Bukefalos 28 år!

Vad kostar en Chihuahua?

G

Google

Ungefär? Är det någon som har en? Är det trevliga hundar?
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Jag har egentligen ingen aning. Men jag anar att du får ge minst 10 000 kr.
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Jag har sett chihuahua valpar säljas från mellan 6 000:- upp till 20 000:- så det är väl lite olika, men gissar på att 10 000 - 15 000:- e vanligast.
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

priset ligger på 13 000 hos dom flesta skk reggade uppfödare just nu och antagligen kommer det priset att gå upp nu vid årsskiftet.

har inte så stor erfarenhet av dessa hundar, men har dock aldrig sett någon på hundklubben tyvärr, lite synd är det

antingen är dom svåra att arbeta med, eller så är det inga chihuahua-ägare som har det intresset.

kontakta gärna någon uppfödare för att få mer info om rasen
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Prisfrågan har du redan fått svar på.
Vad det gäller temp på en vavva så är det stor hund i litet format.Pigga,alerta,snabbtänkta och galpiga :p Lite envisa och gör gärna inte det man ber dom om i första taget.En del anser de vara tröga men det kan man diskutera.
Korthårs vavvor är frusna vinterhalvåret.Långhåriga vet jag dock inte då jag har korthårig.Visst är det trevliga hundar,gillar man knähund som vill vara uppe i tid och otid så är den perfekt.Gillar man att de gläffser både nu och då japp ingen tvekan vavva är din hund. ;)
Men ärligt talat vavvan är nu en innehund.Alla ska sälja papper eller ej,hutlösa priser.Själv är det första och sista vavvan i min ägo.För liten hund för att passa mig och mina "rutiner".
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Tack för alla svar.
Synd att de är så dyra för jag hade verkligen velat ha en liten hund. Och just rasen Chihuahua har jag fastnat för.
Jag har bara haft stora hundar (förutom en tax) och känner att en liten skulle passa bättre.

Om man inte bryr sig om papper och om hunden är registerad? Är de lika dyra då? Eller är det dumt att köpa då? Jag känner absolut inget behov av att ha en utställningshund eller avelshund.
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Hej jag har en chihuahua som jag köpte våren 2001, han kostade 6500 kr då, han är köpt av uppfödare och enligt skk's regler. Så du kan ju räkna ut vad chihuahua-hysterin gjort med priserna. Uppfödarna verkar otroligt less på alla som ringer och hör av sig då 99% verkar vara ute efter vavva just för att dom är inne nu. Så jag har inget tips på hur du ska göra om du vill kontakta uppfödare. Det bästa är nog att ha kontakter så man kan bli rekommenderad till uppfödare.

Tycker absolut INTE du ska köpa oreggad vavva, sånna fall måste jag kalla dig idiot, vavvorna far nog illa av hysterin som är nu.

Mitt tips är att du kan åka på utställningar, träffa vavvor och uppfödare och på det sättet få bra kontakt. Den tid det tar innan du kommer få valp hinner du spara till priset för en renraig vavva. Och dom är värd varenda krona oavsett hur mkt dom kostar. Jag skulle inte sälja min för flera miljoner.

Lycka till i dina planer!
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Google skrev:
Jag känner absolut inget behov av att ha en utställningshund eller avelshund.

Det du betalar för genom att köpa en renrasig hund med papper, av vilken ras det vara må, är en chans att veta vad det ligger bakom i form av sjukdom och temperament. Ingen uppfödare säljer valpar som garanterat blir utställningshundar eller goda avelsdjur. Vad man som seriös uppfödare försöker göra är föda upp sunda och friska hundar, och det vill väl alla ha? Utan papper på hunden har du ingen chans att själv kolla bakåt vad du kan förvänta dig, och risken är stor att hunden blir betydligt dyrare än om du köpt en med klara papper.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Jag skulle nog inte köpa utan stamtavla speciellt inte nu när det härjar så många smugglare av dessa hundar.Ett alternativ är ju fodervärd ;)
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Aha ;) Tack för svaret, det har jag faktiskt inte tänkt på. :o
De flesta hundar jag har haft har varit blandraser som jag köpt ganska billigt.

Jag ska genast börja kolla uppfödare häromkring som verkar bra och höra mig för med andra som har en Chihuahua.
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

filiduttan skrev:
vavvorna far nog illa av hysterin som är nu.
Varfor tycker du att vavvorna far illa av att de ar populara?? Om inte annat sa far uppfodarna ett storre utbud av kunder, vilket gor att de kan valja och vraka bland kunderna, istallet for att behova rea ut sina valpar till vem som helst for att de ska bli salda.

Det finns manga andra populara hundar ocksa, sa jag tror inte att vi behover oroa oss for att vavvorna ska bli speciellt sonderavlade och inte fungera.
Daremot bor alla som koper en vavva ha papper pa sin hund, aven om den komemr fran utlandet. Men det ska ALLA hundar ha, inte bara vavvorna.
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Iom hysterin har det ökat med oreggade valpar, smugglade hundar, korsningar osv. Kanske var lite oklar i mitt tidigare inägg men det är det jag menar.
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

ramonarunds skrev:
Varfor tycker du att vavvorna far illa av att de ar populara?? Om inte annat sa far uppfodarna ett storre utbud av kunder, vilket gor att de kan valja och vraka bland kunderna, istallet for att behova rea ut sina valpar till vem som helst for att de ska bli salda.

Det finns manga andra populara hundar ocksa, sa jag tror inte att vi behover oroa oss for att vavvorna ska bli speciellt sonderavlade och inte fungera.
Daremot bor alla som koper en vavva ha papper pa sin hund, aven om den komemr fran utlandet. Men det ska ALLA hundar ha, inte bara vavvorna.

Men bortsett kunderna som blir fler, så blir också lycksökarna fler. Vad jag menar är att många startar kennel och avlar på vad-som-helst (hundar med problem) därför att förtjänsten är stor. Många raser har blivit föremål för detta fenomen. (Jag tänker också på rottweiler, schäfer och nu senast lagotto)

Bara för att hunden är registrerad i SKK så behöver det inte innebära god avelsetik.

Det gynnar inte heller rasen. På så sätt är en stor marknad mindre bra både på lång och kort sikt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Jovisst, men chihuahuan ar ju inte direkt kand for att vara lattavlad, sa jag tror att manga drar sej for att ens forsoka avla pa dem.

Dessutom sa maste man som kopare vara helt saker pa vad man koper, precis om uppfodarna maste vara seriosa sjalva. Som kopare ska man inte kopa oreggade hundar utan papper.

Hur vet man att manga chihuahuor smugglas in till Sverige?? Vem ar det som koper dessa hundar och vart kommer de ifran?
An en gang maste man ju skylla pa koparna som fortsatter att kopa dessa hundar.
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Det huserar en "liga" i Skåne,som bilar in småhundar av alla slag ,de säljs sedan från 12000:- och uppåt.De har inga papper ej heller känd vacc.Chihuahua cirkeln varnar själva för all dessa oseriösa personer som köper,säljer dessa stackars krakarna. :(
De plockas från div EU länder.
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

ramonarunds skrev:
Jovisst, men chihuahuan ar ju inte direkt kand for att vara lattavlad, sa jag tror att manga drar sej for att ens forsoka avla pa dem.

Dessutom sa maste man som kopare vara helt saker pa vad man koper, precis om uppfodarna maste vara seriosa sjalva. Som kopare ska man inte kopa oreggade hundar utan papper.

Hur vet man att manga chihuahuor smugglas in till Sverige?? Vem ar det som koper dessa hundar och vart kommer de ifran?
An en gang maste man ju skylla pa koparna som fortsatter att kopa dessa hundar.

Jag håller inte med om att Chihuahuan skulle vara svåravlad :confused: Uppfödarna vill ju naturligtvis använda självvalpande tikar i sin avel. Med svåravlad antar jag att du menar kejsarsnitt. Jag kan inte se att Chihuahuan är överrepresenterad när det gäller kejsarsnitt.

Att rasen kanske inte får så stora kullar är ju en helt annan sak. Jag hade dock i min ägo två tikar med många kullsyskon, 5-6 st per kull.

Rasen har på relativt kort tid blivit mycket populär. Tillgången på valpar har inte varit lika stor som efterfrågan så valppriserna har skjutit i höjden. Detta faktum har lockat fram mer eller mindre seriösa nya uppfödare som ser en chans att tjäna lite pengar på Chihuahuaboomen.

Jag har själv besökt en sk valpfabrik och det är sorgligt. Det gynnar på intet sätt rasen att massproducera valpar på löpande band och sälja dem utan urskillning till kreti och pleti.

Varje gång jag är ute på promenad med mina vavvor får jag frågor om var de kommer i från, vad de kostar etc. Jag skulle lätt kunna sälja flera valpar i veckan, så stor efterfrågan är det.

Min ena uppfödare är fullkomligt bombarderad med mail och telefonsamtal från personer som vill köpa valpar.
 
Sv: Vad kostar en Chihuahua?

Min lilla systers Chihuahua valp kostade 12000 kr från kennel Castillos i Sala. Jag tycker att dom är trevliga, kanske lite för skälliga. Och för mig som har dalmatiner är dom kanske lite för små, dom ser så bräckliga ut, dessutom är Simon korthårig chihuahua. Om man vill ha någon att pyssla om är chihuahua rätt hundras, dom älskar det!! Ett tips om du skaffar chihuahua så behandla den som en stor hund och den vill faktiskt lukta i gräset någon gång inte bara bli buren hela tiden...
pbutterfly.gif
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en liten hund med pyttig mun även för sin storlek och mjukt bett. Dessutom så är hon lugnt tempererad och jag jobbar mycket med...
Svar
15
· Visningar
963
Senast: snorp
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 195
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Efter en mindre kul upplevelse då lille hund försvann i 1,5 dygn i okänd miljö (klättrade ur en hästbox i ett okänt stall i okända...
Svar
4
· Visningar
590
Senast: Piglet82
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp