Bukefalos 28 år!

Vad kan hakning bero på?

T

Trollmor

Hej

Jag har haft min häst utlånad på foder hos min svåger i ca 9 månader pga av att jag fått barn och jag bliv sjuk samtidigt.
Innan hästen lämnades gjordes det en besiktning på honom och allt var bra.

Nu när fodervärdstiden gått ut och min lilla kille skall komma hem till mig för att säljas gjordes det en besikning på honom idag. Då har det kommit fram att han hakar på ett bakben. Han har aldrig hakat förut.

Min svåger säger att hästen hakat hela tiden han haft honom, vilket jag tycker är otroligt märkligt eftersom hästen aldrig gjort det innan vilket även besiktningspappret säger att han inte gjort.

Jag har då nu en fråga, min lilla kille är 14 år och har aldrig haft problem med något ben. Kan han plötsligt börja haka eller kan något hänt?
 
Sv: Vad kan hakning bero på?

Har du haft igång hästen hela tiden, under den tid du hade den, innan du lämnade ut den på foder?
Min häst hakade rejält när han hade stått, men om man bara red honom så syntes det ibland inte alls.
Innan jag gjorde en ordentlig klinik koll på honom, (då det visade sig att han hade tuppspatt, vilket troligtvis var resultatet av en skada han fick som unghäst) så spekulerade vet i hurvida han ev hade patellaupphakning.
Och det tror jag kan komma utan att hästen skadas, benet låser sig, men det släpper oftast om man backar den några steg.
Så om hästen alltid var igång när du hade den och den sedan inte blivit riden fullt så mycket, så kan det ju vara ett rörelsemönster som den haft sedan innan, men att du lindrat det genom motion.
Eller så kan ju något ha hänt............
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 673
Senast: Hoarfrost
·
  • Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 226
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 823
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 300
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp