vad kostar foderhäst ungefär i månaden

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare caamillal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 583
C

caamillal

Jag ska låna hem en häst i höst och jag skulle gärna vilja veta vad det ungefär skulle kosta i månaden :)

- Verkning
- Lösdrift
- Avmaskning
- Vaccinering

Något mer kanske? :)

Vad är det jag står för och vad är det ägaren står för ungefär?

Tacksam för svar ! :)

Sv: vad kostar foderhäst ungefär i månaden

Går inte att svara på, beror helt på var du bor var du har hästen och om du använder klinik eller distriksvet.

Men det vanligaste för foderhäst brukar vara att hästägaren står för försäkringen och fodervärden resten, men det kan man ju avtala om hur man vill ha det, ibland står fv för allt innklusive försäkring (betalar till ägaren), ibalnd har man andra avtal.

- Verkning
- Lösdrift
- Avmaskning
- Vaccinering

Foder.

Sen är det säkert troligt att du får stå för eventuella veterinärkostnader om någonting händer så var noga med att hästen är försäkrad.

Vår fodershettis fick ett fånganfall nu i sommar. Han är fortfarande inte bra och vi har hittills lagt ca: 4000 på honom bara på medicin och veterinär. Sen tillkommer det extra fodret osv. Hade han varit frisk hade han ätit gräs, men nu fodrar vi honom med hö.

Så denna månaden ca 4500kr...

Skriv kontrakt och se till att hästen är försäkrad och frisk!

Skulle varit till TS, sorry. :)

Hej, jag bor utanför borlänge; så ca kostnader för mig per månad är:

- Kallhyra box; 300kr
- Spån; 100kr
- Foder; 500kr(fodrar med dyrt foder dock)
- Skoning; 800kr varannan månad / d.v.s. 400kr i månaden. Min hovslagare tar 250 för en verkning.
- Försäkring; 126kr respektive 176kr
- Vacc; en gång om året, använder klinik vet; 500kr
- Utrustning; ca 200kr i månaden
- Hö; ca 700kr i månaden

Jag ska låna hem en häst i höst och jag skulle gärna vilja veta vad det ungefär skulle kosta i månaden :)

- Verkning
- Lösdrift
- Avmaskning
- Vaccinering

Vad är det jag står för och vad är det ägaren står för ungefär?

Tacksam för svar ! :)

Det går inte att svara på ett enkelt sätt.

Jag har egen häst och sista halvåret har hon kostat mig mellan 2500 - 4200, inklusive allt att tänka på, i månaden, beroende på var jag stått och hur bra kollektivstallen har fungerat.

En normalmånad för mig:

- Verkning
250kr för halvskoning varannan månad = 125kr/mån
- Lösdrift
Kostar inget just nu, men hag- och ligghalls material, dränering mm. kostade när vi byggde. När jag stod inackorderad kostade det 700kr/mån
- Avmaskning
Inget, mina hästar har aldrig haft mask sen vi flytta hit dom, men det lär väl komma nån gång
- Vaccinering
300kr/år
- Foder
just nu har vi foder gratis, men till nästa vinter beräknas höet kosta max 6000kr=500kr/mån, inget kraftfoder, en mineralsten räcker ett år men jag vet inte vad dom brukar kosta.
- Veterinär
Ponnyn har varit sjukt det senaste, men vi betalar 20% så denna månaden kostade veterinären 500kr.
-Försäkring
drygt 200kr/mån
-Övrigt
Köpte två nya flugtäcken för 400kr/st

Senast ändrad:

Att vara fodervärd kostar normalt sett lika mycket som att äga hästen, förutom inköpspris. Alltså beror det på vad du kommer betala för månadskostnad till stallet och hur mycket hästen äter för. Ska du träna? Tävla?

Försäkringen är det normalt hästägaren som står för, livförsäkringen faller ju ut till ägaren om hästen skulle dö/måste avlivas. Dock brukar det vara ok att använda ägarens försäkring vid eventuell skada =att man "bara" behöver betala självrisk samt en viss % av beloppet.

Jag har mina hästar hemma. Den billigaste kostar knappt 2000, och min dyraste kostar drygt 3000.

När jag hade foderponny för några år sen betalade jag 50kr om dagen. Vilket blev 1500 i månaden. Ponnyn stod på lösdrift där hon fick mat och vatten, på-och avtagande av täcken m.m. När hovslagaren kom var 8:de vecka betalade jag 800 kr. Så om man delar upp det blev det omkring 2000 i månaden. Ja, sen tillkom ju om vet skulle komma eller om jag skulle ha något i utrustningsväg. Försäkringen betalade ägaren själv.

Har haft en hel del olika foderhästar och vet ungefär vad det kostar i månaden. Och det beror helt och hållet på vad det är för häst!
Hade en stor häst på foder senast, han var dessutom kvalster-allergiker, men skriver här vad han kostade i månaden CA..

- Verkning/ Skoning
Han hade hovar som "växte ut" väldigt fort och därför var man tvungen att sko oftare, så var 5:e-6:e vecka, och hade då också specialskor, 1000:- per gång.

- Lösdrift/ Boxplats
Boxplatsen kostade 1500/mån och då ingick torv.

- Grovfoder
600:-/månaden PLUS halm, inkl. 100:- så 700:-/mån

- Foder
400:-/månaden

- Avmaskning
Kommer inte ihåg om vi hann avmaska honom någon gång.

- Vaccinering
Vaccinerade honom gjorde vi någon gång men kommer int ihåg på rak arm vad det gick på.

- Medicin (mot sin allergi)
1200:- per paket typ, som räckte några månader.

- Försäkring
400:-/månaden

Så, man kan säga att det slutade på 4000:- i månaden. Dessutom var vi tvungna att köpa en ny sadel och även köpa till endel täcken vi inte fick med.
Dessutom (!) kollade vi tänderna på honom varje gång han skoddes, så mer därtill.

Det här var alltså en av de dyra foderhästarna jag haft.

Sen kan man ju ta en billigare variant:

- Verkning
500kr/varannan månad, dvs. 250 i månaden.

- Lösdrift
800kr/månad, och då ingår grovfoder

- Avmaskning
Inte gjort än men tror den ligger på runt 5-600.

- Vaccinering
Är olika men räkna med typ samma pris som för avmaskningen.

Avmaskning och vaccinering är ju inga månadskostnader om man inte slår ut de till det vill säga..

Men du ska vara mycket noga med att skriva avtal osv så att ni har koll på vad allt kommer att gå på osv, innan ni tar hem hästen. Det är mycket olika från person till person, sen finns det ju något som kallas "hästfolk"..

Men du ska ta reda på allt, vissa vill att fodervärden står för alla kostnader, men Oftast, jag säger inte alltid, så betalar ägaren för försäkringen.

Kolla även så att hästen Är försäkrad. Skulle du ta emot en oförsäkrad häst och något händer så att den måste tas till veterinär så vill du nog helst inte ens se den kostnaden.

Men Lycka till med din nya foderhäst! Att ha häst betyder inte bara kostnader, man får så mycket i gengäld att man inte bryr sig om vad det kostar! ;)

Isabelle

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 609
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 457
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 984
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 934
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka