Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Elshira

Trådstartare
Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra kunniga!

Denna kvinna har flera (alla 8 mer eller mindre) hästar som hostar, ingen djup hosta som vid förkylning/inflamation osv utan en "vanlig" ordentlig hostning bara. Hästarna hostar liksom inte hela tiden utan lite då och då (man hör inte alla hästar hosta varje dag, men man är ju inte heller där hela tiden). Hästarna har inte heller haft några andra sjukdomssymptom (utom ev. ett som jag kommer till senare) som feber, slem eller så. Detta uppkom alltså under vår-vintern 2011.

Hästarna hostar varken mer eller mindre inne/ute eller vid ev utfodring, men hostar dock vid lite mer ansträngning. Första tanken var ju givetvis dåligt foder, strö osv så det byttes från halm till torv (fin torv som inte alls dammar ska jag väll tillägga!) och hö lades i blöt ca 15-30 min innan utfodring. Under sommaren har hästarna dock fått gå på lösdrift men får fortfarande hö då det inte är någon jätte stor gräshage, men efter som det ändå inte slutade bytte hon hö med för säkerhets skull vilket tyvärr inte gav något resultat i.af. I och med det så känns det ju som att dammhosta är rätt uteslutet, de borde ju åtminstone blivit bättre ute tycker man?

Någon gång under den senare delen på sommaren (osäker riktigt när men typ augusti eller så) så fick 3 av hästarna infekterade ögon, det behandlades med att tvätta av, ögonsalva och flughuva vilket verkade ge resultat och hästarna blev så gott som symptomfria, men lite senare verkade det koma tillbaka, väldigt lite (inga röda ögon) med lite kladd sådär, nu är det 4 av dem som har lite kladd i ögonen varje dag (inget rött alltså), inte mycket men alltid lite. Ingen av de drabbade har haft problem med flugor förr, och nu finns ju inga flugor ute direkt. Vet som var där och tittade en gång sade att det kanske kunde varit flugor som hade några konstiga bakterier och därmed smittade några. Men så här i efterhand så tycker man ju att det borde gett med sig eller förvärrats?

Något som dock skiljde detta från de annars rinniga ögonen hästar kan få av flugor, var att runt ögat (typ vattenlinjen och lite nedanför bara) så flagnade huden. Huden släppte i skorpor och hunden under vart rosa, pigmentet har dock kommit tillbaka nästan helt men en liten skiftning snns dock om man tittar noga.

Så vi funderar om det kanske är en helt egen grej eller om det trots allt har något med denna hosta att göra?

När vi pratade och spekulerade lite om vad det kan vara, olika dammrelaterade luftvägsproblem, förkylningar osv, så kom hon att tänka på att när en av hästarna kom hem till henne för runt 4 år sedan eller så. När den hästen (som antogs vara dammalergiker och hostade någon enstaka gång) kom dit så började ungefär hälften av de dåvarande hästarna att hosta liknande, detta gick dock över på någon vecka eller två så hon antog att de varit ute i regn/blåst och blivit lite förkylda. Men så är kanske inte fallet?

Så med alla "om och men" och en privat veterinär som inte kan sätta fingret på vad det är så tänkte vi höra om någon stött på något liknande eller kan ha minsta idé om vad det är? Att klinikbesök har väntats med är efter som det först troddes det berodde på stallmiljön, men det blir nästa "operation" i detta nu givetvis. Men att dra dit 8 hästar får man ju planera lite för så att säga.

Att tillägga är att hästarna även är maskade, så att ev lungmask eller annan mask i luftrören kan uteslutas.

Men har ni några idéer så är ni varmt välkomna att dela med er så bollar jag det vidare! Just nu står det helt stilla för oss!
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Kan det vara själva stallet då / mögel i väggarna/tak ? Eller vattnet ?
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Hur bra är ventilationen i stallet? Även om foder och strö är bra så är det förödande för hästar om det inte är bra ventilation.
Jag skulle också som ovanstående skriver kolla ordentligt efter mögel för att om åtta hästar blir sjuka under så lång tid så då är det förmodligen något i stallmiljön som är fel.
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Har de täcken på sig? Vi har haft ett kopiöst dåligt väder här i evigheter och varenda häst hade blivit sjuk om man inte hade täckt dem när de är ute. De kan inte ens vara ute när det är pissväder mer än max några timmar, trots täcken. Hästarna i "mitt" stall går i manegen istället för i hagar när det är dåligt väder, annars blir de sjuka. Det låter som bronkit det du beskriver.
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Även jag tänker på stallmiljön, men samtidigt borde det bättra sig lite om de gick ute. Har ev halm och hö synats ordentligt för att se om det finns mögel? Det kan ju vara lite lömskt det där då det kan synas dåligt. Om de har fått foder från samma "lager"/leverantör kanske det kan vara värt att slänga iväg en analys på det.

Kraftfoder, är det något de äter? Liknande foder till alla? Också värt att kolla över.

Har de bott i samma hagar eller är dessa också bytta? Om det kan vara något i markerna som spökar.
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Har de täcken på sig? Vi har haft ett kopiöst dåligt väder här i evigheter och varenda häst hade blivit sjuk om man inte hade täckt dem när de är ute. De kan inte ens vara ute när det är pissväder mer än max några timmar, trots täcken. Hästarna i "mitt" stall går i manegen istället för i hagar när det är dåligt väder, annars blir de sjuka. Det låter som bronkit det du beskriver.

Fast så kan man väl inte tänka heller.

Vi har massor med hästar som går ute utan täcken och ingen hostar ju för det.
Varken fölmärrar, ettåringar eller föl.
Ingen snorar, inga infektioner alls.


Jag tror hellre att det är något knutet till stallmiljön.

AM
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

kl

Funderar på en sak då det gäller stallmiljön.
Många har ju varit innte på mögel eller ventilation.

Jag kopletterar då frågan om ni har tagit in något i stallet som hästarna reagerar på..

T.ex virke eller impregnerade stolpar?

AM
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Jag tror också på stallmiljön, mögel kan ge såna där symtom (även ögonproblem).
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Jo det kan man när man vet hur det är att bo på en ort där det bara blåser och regnar hela tiden. Här finns heller inga träd eller andra skydd för hästarna, nästan inte hos nån i a f. Hästar kan absolut bli sjuka för att de är dyblöta och sönderblåsta för jämnan. Det är väta och vind som är skadligt, inte torr kyla. Så om man inte vet hur hästarna som TS skriver om har det när de är ute så kan man heller inte ta för givet att det är stallmiljön som gör så att de inte är fräscha. Jag har sett hela flockar med hästar som har haft bronkit därför att de har bott utomhus året runt utan några täcken. Det har inte varit i Sverige men det var i spöregn och hård blåst. Folk tror att hästar tål vad som helst "det är ju en häst" typ, men så är det verkligen inte.
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Och jag säger inte att det inte kan bero på stallmiljön, klart att det kan, men i det här fallet skulle man kunna tänka sig att det beror på annat eftersom det inte gör någon skillnad om de är ute eller inne.
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Mögel är givetvis inte omöjligt, väggarna/golv är dock av cement, taket har jag för mig är någon form av gippsskiva (inte plyfa i.af), och de har självdrag i stallet och en "vind" ovanpå med kanske 4-5 meter takhöjd till nocken, taket är helt och fint (plåt) och stockarna är den gången jag varit upp där och vad jag sett då fina (betyder givetvis inte att det inte att det inte är möggel men det är inte murket i.af). Stallet har fönster i alla boxar som hålls öppna tills det börjar bli minugrader på dagarna, och de tas ur helt när det börjar bli lite vårsol och sätts i när höstvindarna och det råa vädret kommer tillbaka. I taket sitter två stora luckor (50 x 50 typ) i båda avdelningarna som går till vinden. Stallet hålls så gott som alltid över nollan på vintern i.af.

Vattnet kan jag inte säga så mycket om, men inga människor är sjuka (flera hushåll med samma vatten), det är egen brunn och de har haft hästar där i 25-30(?) så det har jag nog svårt att tro.

Ang. dåligt väder så brukar hästarna få vara ute så mycket som möjligt, men stå inne vid behov - dvs om det blåser mer eller mindre stormvindar och om det regnar mycket eller väldigt länge. De brukar vara ute i.af 9-12 timmar även på vintern om det inte kryper ner till 20-30 minusgrader, de har alla tjocka pälsar utom en äldre häst som brukar ha täcke på vintern. De får som sagt gå in tidigare vid väldigt dåligt väder, men det är inte särskillt ofta då det ligger skog runtom så det ligger lite i lä. Kanske någon gång i månaden på sommaren när det är ritigt spöregn, och övrigårstid när det drar snålblås och egnar/snöar samtidigt oftast. Typ "ruggigt" väder, och då kanske 2 ggr/månaden.

Halmen har ju tagits bort nu, så även om det var den som var misstänkt för problemet så är den ju borta nu i.af sedan länge, höet kommer från annan bonde och ser verkligen jätte fint ut, fortfarande ljusgrönt och luktar som att sätta näsan direkt i sommarängen (det gamla såg fint ut, har dock inte luktat på det). Lukta och syn är givetvis ingen garanti, men båda hösorterna är i.af skulltorkade och på småbal.

Kraftfoder är det ingen som får, de brukar få lite mineralpellets (typ kraft tror jag), men typ 1 dl för stor häst och 1/2 för de små ponnyerna, så inga överdoser i.af. Har även provats med vitamintillskott en månad men inte heller något resultat.

Hagarna är det samma som alltid, tre gräshagar (á 150 x 200 typ) samt en rätt stor sandhage där fånghästen med en kompis går (typ 50 x 50). Samma stolp och vikre de senaste 20 åren där det inte är elrep då, några små gnagmärken är det väll men ingen som är någon "gnagare" i.af.


Men summa sumarum så funderar jag nu också på mögel (i stallet), hade inte riktigt tänkt på det innan även om det nu med låter konstigt (men mindre konstigt än de andra sakerna...). Mögel kan ju absolut ge både luftvägsproblem och problem med ögon, men å andra sidan fick de ju ögonproblemet när de gick ute som mest...? Det behöver ju inte lukta om mögel men det luktar i.af inte "gammal lada"/mögel när man går in i stallet, det är fräsch och fint i övrigt.

Men om det nu är mögel i väggarna, hur går man till får att hitta det? Svartmögel som är vanligt synns ju rätt bra, finns det mögel som inte synns på samma sätt? Hur går man till väga för att hitta sådant mögel, finns det någon form av mätare som någon gubbe kommer ut hit med och tittar efter eller?

Frågorna är många och svaren får... Men om det nu skulle vara en smittsam sjukdom som hästen kom dit med (som alltså hostade från början och gjort hela tiden), vad kan det vara då som legat och lurat som kanske utlösts av en försämmrad stallmiljö? Liksom att denna sjukdom legat och pyrt och blossade upp när det blev dammigt eller så?
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Men om det nu är mögel i väggarna, hur går man till får att hitta det? Svartmögel som är vanligt synns ju rätt bra, finns det mögel som inte synns på samma sätt? Hur går man till väga för att hitta sådant mögel, finns det någon form av mätare som någon gubbe kommer ut hit med och tittar efter eller?
Det finns en apparat som kan mäta fukt i väggar/tak/golv, vet tyvärr inte vad den heter. Sen finns det ju hundar som är tränade att hitta mögel.
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Mögelhund lät intressant *googlade lite snabbt*!

En apparat kan ju enbart mäta fukten antar jag, så om det inte är fuktigt just där just då så verkar det vara lätt att man missar det? I.af om man jämför med en hund som känner lukten av själva möglet!

Kollade runt lite snabbt också, och att leta mögel med hund skulle gå på ca 4000 för ett normalt boningshus på 150 kvm, så kanske något billigare än än det då.

Känns ju bra om man kan utesluta mögel för en så pass "billig" peng.
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Det där verkar vara lite fel. Var och en blir ju salig på sin tro, men sånt där är ju bara för mycket.
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

Har det tagits blodprov på hästarna för att kolla efter ev infektion? Kanske de har haft oturen att drabbas av flera infektioner eftersom det varat så länge? Om hästarna inte går särskilt hård träning så behöver inte symtomen visa sig särskilt tydligt.
 
Sv: Vad kan denna sjukdom(?) vara?

En apparat kan ju enbart mäta fukten antar jag, så om det inte är fuktigt just där just då så verkar det vara lätt att man missar det? I.af om man jämför med en hund som känner lukten av själva möglet!
Ja en apparat känner bara av fukten men finns det fukt är det större risk för mögel och mögel kräver fukt för att kunna leva.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 345
Senast: Takire
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 106
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 100
Senast: Djurvän
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
1 917
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp