Vad menas med att göra en gastro rekto?

Hej!

Kan någon förklara?

Hunden eller katten sövs och sedan går man ner med en kamera i svalget och undersöker matstrupen, magsäcken och magsäckens utgång. Man tar även små vävnadsprover - biopsier - från magsäckens slemhinnevägg.
Sen gör man samma sak fast man för in kameran i ändtarmen och undersöker den och en del av tjocktarmen och tar även där biopsier.
Sedan skickas biopsierna på analys och svar erhålles oftast efter 7-10 arbetsdagar.
Själva ingreppet är inte särskilt riskfyllt och medför ingen större smärta. Djuret kan vara lite gasigt under resten av dagen då man blåser upp magen och ändtarmen med luft för att kunna se något, annars bara trött efter en narkos vilket är helt normalt.
Djuret brukar behöva vara fastande ganska länge samt ha fått lavemang inför undersökningen så att inte foder och bajs förhindrar en bra undersökning.

Hunden eller katten sövs och sedan går man ner med en kamera i svalget och undersöker matstrupen, magsäcken och magsäckens utgång. Man tar även små vävnadsprover - biopsier - från magsäckens slemhinnevägg.
Sen gör man samma sak fast man för in kameran i ändtarmen och undersöker den och en del av tjocktarmen och tar även där biopsier.
Sedan skickas biopsierna på analys och svar erhålles oftast efter 7-10 arbetsdagar.
Själva ingreppet är inte särskilt riskfyllt och medför ingen större smärta. Djuret kan vara lite gasigt under resten av dagen då man blåser upp magen och ändtarmen med luft för att kunna se något, annars bara trött efter en narkos vilket är helt normalt.
Djuret brukar behöva vara fastande ganska länge samt ha fått lavemang inför undersökningen så att inte foder och bajs förhindrar en bra undersökning.

Ok, tack för svaret!
:)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
752
Hundhälsa Jag har en Golden retriever-tik på 2 år som nyligen fått diagnosen kronisk inflammation i tunntarmen. Jag känner mig inte trygg med...
Svar
1
· Visningar
374
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Ok, mycket TMI, men jag ska göra en Gastro/Koloskopi-propofol den 14 och ska laxera innan för att tömma tarmen. Har lite panik över att... 2 3
Svar
50
· Visningar
2 524
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Hej! Vi har börjat ge vår 11-årige labrador librela då han haft svårt att resa sig och varit väldigt stel. Efter första injektionen...
Svar
7
· Visningar
720
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka