Bukefalos 28 år!

Vad har ni på händerna?

Hoppelhase

Trådstartare
Finns ju en tråd om skor/kängor men jag är mer nyfiken på vad ni har på händerna när ni är ute med hundarna? På vintern när det är svinkallt tänker jag främst på. Jag fryser alltid om händerna, alltid! Just nu har jag någon slags jaktvantar som jag snott av min far, de är av ull tror jag och går att fälla tillbaka delen som är över fingrarna och så är det halva fingrar under (eh, bra beskrivning). De har fungerat bra på våra vanliga promenader, ibland kombinerat med värmepåsar, men när vi var på kurs förra veckan märkte jag dess svagheter. Det är omöjligt att ta fram godis eller knäppa på och av kopplet om man har hela vanten på och har man fyra fingrar blottade är det snart också omöjligt eftersom man inte har någon känsel kvar och/eller det gör så ont så man bara vill gråta (och gör det om man är ensam :angel:). Funderar på en annan slags jakthandskar som har öppning bara för avtryckarfingret och tummen, det kanske vore något.

Vad har ni på händerna när det är riktigt kallt och man ändå måste kunna använda fingrarna? Nu är det förstås inte så länge kvar av vintern... men det kommer väl fler kanske. Kan tänka mig att lägga ner rätt många pengar på detta så ge mig förslag!
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Jag har bara vanliga, tunna bomullsvantar, trots att jag är i Piteå :p Men så är jag väldigt varm av mig också.
När det blir väldigt kallt, (ner mot 20 minusgrader eller kallare) så tar jag på mig tjocka, stickade vantar med något märkligt och supervarmt foder. Fast är det så kallt så behöver jag inte använda händerna speciellt mycket - hundarna vill INTE ut om det är kallt :D
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Ja det hjälpte ju mig mycket. :D

Lägger till en fråga: Vad är det varmaste man kan ha på fötterna? I strumpväg då, inte skor.

Jag är ingen frusen person annars, men just händerna och fötterna...
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Lager på lager när det gäller fötter!
Ha riktigt mjuka och bekväma, tunna strumpor närmast foten, sedan raggsockar och stoppa fötterna i varma skor som inte sitter allt för hårt. (fryser du mycket är det såklart bara att ta ännu fler lager med strumpor)
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Då skulle jag köpa ett par skor som är så varma så jag inte behöver några varma (tunna!) strumpor och då skulle jag ställa frågan i skotråden. :p
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Jag köper på Lantmännen, kan det vara tegra? Snöflinga ovanpå, de behöver inte vara supertjocka men värmer ändå. Det finns en model som är mellan tjocka, precis så att det funkar att knäppa upp och så vidare.
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Ett par vanliga fingervantar, sen om det är riktigt kallt termofodrade vantar.
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Jag har alpin-handskar med gore-tex när vi är ute och inte tränar. Är det träning så har jag längdskidhandskar medan jag kör min egen hund och alpin-handskarna när andra kör sina. Är det riktigt kallt tar jag tumvantarna istället för alpinhandskarna.

På fötterna har jag en funktionsstrumpa i ullblandning.
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Jag har BoT vantar under ett par ridhandskar. Värmer väldigt bra plus att det inte blir klumpigt eller så alls.
 
Sv: Vad har ni på händerna?

jag har ingenting på händerna när jag tränar. jag tycker att jag tappar för mycket känsel då. min jacka är så pass stor att jag kan dra upp händerna i ärmarna och värma dem lite då och då. men... det syns att mina händer lever ett hårt liv. de är knotiga och skrynkliga och det skulle inte förvåna mig om jag får reumatiska besvär när jag blir äldre :(.

på promenaderna har jag antingen ett par fleecevantar, eller om det är riktigt kallt ett par fårskinnstumvantar, fast oftast ingenting.
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Jag har också tegerahandskar, finns både på börjes och på hööks också. De är tillräckligt varma för att hålla mina händer någorlunda okej så länge vi rör på oss och jag är tillräckligt varmt klädd i övrigt. Min jacka har också ganska länga ärmar som täcker händerna delvis.
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Jag har ridhandskar i skinn som är fodrade. Upplever dem mycket varma om man jobbar. Är det riktigt kallt använder jag slalomvantarna i gore-tex.
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Jag har ridhandskar i skinn som är fodrade. Upplever dem mycket varma om man jobbar. Är det riktigt kallt använder jag slalomvantarna i gore-tex.

Ah, snowboardhandskar kollade jag på igår på nätet, tänkte att de borde vara varma. Men de ser så klumpiga ut, är de inte rätt opraktiska?

Jag kanske ska förtydliga att det jag letar efter alltså är något som funkar när det är -30 grader och snålblåst, när det är fint väder klarar jag mig också med ett par fleecevantar.

Stämmer det att händerna hålls varmare om handlederna är varma? Det kanske är ett par snygga svettband jag behöver...
 
Sv: Vad har ni på händerna?

Jo det är ju inte något man gärna tränar i :D det går inte att plocka upp nå godis i fickan. Jag får in vanten i handtaget på kopplet i alla fall.
Dessa slalomvantar är så varm att man kan inte använda dem när det börjar blir varmare ute. På slutet av slalomperioden måste jag använda andra "kallare" vantar annars blir jag svettig om händerna. De värmer handlederna också och de är köpt på Stadium, kostade runt 300 kr så de var inte så dyra heller, mycket värd pengarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp