Vad kan jag göra?

fjordtokan

Trådstartare
Jag har lite funderingar angående ett transportköp jag och 2 andra bekannta gjorde.

För 2 år sedan köpte jag och 2 bekannta en transport tillsammans eftersom alla tre behövde en transport men egentligen inte så ofta. Överenskommelsen var att alla betalar lika stor del i kostnaderna oavsätt hur mycket man använde den. Detta på grund av att det var den enklaste lösningen.

I Januari i år så ringde jag upp de båda andra ägarna och sa att jag inte längre ville vara delägare i transporten eftersom jag skulle flytta 12 mil därifrån. De andra 2 bor endast några km ifrån varandra. Då blev det sagt så att den ena delägaren skulle köpa min del så ägandet blev 2/3, 1/3. Tanken var att den delägaren med störst ägande slutligen skulle köpa loss hela transporten.

Eftersom hon som ville köpa min del i transporten inte var beredd ekonomiskt för den kostnaden erbjöd jag henne avbetalning. I mars efter mycket tjat kom första avbetalningen. Och trots att jag har tjatat en hel del sen dess så har jag inte sett ett öre. Häromdagen fick jag höra via den andra ägaren att hon som ville köpa min del inte alls planerade att köpa min del utan hon tänkte inte betala ett öre till.

Det hade även blivit en massa tjafs mellan de andra 2 ägarna så den andra ägaren (inte hon som strulat) bestämde sig då för att köpa loss transporten från den andra tjejen. Och detta är nu gjort. Men frågan är ju då hur min affär löser sig? Visst är även ett muntligt köpekontrakt bindande?

Den andra tjejen kan tänka sig att köpa min del men inte ännu. Jag vägrar ta avbetalning en gång till.

Sv: Vad kan jag göra?

Men herre jösses vilken röra! :eek:

Vem är det som står som ägare på vagnen då, för det kan ni väl inte göra alla tre? Märkliga människor som säljer "andelar" i en vagn som de egentligen inte gjort rätt för sig själv med betalningen...jag blir alldeles matt bara av att läsa ditt inlägg. Jag tycker synd om dig, verkligen!

För mig är det självklart att du inte skall acceptera ngn avbetalning. Vill de ha vagnen så får de betala, självklara saker. Absolut skall du inte vika dig på den biten. Är det en stor summa det är frågan om?

..struligt. För mig är den naturliga lösningen att om en vill dra sig ur och de andra inte är villiga att lösa ut denna person så får vagnen ut på marknaden till försäljning och ni får dela på köpeskillingen.

Låt den andra tjejen, hon som inte strulade, att köpa loss transporten. Skriv ordentligt kontrakt på detta.

Problemet var att hon som strulade stod som ägare på transporten men vi hade ju ett kontrakt mellan oss 3 just för att hon inte skulle kunna sälja eller göra vadsom med transporten. Jag har absolut inte några som helst problem med att den andra tjejen betalar min del, det jag är rädd för är att "den struliga" ska kunna hävda att hon äger min tredjedel trots att hon inte betalat den. Hon har betalat mig 700 kr av 4000 kr så det är ju egentligen inga stora summor det handlar om. Nu är ägandeskapet flyttat till den andra tjejen eftersom hon har köpt loss 1/3 från hon som strulade. Men ff är ju min del kvar.

Idag fick jag ett krav-sms från henne som skulle köpt min del att jag på direkten skulle betala tillbaka de 700 kr eftersom hon sålt sin del i transporten. Men faktum är ju att hon ff officiellt ska köpa min del. Hon har även anklagat mig för stöld till den andra tjejen. Det är en salig röra minst sagt...

Nu hoppas jag att hon som äger 2/3 av transporten i dagsläget kan köpa min del så snart som möjligt så jag slipper denna härva. Jag har försökt i 8 månader att bli av med skiten...

Nästa gång tänker jag efter både en och tre gånger innan jag ger mig in i affärer med andra.

Trots ordenliga kontrakt så har det blivit strul och ändå är det jag som anklagas för kontraktsbrott och stöld trots att jag bara försökt bli av med min del i 8 månader.

om du har skrivet kontrakt med strulpelle sa farhon betala dig de 4000 och ickestrul far alltsa betala strulpelle 4000 till.

Eller sa sander du tillbaka de 700 kronor och ager fortfarande en 1/3 av trailern, som da ickestrul far kopa fran dig..

Da strulpelle verkar vara stoopid OCH dum, skriver du ett kontrakt med ickestrul dar hon ar skyldig dig 4000 som skall betalas senast sa och sa etc etc medans du och strulpelle (ja du kanske) skriver ett papper dar du betalar tillbaks de 700 till strulpelle och hon darmed avsager sig "any claim to the trailer", sedan du egentligen fortfarande ager 1/3, da du inte har fatt full betalning for din del.

Detta kanske inte ar juridiskt ratt men om det gar att tala med icke strul och strulpelle tycker jag ni alla skall gora upp det istallet for att det blir en "she said, she said" situation..

Lycka till i alla fall

:bow:

Tycker jag låter som den absolut enklaste lösningen för alla parter. Men då är jag ingen människa som sätter stolthet eller prestige i ekonomiska affärer. Ok, strulpellen får sin vilja igenom men jag slipper å andra sidan att ha mer med henne att göra och kan snabbt och smidigt lägga det hela bakom mig. Det är hon som i det långa loppet kommer att lida över sin oförmåga att hålla ett kontrakt, inte du.

Ja så får det bli. Jag vill inte ha några affärer ihop med henne för jag vet absolut inte vad hon hittar på för ursäkter. Pratade med ickestrul idag och hon kunde ordna fram pengarna på 2 månader så det är helt ok enligt mig. Nu ska jag skriva papper.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 426
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes... 2
Svar
38
· Visningar
5 625
Senast: Smedholt
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det... 2 3
Svar
43
· Visningar
5 250
Senast: verser
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka