Bukefalos 28 år!

Vad menas med helfodervärd och halv?

J

Jaija

Någon som kan tala om för mig vad allt om fodervärd handlar om? Vad är det för kostnader som man själv står för som fodervärd? Vad kan man kräva av ägaren till hästen och vad äre för kostnader jag själ står för? Är det olika eller finns det vissa regler man typ måste följa?

Skrivs det kontrakt eller kan ägaren bara komma en vacker dag och kräva att ta tillbaka hästen??

Vad är för och nackdelar? Och vad bör man passa sig för?
Så man inte står där å får en massa kostnader att bråka om..
Tacksam för lite svar.. :confused:
 
Normalt sett betalar fodervärden alla kostnader kring hästen, många ägare väljer dock att själva betala försäkringen. Vad det är för "regler" (ex, vad hästen får användas till) som gäller kommer man överens om med ägaren.

Ett kontrakt är viktigt, det finns färdiga kontrakt att köpa på vissa bokaffärer och i ridsportsbutikerna.

Den största fördelen med att vara fodervärd är att det ger en insikt i hur det är att ha häst, både fördelarna och nackdelarna.

Det jag själv tycker är viktigast med fodervärdskap är att ha en bra kommunikation med ägaren, att göra en vet.besiktning av hästen, samt att ha ett vattentätt kontrakt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 066
Senast: Pyrran
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 702
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 728
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp