Vad har ni gjort?

G

Gunvor

Ni som råkat hitta era bilder på andra sidor på internet?
Jag har hittat en bild på en häst vi äger till hälften ute på annonssidorna, till salu som en helt annan häst.
Annonsen är skriven på ett seriöst sätt, och inte av någon 12-årig jänta, men det är fortfarande våran häst på bilden.
Vad mer, än att anmäla annonsen till moderator kan man göra?
Jag har e-postat annonsören och frågat varför våran häst plötsligt bytt kön och är till salu (till ett väldigt billigt pris dessutom.)

Ni som hittat era bilder på diverse sidor på internet, vad har ni gjort?
 
Jag stoppar in mitt namn mitt i bilden :o :angel: Då kan jag vara iallafall 99,9% säker på att ingen tar den.

Hm, men jag har för mig att man kan stämma personen om den tagit en bild från en?
 
Ja, tösen har precis varit nere och eftermiddagsfodrat
alla, bla den, för tre timmar sedan såg jag honom genom
fönstret då han stod ute i hagen.
Den (eller de snarare) andra ägarna befinner sig i
Frankrike på semester och har inte en tanke på att sälja
hästen.
Hästen har dessutom helt annan stam, kön och kapacitet än vad som anges i annonsen.
 
Tja, då är det någon som har en häst som är väldigt lik och som "lånat" din bild, eller så är det helt fejkat. Det är svårt att stoppa "småtjuvarna" som exempelvis lånar en bild olovandes, du kan ju försöka uppmärksamma den sidansvariga eller kontakta personen själv, men får du ingen respons tror jag knappast att det enda alternativet som återstår vad jag vet att polisanmäla hjälper. Jag tror knappast att de kommer att göra något åt det.
 
När jag hittat mina copyrightskyddade bilder tillklippta och retuscherade(från mitt namn) på andra sidor läser jag lagen för den och ger dem en tidsfrist på 3 dagar sedan ska de vara borta från deras sida.. annars lämnar jag in anmälan..

dock har det inte blivit någon anmälan än då alla snällt tagit bort bilderna och bett om förlåtelse... nu är jag noga med att skriva klart och tydligt på alla bildsidor jag gör att det är ett brott att låna bilder utan att fråga om tillåtelse..
det blir ofta mycket svinn när det gäller bilder på höstar.. yngre tjejer vet ofta inte vad copyrightlagen innebär..
 
nått jag har funderat på är dina bilder som jag har knäppt.. kan du sätta copyright på dom?? de är juh jag som är fotograf?? enligt lag bordejuh copyrighten vara min?? eller.. har bråkat med en "kompis" om de dära såman vill juh veta..
 
jag har för vana att lägga copyright på de flesta bilder.. men sätter oftast inte min copyright på andras bilder utan bara ett copyrightmärke.. har jag satt mitt namn på andras bilder är det isf misstag jag gjorde i början.. ska ta å kolla igenom alla bilder jag har och göra om en del.. (vet med mig att jag satt mitt namn på några bilder men det är juh raderat nu, gjorde fel förr *fya mig själv*)

de nya bilderna som jag gjort åt de gamla hästarna på GRS sida har jag lagt min copyright på mina bilder och bara vanlig copyright på de som inte är mina..

men för att reda upp oredan så ska man egentligen bara sätta sin copyright på sina egna bilder.. andras bilder får man inte sätta sin egen copyright på om inte den personen gett tillstånd till det och man får aldrig någonsin ta bort copyrightskydd eller skita i att sätta dit ett sådant på någon annans bilder om denne vill ha copyrightskydd..
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 258
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 219
Senast: Grazing
·
Islandshäst Efter att ha lånat islandshäst i flera år har jag bestämt mig för att det blivit dags för en egen! Det lutar åt föl/unghäst och jag...
Svar
13
· Visningar
3 432
Hästmänniskan Jag har de senaste sex månaderna surfat runt bland saluannonserna av häst på internet, fyra år sedan sist. Det verkar som det blivit...
Svar
14
· Visningar
1 985
Senast: Zephira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp