsfronten?

FadeAway

Trådstartare
När jag skaffade min första ponny så fanns det kvalitetsmärken och budgetmärken och priserna var därefter.
Numera kan tex knights och Jacson träns kosta över 2000 :eek:
Jag minns att jag köpte ett av jacsons finare träns på gbg horseshow 99 det kostade 300:- utan rea :D

Kvalitén skiljer sig rejält mot stübben och döbert i samma prisklass. Eller har jag bara sett måndagsexen och missat hur de ska se ut idag?

Sv: Vad har hänt på tränsfronten?

Håller med dig. Jag är lika förvånad som du över hur vissa märken med skitläder kan vara så himla dyra. Vad är det som händer? :confused:

Tjaa de gör väl som många andra märken, tex BMW har sänkt sina priser på bilarna för att bli mer Svensson bil medan Volvo och Audi höjt priserna för att det ska anses mer exklusivt.

Tex Jacson i detta fallet vill väl anses som mer exklusivt och har därför tagit fram "lyx" modeller av träns i detta fallet.

Sen att kvalité och pris inte alltid hänger ihop märker inte kunder som inte har känsla för materialval så de köper glatt ett träns för 2000 lopper å tror att de köpt ngt jättefint, för det var ju dyrt!

Sen finns de vi som klämmer å känner och vill ha bästa möjliga läder/design på tränset för minsta möjliga peng...

Jag tänkte på samma fenomen på FHS häromdagen. Tex Kieffer eller Passier existerar ju knappt längre i Sverige, de gör träns i jättefint läder för en helt okej peng. Nu är det Schockemöhle för hela slanten, lite Dyon, GG och massa billigt, sedan har vi i andra änden de lite för dyra OS osv. Hubertus hänger på utförsäljningshängena och jag såg inte mycket Stubben heller...

(Mina ¨¨ och ´´ funkar tydligen inte idag...)

Fast Passier är ju rätt dyra. Kieffer kom med nån billighetsvariant för några år sen, såldes bla på Eko, o det var inte nån vidare kvalitet på det lädret. Deras dyrare varianter är säkert i en annan klass.

Vart går gränsen för billigt, medel, dyrt och jättedyrt enligt dig då?

För enkelhetens skull så talar vi om träns fortfarande :)

Fast just Jacson och Knights tycker jag har shapat upp sig rejält, jag har ett rundsytt Knightsträns som är otroligt fint i lädret! Långt mycket bättre än Dyon WC som jag är måttligt imponerad av.
Jag tycker att priset ganska ofta avspeglar kvalitén faktiskt, men naturligtvis finns det undantag.

För mig är det ungefär såhär: billigt 0-500, medel 500-1500 och dyrt 1500-Schumacher :p Men hittar man ett träns i riktig jäkla dunderkvalitet för 1500 är det ändå billigt, om du förstår hur jag tänker.

Båda Passier och Döbert har budget-kollektioner nu. Inte samma läderkvalite som de dyra, men ungefär som Hubertus Classic.

Själv föredrar jag att spara och köpa riktigt bra saker istället för billigt som går sönder. Hade aldrig köpt ett Jacson eller Knights för 2000! Då väljer jag ett Döbert Classic för 2500 istället, eller ett Hööks träns för 500 som förmodligen har samma läder som Knights...

Hur ofta köper ni träns då?
Känns inte som att det är något man köper ofta ;)

Själv använder jag träns som är 10+ gamla. Har några billiga från hööks också, men än har jag inte hunnit slita ut något träns.
Har gamla stubbenträns som var täckta i mögel, stela och äckliga men lite rengöring så va det som nytt....

Jag köper typ 2 träns/häst. Tränsen brukar leva längre än hästarna....

Men med en ny häst så brukar jag vilja köpa ny utrustning också och inte använda ärvda gamla med massor av minnen från tidigare och älskade hästar.

Klart till min nya häst som är på ingående får hon faktiskt ärva ett träns och så har hon fått ett nytt.
Så hon kommer att ha ett Stübben och ett Cavallo träns och båda gillar jag mkt :love:

Men klart skulle ngt av de gå sönder får hon nog ett nytt, eller så får hon ärva beroende på hur det känns och hur plånboken mår.

Men just nu har jag bara 2 träns som hon skulle kunna ärva, om de inte är förstora..

Hur ofta köper ni träns då?
Känns inte som att det är något man köper ofta ;)

När jag hittar ett jag vill ha. Just nu har jag 2 på önskelistan, men jag har faktiskt sålt ett (älskat, men i fel färg) och har ett som inte riktigt uppfyller sitt ändamål. Båda tränsen ligger i prisklass 1000-1500, men kommer väl upp närmre 2000 komplett med tyglar. Jag tycker träns är mycket roligare än schabrak tex:angel:

för typ 15-20 år sedan var alla träns fina i kvaliten. och de kostade inte en förmögenhet!
Så det som hä'nt är att läderkvaliten har försämrats rejält och priset gått upp på just särskillt skit!
märker det på sadlar och stövlar också!

har 1 kandar OS det är 10 år gamalt, 3 hästen som använder det. och det ser nytt ut! endast tyglarna är ngt slitna. användes flera dagar i veckan.

1 träns som är ihop plock, medst stübben, ca 15 år. Tygarna är nya, bara typ 5 år.

1 träns som är i hopplock (som 2 åringen ska få). huvudlaget är nog 18 år gamalt och från hööks. helt annan kvalitet än skit som säljs idag.

Jag köper endast fin kvalitet och endast om ngt inte går att laga.

Båda Passier och Döbert har budget-kollektioner nu. Inte samma läderkvalite som de dyra, men ungefär som Hubertus Classic.

Själv föredrar jag att spara och köpa riktigt bra saker istället för billigt som går sönder. Hade aldrig köpt ett Jacson eller Knights för 2000! Då väljer jag ett Döbert Classic för 2500 istället, eller ett Hööks träns för 500 som förmodligen har samma läder som Knights...

Fast 2000 är rätt dyrt tycker jag även om det är budget jämfört med vad deras finare kollektioner kostar.

Ett rundsytt passierkandar kostar lätt 7000 kr.

Senast ändrad:

för typ 15-20 år sedan var alla träns fina i kvaliten. och de kostade inte en förmögenhet!
Så det som hä'nt är att läderkvaliten har försämrats rejält och priset gått upp på just särskillt skit!
märker det på sadlar och stövlar också!

har 1 kandar OS det är 10 år gamalt, 3 hästen som använder det. och det ser nytt ut! endast tyglarna är ngt slitna. användes flera dagar i veckan.

1 träns som är ihop plock, medst stübben, ca 15 år. Tygarna är nya, bara typ 5 år.

1 träns som är i hopplock (som 2 åringen ska få). huvudlaget är nog 18 år gamalt och från hööks. helt annan kvalitet än skit som säljs idag.

Jag köper endast fin kvalitet och endast om ngt inte går att laga.

Om du tyckte att alla träns var av bra kvalitet för 15-20 år sen så har du nog inte kikat närmre på dem som såldes billigt då. Men generellt håller jag med om att priset gått upp även på sånt som inte håller bra kvalitet. Men så är det när många är mer intresserade av vad det är för märke snarare än att bedöma kvaliten.

Sen tycker ju jag att det ska till rätt mkt för att ett träns inte ska hålla, nästan oavsett kvalitet. Visst att det kanske inte ser så snyggt ut men få träns går sönder, det är ju inte stigläder, vilka utsätts för väldiga krafter, vi pratar om.

Jag har både stübben och döbert classic och de är likvärdiga i lädret. Stübben har också budgetkollektioner men de säljs inte under stübben utan som CTD.

De jacson och knights jag har sett idag må möjligen vara bättre än de gamla men de jag sett efter nått år ser urtrista ut. Nog för att dess ägare kanske är dåliga på att putsa men jag har knappt skött mina och jag har flera träns från nittiotalet som ser ut som nya.

Vid närmare eftertanke så har väl samma sak hänt på täckesfronten. Förr var bucas det lyxiga (vår närmaste hästaffär var på nittotalet ett hööks) och thermo master kostade en bråkdel av det. I dagsläget finns det thermo master i samma prisklass som bucas/horseware. Men de är ju fortfarande inte i närheten av samma kvalitét som de senare.

Mina träns för dyra pengar från Stübben har höll i max 2 år var, mitt träns från hööks tycks hålla sig fint längre. :crazy:

Så nu köper jag bara träns från hööks. Men om jag någon gång ska tävla på kandar så blir det ett döbert eller OS kandar
trots priset, då dom är fantastiska i kvalitén.

Besynnerligt. Jag köpte nytt stübbenträns i vintras och det verkar vara samma fina kvalitet som mina gamla.

Jag vill oxå ha det som förr! De dyra var överkomligt dyra och helt kalasbra läder och de billiga var lätta att sålla bort.

Min häst fick sitt första riktiga träns när han var över 7 år gammal, haha. Innan dess hade han faktiskt ett billigt unghästträns som han aldrig lyckades ha sönder ;-) tyvärr hittade jag inget träns som passade i en trevlig kvalité, det som passade var dock dyrt ändå pga märket gissar jag. Eller iaf dyrt för kvalitén man fick för pengarna.

Träns är något jag aldrig vill köpa nytt, jag vill ha ett som är 100 % och håller sig så många många år!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka