Sv: vad har ni använt?
Mitt sto var sutten på och riden rakt fram i full fart typ 3 ggr när jag fick henne, hon kunde varken göra halt eller skritta..
Jag gick promenader med henne ett tag, lärde henne bli longerad, gick över bommar och lärde in röstkommandon innan jag satt upp och då gjorde jag det barbacka på ridbanan första gången.
Började med tvådelat bett men hon gillade inte det så då testade jag tredelat och det funkade. Träns utan nosgrimma hade jag. Första gången jag red ut hade jag grimma och tyglar i grimman under tränset för hon hade och har fortfarande en tendens att stressa upp sig så när man tar i henne. Hon var 10 år när jag red in henne, det var otroligt svårt då hon var stressad och mest gick på två ben och annars studsade fram.
Valacken red jag in innan han var min, när han var 2,5 år. Första gången skrittade jag barbacka i stallgången och kollade att han tog styrning och lyssnade på halt. Sen på med sadel och ut, han var himla rädd för skänklarna först och gjorde stora hopp åt sidorna när jag råkade nudda honom..

Hade då tvådelat bett. Travade och red lätt andra gången jag red honom. Jag vet att det är snabbt men han är travare och det är så man rider in dom, och han var dessutom inte min på den tiden.. tex började han gå ridjobb innan han var 3 år

När han blev min började jag utbilda honom på riktigt, han var himla jobbig och envis och är det än idag.
Det är knepiga hästar jag har.