Bukefalos 28 år!

Vad kan man göra själv vid depression?

Sparrisen123

Trådstartare
Jag funderade på om jag skulle "anonymisera" den här tråden, men äsch.
Frågan är enkel: Är det någon här som har något tips på saker man själv kan göra för att hjälpa sig själv om man lider av depression?
Förutom att prata med någon och ta mediciner.

Ska man lyssna på sig själv, eller ska man säga emot? Jag vill till exempel ligga inne för tredje dagen i rad och titta på film, ska jag göra det då eller ska jag ändå tvinga iväg mig till stallet fast det känns oöverkomligt och bara skitjobbigt och allt går fel där?

Försöka äta vettig mat vet jag att man ska göra ändå, men resten då? Och andra tips, om ni har, tas gärna emot också.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Ok, förutom att söka hjälp (vilket jag rekommenderar! ibland blir allt sa himla mycket lättare när man bara far ut det fran huvudet och omvandlar alla känslor till ord. men det vet du säkert redan. :heart )

Jag tycker det hjälper att ha fasta rutiner som man följer. Sa slipper man den där känslan av att själv ligger man pa soffan medan livet passerar utanför fönstret. Att ga upp samma tid varje dag, äta en bra frukost, komma ut lite och försöka ha det städat hemma strukturerar upp mig utanifran när allt är kaos pa insidan.

Att inte bara vara själv, utan ha fina människor som man vagar vara sig själv med runtomkring sig. Och att inte fastna vid datorn (fast det är svart!). Jag mar tex. mycket bättre efter att ha läst en bok än att bara suttit och läst bloggar en hel dag.

Tycker du är stark om vagar erkänna att du mar daligt. Det blir bättre, man far bara hang in there. Och om det blir värre, försöka fa hjälp.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Jag kan ju bara utgå från mig själv, men utefter det säger jag: Nej nej nej, bli inte sittande hemma! Var inte ensam, var inte enbart i hemmet, utan försök få till rutiner och även sådana som så att säga kräver något av dig och som tar dig utanför dörren, håller dig i kontakt med människor och världen. Ta stallet som exempel, har du någon möjlighet att få någon med dig, så att du inte står där ensam och behöver hantera tankar och känslor helt på egen hand om det, som du säger, går fel.

Något som också fungerar för mig, parallellt med att upprätthålla struktur, är att då och då samtidigt bryta vardagen med något annat. Åk på konsert, res bort om så bara över dagen, gå på något kul med vänner eller familj. Försök få in tänket att varje dag blir en ny, spännande möjlighet att planera eller se fram emot.
Och, som du själv är inne på, sov och ät bra och på fasta tider.

Jag tycker inte heller att du ska vara rädd för att ta hjälp även i ett eventuellt tidigt skede. Hamnar man hos rätt person kan saker bli så mycket bättre, och oavsett kan det vara skönt att bara få in de träffarna som ett stående inslag i vardagen, om den tenderar att bli ostrukturerad i övrigt.

Lycka till med allt, jag tycker också du är stark som vågar erkänna för både dig själv och andra att du mår dåligt och faktiskt själv tar initiativ till att vända det, det är långt ifrån alla som kommer dit eller orkar det. Peppkram!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

*svarar båda*

Okej, fasta rutiner kan jag försöka bättra på. Sömnen har jag iallafall skapliga rutiner för men definitivt inte maten :crazy:

Det är så svårt att hålla andra rutiner, som stallet och sånt, eftersom jag inte har några speciella tider jag måste hålla så då är det allt för lätt att skjuta på saker hela dagen. Sen har jag inte direkt några människor att umgås med, och inget sällskap i stallet eller att göra något annat med heller. Så tyvärr kan jag inte riktigt förlita mig på sällskap och stöttning från folk runtomkring.

Sen var jag kanske otydlig med "förutom att prata med någon och ta mediciner", det är inte så att jag är rädd för det utan jag gör redan det.

Tack för peppningen :bow:
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Vad bra att du redan har lagt en grund med professionell hjälp! Också starkt av dig att faktiskt ha tagit det steget, och så tidigt. :bow:

Apropå umgänge, kan du kanske fråga personen du pratar med om det finns någon möjlighet att du får en "kontaktperson" via antingen vården eller kommunen, som har möjlighet att följa med och stötta i t.ex. stallet eller på andra uppgifter eller aktiviteter? Om det skulle vara ett alternativ. Jag vet att jag erbjöds sådan hjälp när jag hade kontakt med vården, och skulle du kunna tänka dig något liknande är det säkert inte omöjligt.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Tidigt och tidigt... Jag har mått dåligt i ungefär 15 år så tyvärr är det nog inte speciellt tidigt :crazy:

Det där med kontaktperson lät ju inte helt dumt, jag trodde det bara var för de som har något ganska "allvarligt" funktionshinder, men så kanske det inte är. Kanske ska försöka ta upp det.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Åh, vad jättetråkigt att höra! Men då är det ju istället fantastiskt att du faktiskt får den hjälpen nu. Jag gick "bara" i ungefär fyra år och det var mer än tillräckligt för att jag skulle blåvägra hjälp väldigt, väldigt länge, hade nog tur som blev mer eller mindre ivägtvingad.

I min kommun verkar det i alla fall "räcka" med att man har någon form av psykiskt illamående och har mer eller mindre svårt att ta sig ut - jag erbjöds den endast för att motivera mig till att ta mig ut och inte bli sittande sysslo- och rutinlös - och det borde väl rimligtvis fungera snarlikt i hela landet. Håller tummarna för dig!
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Fyra år är inte heller så "bara", det räcker ju mer än väl.

Åh okej, då får jag hoppas att det finns något liknande här. Tack!
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

tillsammans med terapeuten (eller på egen hand!) kan man bestämma sig för att börja sålla bort dåliga saker ur livet. Man kan påminna sig själv om att tänka "rätt", och försöka dra upp sig själv ur negativa tankemönster.

För mig har det hjälpt att när jag är ledsen över något, vara JÄTTELEDSEN koncentrerat ochverkligen gräva ner mig i känslan av hopplöshet, ett tag, tills jag "fått ut det" och sedan lösa problemet jag var ledsen över, konstruktivt. Jag utvärderade de relationer jag hade, och slutade umgås med sådana jag inte mår genuint bra av att umgås med.Jag började alltså sätta värde på mig själv, och städade ut allt dåligt. Jag tror att det lättaste sättet att komma ur en depression är att känna sig "klar" med att må dåligt, för mig var det så att jag varit deprimerad i fem år, var i ett sjukt dåligt förhållande, käände mig värdelös och upplevde för första gången någonsin självmordstankar. det blev en väckarklocka för mig som motiverade mig att inte längre "flyta med för att klara vardagen" utan verkligen ta tag i livet för att slippa dö. det låter ganska flummigt och "lätt för henne att säga", men ja. Jag tror att man blir frisk när man varit sjuk färdigt, precis som jag kan ta itu med motgångar när jag "sörjt" dem färdigt. Idag är jag frisk sedan juni i år, och får fortfarande påminna mig när jag börjar glida åt fel håll, att halka rätt igen. Tilläggas bör kanske att jag hade utmattningsdepression, så att jag tog studenten ochfick börja studera på distans istället, hjälpte mycket.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

och!
Sätt upp rimliga mål för vardagen. GÖr en lista med rutiner, om det hjälper. stryk/kryssa för när de är gjorda. Att faktiskt lyckas med något, kan ge en skjuts för självförtroendet. även om det man lyckats med är något "vanligt" som äta frukost och borsta tänderna, eller tvätta, eller så, så är det ändå något man bestämt sig ör att klara, som man klarat. jag vet inte hur gammal du är eller vad duhar för sysselsättning, men om man till vardags har svårt att typ ta sig ur sängen och klä på sig kläder, är det orimligt att i de perioderna klara av att ta sig till skolan. en sjukskrivning ett par veckor medan man jobbar hårt med att få vardagen fungera, kan hjälpa väldigt mycket.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Jag har läst hela ditt (dina) svar, men kan inte riktigt ta in allt nu... :crazy: Gör ett nytt försök senare.

Men det här med rimliga mål, där tar jag hemskt gärna emot hjälp om det finns någon som vill och kan ge tips på bra saker att ha på listan!
Jag använde mig av sådana listor tidigare, men den senaste tiden har jag sjunkit ännu lägre och har varken ork eller lust till så mycket mer än väldigt dåliga tankar, som jag ju logiskt vet att jag inte bör tänka. Så nu blir det svårt att komma på en "vettig" sådan lista liksom.

Jag har för tillfället ingen sysselsättning.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Fysisk aktivitet och att sjunga (gärna i kör) tycker jag är bra saker.
Jag kan verkligen inte sjunga, men blir onekligen glad av att skråla i grupp.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Motion är alltid bra. Det sätter igång kroppens endorfiner som får oss att må bättre. 20 minuter, 3 gånger i veckan kan vara lagom att börja med.

En annan grej kan vara att skriva. Skriv ner 10 saker varje kväll (eller när det passar dig) som du är tacksam över. Det kan vara småsaker som t.ex. att du har bra vatten i kranen, att elen funkar i huset, att taket är helt, att du har duschat och är ren och fräsch, att solen skiner, att du har en mysig tröja. Ja, du fattar. Det behöver inte vara stora fantastiska saker. Grejen är att ge hjärnan lite positiva tankar, i längden blir de en vana och våra tankar påverkar hur vi mår.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

En av de mest effektiva depressionsbehandlingarna som finns är beteendeaktivering! Det går ut på att man ska komma ut och aktivera sig, istället för att sitta inne och bara bli mer och mer deppig.

En bra sak att tänka är - vad brukade jag tycka var roligt? innan jag blev deprimerad?
Det är dessa saker du ska satsa på!

Hittade en länk som verkade beskriva på ett vettigt sätt:
http://psykologtjanst.se/res/Default/beteendeaktivering.pdf
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Ännu ett tips är självhjälpsböcker. Finns en hel drös inom KBT-grenen.
Internetbehandlingar är något av en rising star på behandlings/forskningsfronten. Pågår ganska många projekt som man kan försöka leta upp och anmäla sig till. Internetbehandling innebär typ vägledd självhjälp.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Efter att ha läst fler inlägg så inser jag att du redan går i någon slags terapi?
Behandlande samtal kan se ut på olika sätt och går inte alltid att foga samman liksom. Så mitt tips om internetbehandling och liknande kanske inte passar så bra, men jag låter det stå kvar ifall någon annan kanske läser och känner att det skulle passa.

Att aktivera sig är dock alltid bra!
-Gör ett schema för dig själv, även om du inte måste. Schemalägg när du ska gå upp, vad du ska göra då, när du ska äta, när du ska till stallet, när du ska ta en promenad osv.
-Kom igång i lagom takt. Till en början kanske det räcker att lägga till en aktivitet/dag för att så småningom öka. Om du går på för hårt är risken att du lägger ner helt istället.
-Försök hitta små glädjeämnen i vardagen! Gör saker som du mår bra av!
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

halvt kl

Tack för era svar och förslag, jag tar till mig allt och försöker se vad jag kan göra. Att göra ett schema är nog det bästa för att komma igång med någonting och inte fortsätta som nu, dvs att göra absolut ingenting hela dagarna. Ska försöka komma på vad jag kan börja ha på mitt schema.
Det är också svårt att komma på saker att göra som jag tycker om och mår bra av, eftersom jag inte vet någonting jag mår bra av och tycker om :crazy: Men jag försöker tänka att det är depressionen som gör att det känns så, inte att det är "sanningen", men det går sådär. Det enda jag tycker att jag mår lite bättre av är att göra ingenting, och det vet jag ju inte är rätt svar...
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Finns det inga småsaker som ger någon form av välbehag eller lugn eller liknande?
Läsa en bra bok? Se på en bra film? Se på serier? Ta ett bad? Tända ljus? Klappa djur?
Vara ute i solen?

Det behöver inte vara saker som är roliga att göra nu. Men kanske saker som du tidigare har gillat eller som du tror att du skulle gilla om du inte vore deprimerad.

Fake it till you make it. I princip.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Kl
Hur kommer man på saker att göra som gör en lycklig? Kan faktiskt inte komma på något som jag tycker är jätte kul att göra.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Fast det är som sagt inte meningen att man ska komma på saker som gör en lycklig. Man ska tänka ut saker som man brukade tycka om att göra eller saker som man tror att man kommer tycka om i framtiden när man mår bättre.

Exempel:
Innan X blev deprimerad tyckte hon om att sticka. Nu stickar X aldrig, för ingenting känns kul. Stickning är således en sån sak som X borde börja göra regelbundet igen, även om det inte känns det minsta roligt just nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 610
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 361
Senast: Raderad medlem 68338
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 084
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp