Vad kostar fix, fog och flytspackel?

ztsu

Trådstartare
Vi håller på att renovera vårt badrum och har bett firman som gör det att även titta på vår tvättstuga. Vi har fått en offert men jag tycker materialkostnaden känns väldigt hög. Vad kostar egentligen fix, fog och flytspackel? För vår tvättstuga på 9kvm har byggfirman räknat på 6900kr för detta, och sen tillkommer kostnaden för klinker.

Är det en rimlig kostnad? Jag har absolut ingen aning om vad sådana material kostar, men det känns spontant som en hög kostnad?
 
Behöver ni flytspackla fall på golvet kan det gå åt en del flytspackel... Och det är inte gratis.

Det borde väl vara uppspecat på offerten vad för materialåtgång de räknar med? 6900 låter inte sådär hysteriskt mycket tycker inte jag.
 
Behöver ni flytspackla fall på golvet kan det gå åt en del flytspackel... Och det är inte gratis.

Det borde väl vara uppspecat på offerten vad för materialåtgång de räknar med? 6900 låter inte sådär hysteriskt mycket tycker inte jag.

Tack för ditt svar.

Fallet ska byggas om så det lär nog gå åt en del. Då kanske priset är rimligt trots allt? Jag är helt novis på sånt här och Google var inte till hjälp heller :D
 
Flytspackel kostar ca 200 säcken fog är billigt och färdigt klinker"lim" kostar 240kr för 18kg och det räcker långt.
Mina ca 4kvm kostar ca 700kr + klinker och då har jag både fog o "lim" kvar till badrummet

Dobbis som just jobbar med det på lilla toan,
 
Vi håller på att renovera vårt badrum och har bett firman som gör det att även titta på vår tvättstuga. Vi har fått en offert men jag tycker materialkostnaden känns väldigt hög. Vad kostar egentligen fix, fog och flytspackel? För vår tvättstuga på 9kvm har byggfirman räknat på 6900kr för detta, och sen tillkommer kostnaden för klinker.

Är det en rimlig kostnad? Jag har absolut ingen aning om vad sådana material kostar, men det känns spontant som en hög kostnad?
Gå in på en affär och fråga pris?
 
Vi håller på att renovera vårt badrum och har bett firman som gör det att även titta på vår tvättstuga. Vi har fått en offert men jag tycker materialkostnaden känns väldigt hög. Vad kostar egentligen fix, fog och flytspackel? För vår tvättstuga på 9kvm har byggfirman räknat på 6900kr för detta, och sen tillkommer kostnaden för klinker.

Är det en rimlig kostnad? Jag har absolut ingen aning om vad sådana material kostar, men det känns spontant som en hög kostnad?
http://kostnadsguiden.se/golvlaggning-timpris-och-kostnad-per-kvadratmeter/

Där finns en tabell för pris per kvadrat. Kostnad för flytspackel är 200-700kr/kvm, så man kan tänka sig att priset du fått är rimligt.
 
Har några andra frågor kring offerter som någon kanske kan ha svar på :)

Om man har fått en offert och det som ska göras tar kortare tid än de räknat med, betalar man ändå priset i offerten då eller drar de av för tiden de räknat med men inte utfört?

Brukar man få materialet och dess mängd/kostnad specificerat på fakturan?

När man har renoverat ett badrum, och allt är färdigt, vad gör man då? Får man intyg från firman att allt är utfört som det ska? Besiktigar man?

Det här är vårt första hus och vår första renovering, vi är således noviser deluxe :D
 
Har några andra frågor kring offerter som någon kanske kan ha svar på :)

Om man har fått en offert och det som ska göras tar kortare tid än de räknat med, betalar man ändå priset i offerten då eller drar de av för tiden de räknat med men inte utfört?
Det beror på om offerten är på fast pris eller inte. Är det fast pris så kostar det alltid samma.
Är det inte fast pris kan det variera enormt...

Jag lärde mig den hårda vägen när den välrenommerade lokala byggfirman gjorde en utbyggnad de offererat för 20' och sedan fakturerade 68'.
Kan säga att jag aldrig kommer att acceptera en offert som inte är fast pris någon mer gång.

Hur fakturan specas är säkert också varierande från företag till företag.
Man kan ange hur man vill ha fakturan specad när man begär in offerter.
 
Har några andra frågor kring offerter som någon kanske kan ha svar på :)

Om man har fått en offert och det som ska göras tar kortare tid än de räknat med, betalar man ändå priset i offerten då eller drar de av för tiden de räknat med men inte utfört?

Brukar man få materialet och dess mängd/kostnad specificerat på fakturan?

När man har renoverat ett badrum, och allt är färdigt, vad gör man då? Får man intyg från firman att allt är utfört som det ska? Besiktigar man?

Det här är vårt första hus och vår första renovering, vi är således noviser deluxe :D

Om det är på löpande räkning så ska hantverkaren fakturera för den verkliga tiden. Är det fast pris så betalar man det fasta priset oavsett om det gått åt mer eller mindre tid.

Priset får inte avvika mer än 15% från offererat pris om det är på löpande räkning om inte det är ändrade förutsättningar, §36 och §38 i konsumenttjänstlagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.htm

Vi fick ett intyg från firman när vårt badrum var färdigt. Vi besiktigade inte (eller ja, vi kollade ju så att vi var nöjda, hade vi inte varit det så hade vi ju påtalat det till firman).

Vi fick materialet specat på offerten men inte på fakturan, fix, fog och mjukfog var nog bara en post, kakel och klinker var specificerat.
 
Om det är på löpande räkning så ska hantverkaren fakturera för den verkliga tiden. Är det fast pris så betalar man det fasta priset oavsett om det gått åt mer eller mindre tid.
.
Dessutom kan en firma - som i mitt fall - bygga mer exklusivt och med dyrare material och omständligare metoder än offerten. Timtiden var säkerligen helt korrekt, men de gjorde betydligt mycket mer timmar än de behövt göra om de följt anbudet.

..bara som en liten varning.
 
Har du fastpris-offert är det angivet totalpris som gäller, oavsett om de gör det fortare och/eller billigare. Däremot kan det tillkomma kostnader som räknas som ÄTA (ändrings- och tilläggsarbeten) men då ska detta diskuteras innan fortsättning. T ex river man upp golvet som ska vara friskt, märker en läcka. Entreprenören aviserar ÄTA och man får sätta sig och diskutera hur man ska gå vidare. De vill ju självklart ha betalt för de ändrade förutsättningarna och merkostnaden detta innebär.

Går de på löpande räkning betalar du för det arbete de lägger ner. Generellt bör du ha en bra relation till entreprenören och god kännedom om arbetet för att ta in arbeten på löpande räkning. Annars finns stor risk för missnöje hos någon part när arbetet är slutfört.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 655
Senast: Daff
·
Hemmet Nu är jag ute i god tid, men men! Nästa år skall lägenheten säljas, vill så klart få ut så mycket som möjligt för den och undrar lite...
2
Svar
20
· Visningar
5 149
Hemmet Vi är på gång och letar hus men jag tycker det är så himla svårt att räkna på vad det faktiskt kommer att kosta. Vi letar inom ett...
Svar
17
· Visningar
1 397
Senast: Fiorano
·
Hemmet Jag och sambon har vunnit en budgivning på en mindre gård i ett relativt attraktivt område. Vi har pratat med banken och fått lånelöfte...
2
Svar
36
· Visningar
3 254
Senast: malllle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp