Vad jobbar man med om man kan/får jobba hemifrån?

Tidigare var jag IT-chef och nu är jag IT-konsult. Under pandemin jobbade jag 100% hemifrån och i mitt jobb som IT-konsult jobbar jag hemifrån omkring 2dgr/vecka. Eftersom mina kunder sitter utspridda över Sverige så jobbar jag mestadels remote även när jag är på kontoret ;)
 
Jag jobbar som dataspelsproducent. Jag får jobba hur mycket jag vill hemifrån. Detta gäller såklart för alla i teamet oavsett roll. Vi har cirka två dagar per kvartal när hela teamet ses på riktigt och sen brukar vi i leadsteamet ses en dag 2-3 gånger per år på plats för att jobba med tex teamets mål. Sen får jag såklart vara på kontoret hur mycket jag vill också. Mitt team är ändå utspritt i flera länder så vi gör alla möten digitala ändå.
 
Jurist. På mitt jobb får vi jobba hemifrån tre dagar i veckan. Min sambo får jobba hemifrån 100% om han vill det. Vi jobbar båda på privata bolag.
 
Jag tror tyvärr inte enbart att yrke spelar in utan även arbetsgivare. Där jag jobbar nu så ska man helst vara på kontoret varje dag, men får jobba hemifrån vid sjukdom eller ”vid behov”. Vi har en del fysiska möten, men det mesta går att göra på distans. I vår ska jag ha praktik på ett ställe som kör distans förutom 1 dag i veckan. Alltså i princip samma yrke.
 
Jobbar som administratör och brukar vara på kontoret 2-3 dagar i veckan. Allt som oftast måndag-onsdag eller tisdag-torsdag, fredagar är vi nästan alltid hemma. Vi har kontor över hela Sverige, och det varierar otroligt. Vår chef kollar aldrig om vi håller vår 50/50-kvot, medan ett kontor bara ett par timmar bort har 100% på kontor, inget annat accepteras.
 
Tror som någon annan skrev att det ofta handlar om arbetsgivare. Jag jobbar som miljöinspektör på kommun och i min kommun har de tagit fram en policy efter covid som säger att man bör jobba huvuddelen av arbetstiden på kontoret, vilket i praktiken innebär 2 dagar i veckan hemifrån, men vid behov kan man jobba lite mer hemifrån. Jag vet andra kommuner där de gått tillbaka till 100% på plats, trots att det går hur bra som helst att jobba hemifrån. Skulle säga att mitt behov är ungefär 2 dagar på plats.
 
Ni som kan jobba större delen, eller helt, hemifrån (även efter covid) vad jobbar ni med?


Sneglar lite avundsjukt på karln som jobbar som kalkylator inom bygg och skulle kunna sitta hemifrån till 90% om han ville (men åker in till kontoret när jag är föräldraledig med barnen, blir lite väl högljutt i huset 🙃)
Admin o sälj. Men måste vara inne 2-3 dgr
 
Jag jobbar hemma två dagar i veckan som programmerare av inbyggda system. Min man jobbar helt remote som programmerare.

Jag tycker man hör talas om flera företag som har en back-to-office policy för sina programmerare typ 1-2 dagar på plats och programmerarna kommer inte. Arbetsgivarna vet att de är maktlösa eftersom programmerare är en bristvara.

Maktlösa formellt är de inte, eftersom arbetsgivaren har ansvaret och rätten att organisera arbetet. Att utebli från schemalagt arbete är uppsägningsgrundande. Och jag känner ganska många som gärna vill arbeta tillsammans med kollegor på plats huvuddelen av sin arbetstid, samtidigt som man behåller möjligheten att arbeta hemifrån 1-2 dagar per vecka för vissa typer av arbetsuppgifter som passar väl för det. Arbetsgivare blir också alltmer varse om att 50+% hemifrån gör dem väldigt hårt ansvariga för arbetsmiljön i hemmet, som de inte har formell makt över att åtgärda - det bidrar också till att många gärna förskriver en minst 3+2 (3 dagar på plats)-policy, för att undvika det utvidgade ansvaret.

Jag tänker att det beror mycket på bransch och omständigheter i denna om "helt remote" är effektivt eller inte och att arbetstagarkollektivet som helhet kommer att acceptera den balans som är rimlig i den bransch de önskar arbeta i. (Jag har en upplevelse av att en del upplever att de är effektivare än vad de faktiskt är när de jobbar längre perioder hemma, när man ser saker från ett annat perspektiv än bara sin egen isolerade insats. )

Ingenjörer är också en bristvara och jag tror att en återgång till ett krav om 100% på kontoret vore en stark nackdel vid rekrytering och behållande av personal, precis liksom ett 100% krav om distansarbete vore det. De flesta vill ha en annan balans, som är baserad på individuella önskemål och omständigheter - och framförallt vad som är mest effektivt för att skapa resultat i den organisation man vill arbeta i.

Jag tänker att en policy på 3 + 2 med bra möjligheter till individuella anpassningar är en hyfsad modell för många branscher.
 
Det som jag fått till mig för egen del och från mitt nätverk som mest negativt med stor andel som arbetar hemifrån är för introduktioner av nyanställda. Där finns det många moment som gynnas starkt av att både nyanställd och andra är på samma plats och kan arbeta tillsammans.
 
Ekonomiadministratör, kan jobba hemifrån på heltid (gjorde det under pandemin) men får nu bara göra det 2 dagar i veckan. Hade jag själv fått välja hade jag valt att vara på kontoret max 1 dag/vecka.

Min man är konsult inom programmering, han jobbar hos kunden i Danmark 2 dagar i veckan och resten hemifrån.
 
Jag arbetar som assistent och är på kontoret ca 3 dagar vi veckan.
Kan i princip göra alla mina arbetsuppgifter hemifrån bortsett från enstaka tillfällen när något behöver skrivas ut eller signeras.

Tyvärr har dock min arbetsgivare en något negativ syn på arbete hemifrån vilket är varför jag valt att åka in majoriteten av dagarna. Vi har ingen riktlinje över hur mycket vi får jobba hemifrån så vissa på min avdelning ser man knappt 1-2 gånger i månaden, men jag har hört hur cheferna pratar om dessa individer.

Personligen hade jag gärna jobbat hemifrån fler dagar i veckan men är konsult och rädd att "äventyra" med min anställning.

Så vi har ganska mycket frihet men vill man se bra ut i chefernas ögon gäller det att vara på kontoret.
 
Maktlösa formellt är de inte, eftersom arbetsgivaren har ansvaret och rätten att organisera arbetet. Att utebli från schemalagt arbete är uppsägningsgrundande. Och jag känner ganska många som gärna vill arbeta tillsammans med kollegor på plats huvuddelen av sin arbetstid, samtidigt som man behåller möjligheten att arbeta hemifrån 1-2 dagar per vecka för vissa typer av arbetsuppgifter som passar väl för det. Arbetsgivare blir också alltmer varse om att 50+% hemifrån gör dem väldigt hårt ansvariga för arbetsmiljön i hemmet, som de inte har formell makt över att åtgärda - det bidrar också till att många gärna förskriver en minst 3+2 (3 dagar på plats)-policy, för att undvika det utvidgade ansvaret.

Jag tänker att det beror mycket på bransch och omständigheter i denna om "helt remote" är effektivt eller inte och att arbetstagarkollektivet som helhet kommer att acceptera den balans som är rimlig i den bransch de önskar arbeta i. (Jag har en upplevelse av att en del upplever att de är effektivare än vad de faktiskt är när de jobbar längre perioder hemma, när man ser saker från ett annat perspektiv än bara sin egen isolerade insats. )

Ingenjörer är också en bristvara och jag tror att en återgång till ett krav om 100% på kontoret vore en stark nackdel vid rekrytering och behållande av personal, precis liksom ett 100% krav om distansarbete vore det. De flesta vill ha en annan balans, som är baserad på individuella önskemål och omständigheter - och framförallt vad som är mest effektivt för att skapa resultat i den organisation man vill arbeta i.

Jag tänker att en policy på 3 + 2 med bra möjligheter till individuella anpassningar är en hyfsad modell för många branscher.
Min arbetsgivare har bestämmt 100% på plats och jag har just funderat på hur många anställda de kommer tappa. Jag förstår att en vill ha anställda på plats, men en lösning på 1-2 dagar hemma hade ju inte varit omöjligt att lösa.
 
Jobbar som utredare i offentlig sektor och jobbar hemma till större delen. Vi har en fast dag(vecka vi måste vara på plats, i övrigt åker jag in om och när jobbet kräver det.

Men som flera sagt, det beror väldigt mycket på arbetsgivare och arbetsplats. Andra arbetsplatser inom samma kommun har andra regler än vad vi har.
 
Jobbar helt hemifrån men det kanske inte räknas då jag är lantbrukare:D

Klart det räknas, lite halvt kanske när man är ute på markerna/ladugården/maskinerna men endel inne på kontoret brukar ju lantbrukare sitta med pappersjobb 😁

Drömjobb 🤩
 
Verkar vara mycket de som sysslar med DATA/IT/juridik/ekonomi som har möjlighet att jobba hemifrån.

Tänker själv att typ 50/50 verkar rätt fin balans. Särskilt om det är lite flytande så man hade kunnat sitta hemifrån när fåren ska lamma (😅) eller när sjuka barn behöver lite uppsyn men inte uppmärksamhet och då slippa ta ledigt/vabba helt.
 
Jag jobbar som medicinsk sekreterare åt regionen och skulle i praktiken kunna jobba hemifrån nära 100%. Men regionens policy är 2 dagar/vecka och det kör chefen på. Är det något speciellt kan vi få jobba mer. Har kollegor som jobbar hela sin arbetstid hemifrån så man tycker ju inte att det borde vara omöjligt.
Jag tycker att det är ganska lagom med 2-3 dagar/vecka men skulle vilja ha möjlighet att kunna jobba helt hemma i perioder tex om man skaffar valp eller i andra fall när det vore praktiskt. Jag tror inte att det är helt omöjligt..
 
Mjukvarukonsult, beror lite på mitt uppdrag om jag behöver vara hos kunden någon dag eller två i veckan eller inte. Men skulle aldrig ta en kund som kräver 100% arbete på plats. Jag har verkligen ingen lust att lägga 1.5 h/dag på resande + fixa mig före för en sämre arbetsmiljö än hemma. Bytt bransch för att ha bättre möjligheter att jobba hemifrån.
 

Liknande trådar

Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
837
Senast: WildWilma
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 692
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp