Vad har ni för släp?

Elina8

Trådstartare
Jag vill veta vad ni som har små islänningar har för hästtransporter. :)

Vill extra gärna höra från er som har äldre transporter eftersom jag ev. ska köpa ett begagnat.

Är ni nöjda? Varför/varför inte?

Tack på förhand. :bow:

Sv: Vad har ni för släp?

Nu blev tråden flyttad. Men jag vill alltså ha svar från er med små ponnysar (b-c ponny) eftersom jag vill veta vilka släp som har bommar som passar dem höjdmässigt. :)

Jag svarade i din dragbilstråd...

Men jag hade ett Tranesläp T130 tror jag det hette från -89.
Basic kanonsläp utan krusiduller.
Rullade och gick utan problem. Hade lite skönhetsskavanker här och där men ingenting av betydelse för säkerheten eller så.
Sålde det endast pga hästen ville ha fronturlastning.

Kylinge släpet jag har nu är jag kanonnöjd med :)
Men det är STORT, tänkte inte så mycket på det när jag köpte det men första gången jag skulle lasta min lille herre så HERREGUD! Såå högt i tak och jättelångt bak till bakbommarna, min lilla snutt når inte ens fram till hönätet :p
Han ser ut som en lilleputt leksak i släpet :)
Men det är ju bara bra att det finns plats, då blir inte luften lika lätt dålig där inne heller och skulle jag behöva köra någon av mina stora hästar som är närmare 170 så är det inga problem heller.
Sen fick jag ju mina efterlängtade små finesser också som jag saknat även om det finns ännu bättre släp med men då blir de så hiskeligt dyra och det tycker jag inte att det är värt i dagsläget :)

Låter bra!

Vad är det för små finesser du har nu som du saknat?

De små finesserna är:

Fronturlastningen
Sadelkammaren
De är de två sakerna jag verkligen saknade hos Tranesläpet
Men nu fick jag även panikbommar fram och bak och 2 extra fönster så jag är jättenöjd nu :)

Jag har en liten enkel påhängd sadelkammare och ingen gigantisk inbyggd som tex Boj har men det duger åt mig :)

Jag har en BOJ -01, extra bred, extra hög, boogie. Innerdörrar istället för bommar. Nytt golv (gummimassa). Jag köpte trailern i oktober -10.

Jag hade nog inte valt innerdörrar själv om jag hade köpt en helt ny, men nu när jag har det är jag helt såld. Det är fantastiskt!

Den ligger fantastiskt efter bilen, det är en väldig trygghet med innerdörrar om man ska lasta själv.

MIN_HA_STTRANSPORT4.jpg

MINHSTTRANSPORT.jpg

Snyggt!

Om jag får drömma skulle jag vilja ha ett boj med kombiramp och fronturlastning. :D

Jag har precis bytt bort min star trailer safir,urlastning fram( mkt nöjd med det släpet)

Nu har jag en Boj220 seh (extra hög extra bred) med dörrar och sadelkammare..
Det släpet är så stort att man nästan får leta efter hästarna där i ;):laugh:

(Jag har ett gäng islandshästar)

Har man en häst som slänger sig bak på bommen försvinner hela riskmomentet med att hästen kanske kryper under bommen.

Även om du ska lasta av själv kan du säkert knäppa loss hästen fram, gå bak i lugn och ro och öppna dörrarna utan att riskera att hästen börjar backa och hamnar under bommen/med bakbenen utanför golvet etc. etc.
Blir tydligare för hästen också vart transporten "slutar". Dessutom känns det stabilt och tryggt.

Min häst slänger sig varken bakåt eller är svårlastad.

Hmm min häst slängde sig bakåt i en transport med dörrar och dörren gick sönder, jätte mycket sönder och hästen var ute...
Då är det bara en bom som håller...

Därför är jag väldigt skeptiskt till just bakdörrarna om man har en sån häst...
Även om tanken är bra.

Men nu har jag lyckats träna bort det så nu skulle det säkert fungera :)

Jag har en vanlig hederlig Värmlandsvagn, -04. Den har sadelskåp som man kommer åt innifrån=lite bökigt, men det funkar :)

Men jag tycker den är lite rapplig (som vi i värmlands säger:p) alltså, bakluckan över lämmen dundrar rätt mycket så jag brukar lägga en skumgummi svamp emellan för att inte det ska låta mer än nödvändigt åt hästarna. Men annars funkar den bra, fin att ha efter bilen, dubbelaxlad, inte nåt dyrt lyxigt släp utan funkar helt okej det lilla jag åker med hästarna :)

Jag har ett Tranesläp 100, -75. Bra "förstasläp", men nu ska jag göra mig av med det. Åker så sällan med hästarna ändå att det inte lönar sig att ha eget släp. :D

Nej, det gäller ju att veta att det faktiskt kostar att äga släpet. Även om det inte rullar så mycket (särskilt då, i vissa avseenden) kostar ju service, försäkring och reparationer. Börjar släpet dessutom bli till åren krävs mer av underhåll än om det är en nyare holk.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 363
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka