Bukefalos 28 år!

vad kan det vara?

majola

Trådstartare
Behöver lite input om vad min häst kan ha drabbats av.

Jag har varit bortrest, red henne (hoppning) på torsdagen och hon var jättefin. Sedan vilade hon fredag och lördag och en kompis till mig red henne på söndagen. Då hade hon varit helt ren och fin. På måndagen fick hästarna massage.

På tisdagen skulle samma kompis rida henne på dressyrlektion, men fick avbryta efter ca 15 minuter så hästen inte var fräsch. Hon hittade ingen takt i traven, och var mycket orolig i munnen. Hon vilade sedan onsdag-lördag.

Igår red jag henne med förhoppningen att hon bara hade haft lite träningsvärk i tisdags. Skrittade ut 40-45 minuter och gick sedan in i ridhuset. Tyvärr märktes det direkt när jag började trava att något inte var som det skulle. Hon tar liksom galopp- eller hoppsasteg med bakbenen ibland. Travade runt på stora spår i 5-10 minuter, men det värmde inte ur. Hon blev också ganska flåsig, men gick ner till normal andning direkt när jag satt av.

Min tränare var snäll och kom och tittade på henne, och hon sa att det var precis så hon hade sett ut i tisdags, förutom att hon var lugnare i munnen igår (men det beror säkert på att hon och den andra ryttaren inte känner varandra och att hästen tyckte att det kändes lite ovant med en ny ryttare). Tränaren gissade på att det var någonting i korset eller i det området. Ingen hälta.

Stretchade bakbenen och möjligen var hon lite stelare i höger än i vänster. Det är dock svårt att säga, för bakbensstretcen är ännu inte riktigt befäst hos henne.

Hemma igen så kände jag igenom henne och jag *tycker* att hon känns spänd i muskulaturen över rumpan. Klämde på ryggen men utan större reaktioner. Möjligen att hon höjde nacken lite när jag körde ner tummen i muskeln runt SI-leden ungefär, men ingen smärtreaktion.

Jag tänkte skritta henne 7-10 dagar och se om det blir bättre. Hon har börjat fälla rejält. Jag har aldrig haft någon häst sam har reagerat på fällning, men man har ju hört att de kan bli väldigt besvärade av det. Kan det var så enkelt (fast jag tycker det verkar orimligt!). Ska ringa och tala med massören också så klart.

Tips?
 
Vetrinär och kolla bakbenet, detta med att hästen tar som ett galoppsteg innan trav är inte bra.
 
Någon andades om spatt :( men kan det komma så plötsligt? Vad tänker du på?

Har precis talat med massören och han skulle svänga förbi imorgon och känna igenom henne.
 
fällning kan mycket väl vara orsaken, jag har haft hästar som "varit av" pga fällningen...just det här med pälsen kan vara jättejobbigt för en del hästar, min tävlingshäst blir helt slut på senhösten när han skall SÄTTA pälsen, hb åker ner i bott och han känns som en gammal ardenner som det inte går att få fart på....
jag skulle även ta ett CK/Asat på din häst...det kan ha varit en liten korsförlamning också....plus en vet undersökning om ni inte hittar nåt där.
 
Nu finns det andra problem som kan komma i bakbenen förutom spatt, men annars kan spatten ge sig i uttryck väldigt plötsligt men kan ändå ha funnits ett tag.

Vad som är vad kan man inte veta utan en kontroll, så mitt råd är vetrinär först och främst. Sen finns det även en åkomma ála hasledsinflammation, som är väldigt lätt att missa även för vetrinärer. ;) Men den är fullt behandlingsbar, förutsatt att man söker hjälp.

Vad som är i erat fall kan jag inte svara direkt på, för som sagt det finns flera åkommor som kan ge detta betende.
 
Hon är blodprovad 2004-01-13 u.a. (Men då fällde hon förstås inte ännu!)

B-Hemoglobin var 139.

Den äter väldigt lite kraftfoder (ca 50 g kli, 100 g havre, 100 g betfor och 250 g linfrö) kan de få korsförlamning ändå? Hon hade ju gått ungefär som vanligt (är bara 4 år gammal). Inga ändringar i foderstaten.

Just det, inte det minsta allmänpåverkad, pigg och gåglad. Ska tempa henne ikväll ändå (men jag vet inte vad hon har när hon är frisk... :o)

Skulle du prova med b-vitamin eller nåt?

Det kan ju förstås vara en sträckning eller så, men blir hon inte bättre på en vecka - 10 dagar så kontaktar jag naturligtvis veterinär (eller om hon blir sämre).
 
Tack för sitt svar! Som jag skrev till Martha så ska jag självklart kontakta veterinär om hon blir sämre alt. inte blir bra inom 7-10 dagar.
 
Men begär ett ck/asat vid nästa blodprov, detta tas inte som standrad om man inte ber om det..korsförlamning behöver inte vara foderrelaterat, utan stressrelaterat...kanke hästen gått o "slirat" i hagen och spänt sig...det behövs inte alls mycket ibland, väderomslag, kalla vindar..??
 
OK, jag visste inte att de kunde få det så också. Alltid lär man sig något nytt! Tack, tack! :)
 
Jag som hästhypokondriker skulle faktiskt ringa veterinären på en gång. Hellre än gång för mkt än en gång för lite som det så klokt heter :)
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 767
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 479
Senast: co-SMAD4
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 563
Senast: Palermo
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
801

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp