Bukefalos 28 år!

Vad kan man göra själv vid depression?

Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

För mig funkar inte scheman med tider, för då blir det bara blä om jag inte håller schemat. Men att ha listor på saker som måste göras, så att man får stryka saker när man gjort något är bra.

Åka till stallet är bra, klappa djur är bra. Oxytocin är ett hormon som frisätts bla när man ammar, men även när man klappar djur, kramar djur/människor mm som gör en lugn och att man mår bra lite sådär allmänt. Vi har massa receptorer som sätter igång systemet på våra handflator så att klappa djur är riktigt bra!
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Jo, typ mysa med hundar och se ett fåtal filmer är väl det enda något "vettiga" som ger lite lugn iallafall. Men ägnar jag mig bara åt sånt fastnar jag ju ändå i "sitta-inne-träsket".
Mycket annat jag kanske har gillat någon gång har jag inte koncentration och lugn nog för nu.
 
Sv: Vad kan man göra själv vid depression?

Jag var deprimerad allt för många år. Vad jag gjorde för att hjälpa mig själv var att skriva av mig. Det var väldigt skönt. Jag hade en blogg där jag skrev av mig allt. Vanliga blogginlägg blandades med rena känsloinlägg, citat och dikter.

Sen hjälpte det att tvinga sig själv att göra saker. Helst ville jag bara ligga inne i sängen och inte göra något. Ofta så känner man ju glädje när man väl kommer ut på grejer, även fast det känns som ett maraton att ta sig dit. Jag tror de små glada stunderna är väldigt viktiga för hjärnan. Så småningom lär sig förhoppningsvis hjärnan att det är bra att ta sig ut och göra saker.

För mig är djur och hästar extremt bra terapi också. Mina katter och hästen har hjälpt mig igenom mycket. Under den tiden som jag inte hade häst så mådde jag sämre än annars. Att tvinga sig upp på hästryggen och rida ett kravlöst pass är nog det bästa man kan göra. :)
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Behöver verkligen hjälp med detta då jag inte vet hur jag ska tänka. Jag har varit bästa kompis med en tjej i runt 15 år, vi har...
2
Svar
22
· Visningar
4 361
Senast: Raderad medlem 68338
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 084
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 993
Senast: Solstig
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 729
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp