Bukefalos 28 år!

Vad kan jag träna med Aysu?

Red_Chili

Trådstartare
Ja, det är ju inte helt lätt att roa en hund med brutet ben.
Hon får gå ca 4x5 min per dag som det är nu, i övrigt ska hon vara stilla. Hon får stå upp under "vilotider" men absolut inte gå runt. Hon kan inte sitta i dagsläget, stå eller ligg är det som gäller.

Jag tänker mig att hon skulle tycka om att lära sig nya trick, men vad kan jag lära henne som inte på något sätt påfrestar bakbenen?
Hon ska inte lära sig sådant som kan bli olämpligt när hon sedan får röra sig igen, tex öppna lådor/skåp eller ta av mig strumpor.

Det hon kan som hon får göra nu är "tass", då sträcker jag fram en hand och hon lägger sin tass på den handen. Hon kan också släcka kökslampan genom att stå vid den och trycka på lampknappen med nosen. That's it.

Jag funderar på att lära henne att lägga hakan på saker, att jag tex pekar på mitt ben och så lägger hon hakan där.

Kan ni komma på mer saker?
 
Nose work inomhus, ha ett gäng burkar med strölock, varav en innehåller en tepåse eller annat, flytta på burkarna när hon hittat så får hon leta igen. Helst skall burkarna inte lukta av dig o att du flyttar dom med kökspincett eller vad det heter, typ tång?
Minisökruta utomhus, mossa är perfekt underlag, storlek 1 x 1 meter. Du skall gräva lite överallt så att hon inte hittar föremålet genom att gå på din doft.
 
Typ lite nosework. Dofter i glasburkar i lämplig höjd till henne och stpendes på rad och lära sig en specifik doft. Alltså inte gömma i hela lägenheten. Men ha 4-5 burkar på rad, kanske lagom höjd med köksbordet?
 
Min hund har ju haft långtidsrehab och inte fått flänga runt. Nästan alla försök till trickträning fick henne att gå igång och börja studsa eller springa runt köksbordet, men att stoppa ner huvudet i en hink fick henne att helt lugnt titta förbryllat på mej som om jag inte var riktigt klok! Går sedan att utveckla med att ha i lite vatten att doppa nosen i eller tom blåsa bubblor.
 
Du kan t.ex. lära henne att titta åt höger/vänster, nicka, morra, skälla, slicka sig om munnen eller spela död. Det går att göra liggandes. Min hund älskade att lära sig saker, och det allra svåraste att lära in var att nicka. Kommandot var "Eller hur?" Skönt att i alla fall få medhåll från hunden... :D
 
Att lära in "nej" är ju bra och kan också göra liggandes med en godis mellan framtassarna. Vänta på ögonkontakt och säg "varsågod".
Eller lägga tre godisar framför hunden och säga vilken den får ta; höger, vänster eller den i mitten.

Det är så kul att träna hundar! Nu saknar jag min ännu mer. :heart
 
Lyfta det ben du ber om, t.ex. Höger fram
dutta med nosen på din högra eller vänstra hand eller på sin egen högra eller vänstra framtass, så att du kan be henne dutta med näsan på vänster tass/hand
 
Nu har jag i och för sig bara sett hästar som kan det, men jag såg någon som lärt in att kunna peka ut de olika kontinenterna på en enkel karta.
 
Jag lärde min ena hund att gäspa, i början liknade hon mest en fisk som kippade efter luft men efter ett tag kom hon på vad jag var ute efter. Skaka har jag också lärt alla mina, är effektivt efter bad så de får skaka av sig ett par gånger i duschen innan de får komma ut & bli torkade. En bekant lärde sin hund att "koka kaffe" (stoppa ner nosen i en skål med vatten & blåsa bubblor).
 
Jag vet att ni har tränat lydnad så hon kanske redan är en stjärna på det men annars att plocka upp saker från golvet och ge till dig, alltid praktiskt om du själv skulle bryta benet eller nåt och ha svårt har böja dig :D

"Koka kaffe" som någon skrev, skämmas (lägga en av tassarna över nosen när hon står eller ligger), gny (kanske faller under det du inte vill att hon ska kunna sen :p), hålla i något av metall (ex sked), slicka sig runt munnen, hålla en korv i munnen utan att äta upp den. Kan man lära en hund att blunda tro? Kan inte du testa!
 
Aktiveringsspel där hon får hitta godis?
Vi har några olika som aningen snurrar, man flyttar klossar, petar omkull med tassen osv. Du får låna om du vill testa.
När jag var orörlig lärde jag DÅREN att hämta olika saker, råttan, bollen, snöret osv.
Göm godis och kör sök inne?
 
Här tänker jag att @Monstermom har mycket att bidra med :) (förutom om hon tipsar om att lära Aysu att åka skateboard, då behöver du inte lyssna på mostermorsan :D)

Det finns ju fingerskateboards, det kunde vara något! :idea::D

Nej, men när det gäller vanliga tricks så är ansiktsrörelser som regel ganska roliga utmaningar, grimaser, vicka på tungan, vrida öronen (var för sig är svårare än tillsammans att börja med, men det blir tvärtom sedan de lärt sig några olika - som regel, det kan såklart variera), blinka, sådana saker. Sucka är både kul och praktiskt (det kan vara bra att kunna be hunden att yogaandas ibland, även om dina hundar är stencoola för det mesta). Lära hunden "prata" (dvs ljuda på olika sätt som låter som riktiga ord) är jättekul, men kan vara riskabelt om du inte vill att det ska påverka vad hon gör i framtiden... De kan bli lite generellt snackiga, kan man säga. :angel:

Småbarnsleksaker där man ska stoppa olika klossar av olika former i olika hål, bra utmaning. Minns inte vad de heter, men det brukar vara triangel, kvadrat, cirkel och så. Finns både hårda och mjuka. (Kanske kontraintuitivt, de hårda är lättare för hundar. Ingen aning om vad som är lättast för barn, kanske skaffar man de mjuka för att ungarna inte ska kunna använda leksaken som vapen?)

För riktigt bra hjärngympa hade jag dock siktat på begreppsinlärning, match to sample, större än, färger (tänk på att hundar inte ser rött), former, addition, mm! Det är hårt jobb för de flesta hundar, de blir riktigt trötta. :up:

Så tråkigt att hon är skadad, men jag hoppas hon läker ihop snabbt! :)
 
Tack för alla tips! Ansiktsrörelser låter jättekul att träna in, och stoppa huvudet i en hink kan nog bli roligt också. Apportering har vi skitsvårt med, så att plocka upp lite olika saker kan nog vara väldigt bra (det kommer vi dessutom ha nytta av i rallylydnaden). Ska försöka filma hur det går också :D
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har en Australian shepherd valp på 16 (kanske 17 nu? Tiden går fort) veckor. Tanken är att hon ska bli en framtida...
Svar
19
· Visningar
1 924
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 049
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 530
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp