Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara?

LaMaya

Trådstartare
När jag kom till stallet i går så stod min häst bara och skaka, vi tog tempen och hon hade 39,6. Men saken är den att vi vet inte vad detta beror på?
Hon har varken nån skada, som gett infektion och efter det feber,inget problem med mage eller nåt i den stilen, hon har bara hög feber och fryser. Nån som vet vad detta kan bero på eller haft en häst som haft samma? Har tagit blodprov ifall det skulle vara når virus.
 
Låter ju som någon viros, t ex virusarterit eller virusabort. Eller något annat skumt, men kanske mindre allvarligt, virus...Även ehrlichios kan ge feber som enda symptom i det akuta skedet.
 
Kan jag väl :-)

Ehrlichios (eller ehrlichia) är en av de sjukdomar som sprids via fästingar. Ehrlichiaorgansimen är en liten gynnare som ingår i familjen rickettsier. Den tar sig in i hästens blodkroppar och orsakar därigenom sjukdom.

De vanligaste symptomen på en akut ehrlichios är feber, trötthet, nedsatt allmäntillstånd, samt vätskeansamlingar (ödem) ffa i benen men även under mage och i käkgrop. Ödemen orsakas av en ökad blödningsbenägenhet och en ökad genomsläpplighet i kärlen. Hästen kan också få en lindrig blodbrist.

Ibland talar man om en mer kronisk form som förknippas med nedsatt prestation, diffusa hältor mm. Huruvida denna form existerar eller ej diskuteras.

Diagnosen ställs i det akuta skedet med hjälp av ett blodprov. Man analyserar hästens antikroppar mot smittämnet men kollar också efter ehrlichia-organismer i blodkropparna (sk inklusionskroppar). Vid en kronisk sjukdom kontrolleras bara antikroppar i blodet, men detta bör göras vid två tillfällen med ungefär en månads mellanrum, eftersom även friska hästar kan ha antikroppar mot organismen i blodet.

Behandlingen består i tetracyklinbehandling, ett antibiotika som ges direkt i blodbanorna av veterinär. I samband med behandlingen kan det vara lämpligt att ge t ex filmjölk för att stabilisera magtarmfloran.
 
Okej, det låter inte som det hon har men vi får se på resultatet. Kan finnas risk att det är hästinfluensan.
Men man får hoppas att det inte är nåt alvaligt!

Iallfall tack för svaret! :bow:
 
En häst i mitt stall hade ung samma symtom, hon frös hade temp på 39 och var helt likgiltig. Detta försvann efter en dag så antagligen hade hon knaprat i sig is..
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
915
Senast: Habina
·
Foder & Strö Nya hästen fick med sig nått tillskott för magen, men inte i originalförpackning. Nån som har nå hum om vad det kan va? Doseringen va...
Svar
11
· Visningar
1 131
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 326
Senast: manda
·
Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
993
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp