Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Wembley

Trådstartare
Behöver Bukefalos hjälp att göra en liten och snabb marknadsundersökning vad det kostar att fika ute på café. Vi kan säga en kopp kaffe, cappuchino, latte eller the med en kanelbulle, kaka eller liknande. Alltså ingen lyxfika med bakelse.

Håller på att lägga en budget för några projektgrupper. Fikar själv ute ganska sällan och idag står huvudet stilla.. Ringde till ett café och frågade och de gav priset 50 kr, är det normalt, låter mycket för en enkel fika? :crazy:
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Går jag till vanliga fiket så kostar min vaniljlatte och en muffins 75 kr.

Men jag brukar vara lite snål och först köpa en muffins/bulle i en butik i stan för att sen gå och köpa mitt kaffe. Då kostar det 47 kr istället.

50 kr för en fika är inte dyrt.
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

50 spänn kommer du enkelt upp i. Ska du kan fancy vaniljbulle eller något liknande så blir det snabbt uppåt 70-80 här...

En enkel te, med småkaka a la Dröm eller Havrekaka - då kanske 40-50 kr.
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Kaffe och kanelbulle, gårdagens pris från Tuna park i Eskilstuna, 50:-
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

*KL*

Tack, bästa bukefalister och fikavänner! :) Där ser man, jag äter oftast mest lunch ute och då kostar en dagens och en fika ungefär lika mycket.

Det blir nog att tänka till lite och kanske ge projektgrupperna ett fast belopp att köpa in fikabröd för istället, så att vi inte spräcker den smala budget som vi har till vårt förfogande :p
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Jag brukar ta en macka och te på Espresso House (vilket i och för sig är ett rätt dyrt ställe) och brukar betala 80-90 kr.
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Jag kan mycket väl betala 30 spänn för en latte. Men jag betalar helst inte 25 spänn för en kopp te, det tycker jag är löjligt... Just det där att drycken kostar så himla mycket har jag lite svårt att ta in.

Nu fikar jag nästan aldrig i min hemstad, desto oftare i Malmö och man kan fika för 40 spänn där, vill man ha något mer fancy får man väl upp i 50-60 spänn.
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Under 20 kr på Börjes i Tingsryd. ;)

Haha :) ! Ja, det tänkte jag också tillägga. En kopp (gott!) kaffe kostar 1,50 kr och deras mumsiga bakverk och mackor kostar inte mycket heller. Jag ÄLSKAR deras vaniljbullar:d, eller vad man nu ska kalla dem. Men annars, på lite mer "normala" ställen, går väl samma fika på en 50 kr, ja.
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Två banancheescake och en dricka att dela på brukar kosta 73 kr, har jag för mig, på vårt favoritställe.
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

I Stockholms innerstad minst 60 kr för en latte och bulle. Då pratar vi fik/kaffehus och inte pressbyrån.
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Jag bor ju i Spanien så mycket billigare här
En kaffe kostar mellan 70 cent och 2 euro typ.
En kaka mellan 1-2 euro.

De har oftast erbjudande om kaffe (vilken sort som helst) och en croissant för 2,60 euro ungefär.
50 kr för en fika som nån sa är DYRT :-)
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Te (rött eller grönt) och en enkel paj (blåbär, äpple, hallon) kostar runt 90 kr i Stockholms innerstad.
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Men jag brukar vara lite snål och först köpa en muffins/bulle i en butik i stan för att sen gå och köpa mitt kaffe. Då kostar det 47 kr istället.

Menar du att du köper med dig fikabrödet och äter det på ett café där du bara köper kaffet?
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

I skolan kan jag köpa en burk fanta/cola/whatever och kaka för hela 20kr ;)
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Det är verkligen löjligt dyrt att fika... Jag gillar ju inte kakor osv, men betalar 29 kronor för en latte på "mitt" fik.
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

Självklart inte :)

Jag sitter i princip aldrig på fiket utan det är take away som gäller för min del. brukar sätta mig på en parkbänk i stan istället.

Så jag köper bullen först, hämtar kaffet och sen går jag och sätter mig.
Är inte bekväm med att äta bland andra och är hellre på en avskild plats utan så mycket folk.
 
Sv: Vad kostar det att fika? Liten undersökning

De har oftast erbjudande om kaffe (vilken sort som helst) och en croissant för 2,60 euro ungefär.
50 kr för en fika som nån sa är DYRT :-)

Prisbilderna skiljer mellan olika länder.

Ja, det är dyrt med en kopp kaffe och en bulle för 50 kr vilket dock är rätt normalt.

Och ska man sitta på ett café så betalar man ju löner, investeringskostnader och så vidare inbakat i prislappen.

Min pappa jobbade i Norge för tre år sedan. Där kostade en liter mjölk ca 25 kr i butik. Det är också dyrt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp