Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara?

TinyWiny

Trådstartare
Vår main coon har ju som jag har skrivit tidigare atros i bogen. Han har blivit röntgad för 4 år sedan och fick då metacam och nu igen fyra år senare, senast fick vi byta till Tolfedine då han blev dålig av metacamet.

Han blev aldrig riktigt bra men vet ansåg att vi skulle avvakta lite pga magproblemen.
Nu har han börjat fastna med klorna på samma tass:(
Vaknade av att dottern skrek att han satt fast, då hade han fastnat i hallmattan och dragit med sig den ut i köket. De andra katterna och även hunden satt bredvid honom som för att trösta:love:

Vi fick loss honom men det var ju inte första gången så min teori är att när han kloar någonstans så har han inte kraft nog utan fastnar istället.

Det märkliga är att trots att han haltar så verkar han inte ha ont:confused: Han hoppar upp och ned från stolar och dylikt och det har han inte gjort tidigare när han har varit halt.

Till er med gott minne kan jag säga att han äter bra nu och han tappar inte i vikt heller längre:banana:

Kan det vara atrosen som har blivit så mycket sämre att han alltid kommer halta? Att den inte är aktiv längre så att han inte har ont men haltar ändå? Kan man göra något isåfall?

Röntgentid är beställd men jag vill gärna höra era ideer!
 
Sv: Vad kan det vara?

Man får väga ont mot gott. Det finns inte så många smärtstillande preparat som funkar effektivt på katter och som kan ges under en längre tid då får man välja mellan de få som finns.
 
Sv: Vad kan det vara?

ang metacam; det finns många forskningsrapporter på att man INTE ska ge det till katter därför att det kan orsaka njursvikt.

http://www.felinecrf.org/causes_of_crf.htm#metacam

om en artros blir tillräkcligt stor så kan den utgöra ett fysisk rörelseshinder. så visst kan det vara så.

Ja metacam är ju uteslutet nu efter att han reagerade som han gjorde.

Har de ont av atrosen då om den inte är aktivt inflamerad eller blir det som hos en spatthäst att den kan vara halt men inte har ont? Givetvis kan de ju få ont av snedbelastningen men just av atrosen? Jag är ju rädd att han har ont och jag vill ju inte ge honom mer medicin som han spyr utav.
Ska vi ge mer tolfedine så blir det andapsin också för att skona magen.
 
Sv: Vad kan det vara?

Man får väga ont mot gott. Det finns inte så många smärtstillande preparat som funkar effektivt på katter och som kan ges under en längre tid då får man välja mellan de få som finns.

Vilka finns mer än metacam och tolfedine? Kan ju vara bra att veta när vi ska dit.
Har andapsin biverkningar för katter?
 

Liknande trådar

X
Hästvård Hej, behöver lite hjälp att spåna lite ang hälta. Har fått remiss till atg klinik och fått tid, väntar bara på att det ska bli rätt...
2
Svar
20
· Visningar
2 775
Senast: xoxoxoxo
·
Övr. Katt Jag har nog aldrig ens hört talas om artros på katt. Såklart de kan få det som alla andra djur med skelett, men aldrig haft coh aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
7 923
Senast: Jessica1987
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 856
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Katt Hamnat i en lite knepig sits, ska försöka få med allt men hålla det så kort det går, men varning för det blir långt. Väldigt tacksam om...
Svar
11
· Visningar
2 335
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp