Vad kan jag köra i min glassmaskin?

Murphy

Trådstartare
Jag har ett fysiskt ansträngande sommarjobb. Utomhus.
Det är 1000 grader varmt och vindstilla där jag jobbar. Fullt påklädd i svart för att vara sublim mot nobla gäster.
Jag har dock en glassmaskin. Processorkyld. Smådyr.
Har i 15 år gjort svingod och efterfrågad glass (bukefalist har fått vegansk saffransglass i födelsedagspresent), och folk har efterfrågat en glassreceptblogg. Kanske främst efter glassarna på ankäggula och lokalproducerad starksprit. Men that's that liksom. Jag är en jävel på glass, vanlig glass.


Nu vill jag äta allt fryst, friskt och kallt. Typ smaksatt kvarg till frukost. Eller fil och äppelmos till midnatt.
Går det att köra i vad som helst för mög i glassmaskinen? Iaf mejerier och motsvarande?

Alla jävla friskusbloggar pratar om kaseinpulver, vispad äggvita och mixade hallon, nicecream på frysta bananer och skit. Jag vill bara veta om jag kan köra ner en halvliter kvarg i maskinen och få den kall och mjukrörd.

MVH,
svettig_och_hungrig_83
 
Jag har ett fysiskt ansträngande sommarjobb. Utomhus.
Det är 1000 grader varmt och vindstilla där jag jobbar. Fullt påklädd i svart för att vara sublim mot nobla gäster.
Jag har dock en glassmaskin. Processorkyld. Smådyr.
Har i 15 år gjort svingod och efterfrågad glass (bukefalist har fått vegansk saffransglass i födelsedagspresent), och folk har efterfrågat en glassreceptblogg. Kanske främst efter glassarna på ankäggula och lokalproducerad starksprit. Men that's that liksom. Jag är en jävel på glass, vanlig glass.


Nu vill jag äta allt fryst, friskt och kallt. Typ smaksatt kvarg till frukost. Eller fil och äppelmos till midnatt.
Går det att köra i vad som helst för mög i glassmaskinen? Iaf mejerier och motsvarande?

Alla jävla friskusbloggar pratar om kaseinpulver, vispad äggvita och mixade hallon, nicecream på frysta bananer och skit. Jag vill bara veta om jag kan köra ner en halvliter kvarg i maskinen och få den kall och mjukrörd.

MVH,
svettig_och_hungrig_83
Det låter som att det borde gå alldeles utmärkt!
 
Dessertkvarg 50/50 med naturell kvarg funkar absolut, men kan bli lite stabbigt att äta mycket av. Rent är det för sockrigt i smaken tycker jag.

Köp fruktyoghurt, finns ju hundra olika spännande smaker nu. Billigt också. Du kan också blanda med hälften kvarg om du vill få upp proteinet.

Frozen yoghurt är en grej :).
 
Jag har kört allt möjligt i glassmaskinen! Ibland vill man revidera till nästa gång för att få bättre konsistens, men har man ett hum om hur man gör glass verkar det mesta funka!

Gurk- och basilikagranité blev jag väldigt sugen på nu! Med svartpeppar. :d
 
Frozen yoghurt är en grej :).
This.
Jag har yoghurt. Jag tänkte frysa den. Det borde ju för fan bli Frozen Yoghurt... 😅
Eller? Kan det få vara så jävla enkelt? Återkommer med feedback.

Funkar också finfint att köra yoghurt av valfri smak som ombyte :)
Yes. Indeed. Friskt avbräck mot mjölk, fil och kvarg.
Känner att protein och kalcium kommer styra upp sig i kroppen i sommar. Tur provtagning visat att en tål laktos... 🍑💨

Gurk- och basilikagranité blev jag väldigt sugen på nu! Med svartpeppar. :d
Det där är ju bara vrickat. Är det najs?
Men med en tetra passerade tomater och en skvätt herrejävlar så skulle det kunna hända att en slår bloody mary rakt ner i maskinen. Vi tackar en lycklig stjärna för att jag framför fordon i tjänsten, ty annars hade denna sommar kunnat vara mycket dekadent.
 
I receptbok i min glassmaskin står det att den inte kan göra sockerfritt. I övrigt kan man nog göra vad som i den.
 
Det där är ju bara vrickat. Är det najs?
Men med en tetra passerade tomater och en skvätt herrejävlar så skulle det kunna hända att en slår bloody mary rakt ner i maskinen. Vi tackar en lycklig stjärna för att jag framför fordon i tjänsten, ty annars hade denna sommar kunnat vara mycket dekadent.

Det är nice! Även gazpacho och Bloody Mary funkar! :d (Jag har bara gjort sånt med en skvätt alkohol i, plus salt givetvis. Annars är det svårt att få det bra utan socker och fett.)

Är det för att det behöver vara kristaller i som hindrar att det fryser till typ isblocksstruktur?

Nja, det handlar om att socker (eller salt, alkohol...) sänker fryspunkten så att man kan få den "frusen" utan att vara is. (Varken socker eller salt är kristallint när det är löst i vätska.) Ännu bättre om det är fett i så att man har en emulsion. Protein ger ett hållbart skum så att man får luft i glassen, vilket både ger bättre konsistens och mer smak. Glass är verkligen matlagningskemi!
 
Senast ändrad:
Nja, det handlar om att socker (eller salt, alkohol...) sänker fryspunkten så att man kan få den "frusen" utan att vara is. (Varken socker eller salt är kristallint när det är löst i vätska.) Ännu bättre om det är fett i så att man har en emulsion. Protein ger ett hållbart skum så att man får luft i glassen, vilket både ger bättre konsistens och mer smak. Glass är verkligen matlagningskemi!
Vad är den då? För den är ju inte heller ofrusen vätska.
Är det fasen precis i övergången mellan fast och flytande som "dras ut" till att täcke ett väldigt långt temperaturintervall? Så att det motsvarar typ nollgradig issörja?
 
Vad är den då? För den är ju inte heller ofrusen vätska.
Är det fasen precis i övergången mellan fast och flytande som "dras ut" till att täcke ett väldigt långt temperaturintervall? Så att det motsvarar typ nollgradig issörja?

Så kan man beskriva det ja. När man blandar ämnen med olika smältpunkt (eller ångpunkt) så kan man få lite roliga effekter, och kan ligga i faser som inte går i de rena komponenterna. Samma fenomen som gör att man kan separera många ämnen genom förångning.

Beroende på hur man rör vid infrysning och hur man stabiliserar "moussen" om det är en sådan, så får man typ granité som ju typ är delikat issörja eller krämigare glassar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp