Vad läser du just nu? Del 8

Undrar om man vågar se serien?
Jag har inte vågat än,🙈 såg trailern men är så rädd för att bli besviken... böckerna är ju så bra!

Netflix! Släpptes igår :up:
Däremot har jag precis sträcktittat på hela folk med ångest. Det var ett tag sedan jag läste boken, så ksnske tyckt annorlunda om jag läst den nyss(?) - men jag tyckte faktiskt att den är bra! Bättre än jag hade förväntat mig i alla fall😊
 
Jo men det måste jag ändå säga att jag tycker! Jag var helt ärligt talat inte överförtjust i boken, den var lite för flummig och urflippad för min smak, men hittills tycker jag nog faktiskt att historien gör sig bättre i tv-form.
Ok! Tog ett tag för mig att börja gilla boken, men sen älskade jag den 😅 Får nog spana in serien!
Är nyfiken även på Björnstad också..
 
Jag har börjat återhämta mig efter Vinnarna (som var fantastisk) och började läsa Mattias Edvardssons senaste, En familjetragedi, igår.

På ljudboksfronten lyssnar jag på The Four Winds av Kristin Hannah. Valde den främst för att jag älskar Julia Whelan som uppläsare, men själva storyn känns också väldigt lovande!
 
Efter att ha läst några av hennes nyare så har jag börjat läsa Sofie Sarenbrants böcker från början, har kommit till Avdelning 73, dom första tyckte jag inte var så bra men från och med förra Visning pågår gillar jag dom igen.
 
På ljudboksfronten lyssnar jag på The Four Winds av Kristin Hannah. Valde den främst för att jag älskar Julia Whelan som uppläsare, men själva storyn känns också väldigt lovande!
Nä, den här måste jag ta en paus från nu känner jag. Jag har kommit ca 5 timmar in i boken och det är bara en massa elände, katastrofer och lidande som avlöser varandra. Jag mår lite dåligt av att lyssna märker jag. Man kan ju tycka att det faktum att boken sägs handla om "One of the darkest periods of the Great Depression" borde ha varit en varningssignal, men den är så omtalad och verkar så gripande att jag ville läsa den ändå. Kanske tar upp lyssnandet igen lite senare, under en period då jag känner mig mindre känslig.

Jag brukar inte alls vara särskilt känslig och läser "tunga" böcker relativt ofta, men det här är bara för mycket. Hittade en recension på Goodreads som summerar det bra:

"Every time I read Kristin Hannah's historical fiction, I end up feeling as though she researches like a mad woman, jots down every tragedy she can find during that time period, and then destroys her main character by making her suffer through every. single. calamity.

It's too much.

This book was so horribly depressing and was so full of misery and death (animals included...it was bad, friends), that I couldn't wait for it to end. I didn't care for any of the characters and felt zero enjoyment while reading this. Yes, it was well-written, and yes, Ms. Hannah knows how to ratchet up the tension...but man, balance is a good thing. The constant, over-the-top darkness was overwhelming.

I have found myself wondering if this book had been released at a different time, instead of a immediately following a worldwide pandemic and financial devastation for so many, if I might have liked it more. It's possible. Right now, it simply doesn't "play nicely" with my state of mind, and really, timing is everything."
 
Nä, den här måste jag ta en paus från nu känner jag. Jag har kommit ca 5 timmar in i boken och det är bara en massa elände, katastrofer och lidande som avlöser varandra. Jag mår lite dåligt av att lyssna märker jag. Man kan ju tycka att det faktum att boken sägs handla om "One of the darkest periods of the Great Depression" borde ha varit en varningssignal, men den är så omtalad och verkar så gripande att jag ville läsa den ändå. Kanske tar upp lyssnandet igen lite senare, under en period då jag känner mig mindre känslig.

Jag brukar inte alls vara särskilt känslig och läser "tunga" böcker relativt ofta, men det här är bara för mycket. Hittade en recension på Goodreads som summerar det bra:

"Every time I read Kristin Hannah's historical fiction, I end up feeling as though she researches like a mad woman, jots down every tragedy she can find during that time period, and then destroys her main character by making her suffer through every. single. calamity.

It's too much.

This book was so horribly depressing and was so full of misery and death (animals included...it was bad, friends), that I couldn't wait for it to end. I didn't care for any of the characters and felt zero enjoyment while reading this. Yes, it was well-written, and yes, Ms. Hannah knows how to ratchet up the tension...but man, balance is a good thing. The constant, over-the-top darkness was overwhelming.

I have found myself wondering if this book had been released at a different time, instead of a immediately following a worldwide pandemic and financial devastation for so many, if I might have liked it more. It's possible. Right now, it simply doesn't "play nicely" with my state of mind, and really, timing is everything."
Ah, då ska jag inte läsa den trior jag. Klarar sällan böcker med för mycket elände på det sättet :/
 
Jag läser just nu Älskade barn av Ashley Audrain. Den handlar om moderskap och föreställningarna runt det, samt hur det blir när moderskänslorna uteblir. Det är en debutroman och den nominerades till Årets bok 2021, men är också så tung att jag bara läser lite i taget. Tur att kapitlen är korta.
 
Har någon tips på svenska författare som skriver något annat än deckare? Jag brukar mest läsa på engelska men nu behöver jag under en period läsa e-böcker som går att låna via biblioteket och då verkar det bara finnas på svenska. Så för att slippa läsa översättningar tänkte jag ta en svensk period :) Fredrik Backman gillat jag mycket, hat precis läst Björnstad och kommer fortsätta med serien. Men vad finns det mer för bra svenska författare som jag missat?

Kommer titta lite tillbaka i denna tråden för tips också.
 
Har någon tips på svenska författare som skriver något annat än deckare? Jag brukar mest läsa på engelska men nu behöver jag under en period läsa e-böcker som går att låna via biblioteket och då verkar det bara finnas på svenska. Så för att slippa läsa översättningar tänkte jag ta en svensk period :) Fredrik Backman gillat jag mycket, hat precis läst Björnstad och kommer fortsätta med serien. Men vad finns det mer för bra svenska författare som jag missat?

Kommer titta lite tillbaka i denna tråden för tips också.
Lasermannen av Gellert Tamas.
 
Har någon tips på svenska författare som skriver något annat än deckare? Jag brukar mest läsa på engelska men nu behöver jag under en period läsa e-böcker som går att låna via biblioteket och då verkar det bara finnas på svenska. Så för att slippa läsa översättningar tänkte jag ta en svensk period :) Fredrik Backman gillat jag mycket, hat precis läst Björnstad och kommer fortsätta med serien. Men vad finns det mer för bra svenska författare som jag missat?

Kommer titta lite tillbaka i denna tråden för tips också.
Går finlandssvensk bra är Kjell Westö riktigt bra!
Hans bok Den svavelgula himlen är min favorit av hans böcker.
 
Jag har snart läst ut Björnstad av Fredrik Backman, gillar den! Har inte varit så överdrivet förtjust i andra böcker av honom, men den här är verkligen bra.
 
Har någon tips på svenska författare som skriver något annat än deckare? Jag brukar mest läsa på engelska men nu behöver jag under en period läsa e-böcker som går att låna via biblioteket och då verkar det bara finnas på svenska. Så för att slippa läsa översättningar tänkte jag ta en svensk period :) Fredrik Backman gillat jag mycket, hat precis läst Björnstad och kommer fortsätta med serien. Men vad finns det mer för bra svenska författare som jag missat?

Kommer titta lite tillbaka i denna tråden för tips också.

Emma Hamberg "Je m'appelle Agneta" är underbar! Feelgood
 
Har någon tips på svenska författare som skriver något annat än deckare? Jag brukar mest läsa på engelska men nu behöver jag under en period läsa e-böcker som går att låna via biblioteket och då verkar det bara finnas på svenska. Så för att slippa läsa översättningar tänkte jag ta en svensk period :) Fredrik Backman gillat jag mycket, hat precis läst Björnstad och kommer fortsätta med serien. Men vad finns det mer för bra svenska författare som jag missat?

Kommer titta lite tillbaka i denna tråden för tips också.
Jag är väldigt förtjust i Majgull Axelsson. Torbjörn Flygt är också värd att kolla upp.
Åh, och Helena Thorfinns två böcker är fantastiska!
 
Jag läser just nu Shuggie Bain av Douglas Stuart. Mörkt och välskrivet om uppväxten i ett fattigt Glasgow. Den var extremt omtalad när den kom ut förra året och har fått en massa fina priser, men jag känner att jag får ta den i små omgångar för att det inte ska bli för deppigt.

Samtidigt lyssnar jag på The Anniversary av Liane Moriarty. Betydligt mer lättsamt och en typisk sådan där bok som jag uppskattar som ljudbok: lätt att hänga med in, väl inläst och lite småtrevlig sådär :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 956
Senast: Rosett
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 338
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 954
Senast: Stereo
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
104 329
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp