Vad menas med inkörningssele?

miumiu

Trådstartare
Kikar på travselar i olika webshopar och snavar över detta begrepp titt som tätt, utan vidare specificering. Vad menas med detta? På vilka sätt skiljer sig en sådan sele från en vanlig träningssele? 🤔
 
De inkörningsselar jag sett för trav är inte gjorda för att dra någon vidare vikt, vissa har tillochmed saknat QH-fäste eller remmar för remselning utan liknar mer en tömkörningsgjord med ryggstycke. Är det sådana du tänker på?
 
De inkörningsselar jag sett för trav är inte gjorda för att dra någon vidare vikt, vissa har tillochmed saknat QH-fäste eller remmar för remselning utan liknar mer en tömkörningsgjord med ryggstycke. Är det sådana du tänker på?
Alltså jag vet inte riktigt, för hittar bara en jättepixlig produktbild där jag inte kan urskilja vad som ingår och ingen produktbeskrivning alls 🤔 Vet inte om man får posta bild här men om man googlar på inkörningssele kommer den upp på flera sidor.
 
Vad är syftet med frågan? Har du en häst/ponny som ska köras in, och du söker efter lämplig sele att börja med?

Eller är det en rent akademisk fråga, "vad står begreppet inkörningssele för"?

För mig som kör/kör in hästar som ska bli/vara brukshästar, så tar jag den sele bland dem som finns i selkammaren, som passar till hästen.
Min selkammare innehåller ett antal Lokselar i varierande storlek och skick.
Alldeles i början, när hästen ska vänja sig vid att ha sele på sig, och så småningom tömköras, så kan man använda en sele som är "lite trött lädret", och som man absolut inte vill "köra på riktigt med" och belasta.

För mig är det en "inkörningssele".
Men den sele som används till inkörning kan ju lika gärna vara i prima skick, men vara den av selarna som råkar passa på den spensliga tvååringen som ska köras in.

Någon marknadsförd ny produkt kallad "inkörningssele" har jag egentligen aldrig träffat på.

Annars är det lämpligt att använda en sele av den grundtyp man antar att man kommer att använda i framtida körning, när man börjar köra in sin häst/ponny.

Inom travet alltså någon variant av travsele, om man vill syssla med hobby/sportkörning, en bröstsele med bra däckel och lös brösta, och till brukskörning, en loksele...
 
Vad är syftet med frågan? Har du en häst/ponny som ska köras in, och du söker efter lämplig sele att börja med?

Eller är det en rent akademisk fråga, "vad står begreppet inkörningssele för"?

För mig som kör/kör in hästar som ska bli/vara brukshästar, så tar jag den sele bland dem som finns i selkammaren, som passar till hästen.
Min selkammare innehåller ett antal Lokselar i varierande storlek och skick.
Alldeles i början, när hästen ska vänja sig vid att ha sele på sig, och så småningom tömköras, så kan man använda en sele som är "lite trött lädret", och som man absolut inte vill "köra på riktigt med" och belasta.

För mig är det en "inkörningssele".
Men den sele som används till inkörning kan ju lika gärna vara i prima skick, men vara den av selarna som råkar passa på den spensliga tvååringen som ska köras in.

Någon marknadsförd ny produkt kallad "inkörningssele" har jag egentligen aldrig träffat på.

Annars är det lämpligt att använda en sele av den grundtyp man antar att man kommer att använda i framtida körning, när man börjar köra in sin häst/ponny.

Inom travet alltså någon variant av travsele, om man vill syssla med hobby/sportkörning, en bröstsele med bra däckel och lös brösta, och till brukskörning, en loksele...
Både och egentligen. Jag har en ponny som vi håller på att köra in, han använder just nu en QH-sele som sitter helt ok på honom. Det är dock en lånesele och kikar på nätet efter en egen till honom, då snavade jag över detta, för mig obekanta begrepp. Och började fundera på vad skillnaden egentligen är. Eftersom det inte finns några ordentliga bilder på selarna i fråga och ingen produktbeskrivning där man anger vad som ingår och inte (vilket det gör om man tittar på typ träningsselar av olika märken) så blev jag fundersam.
 
Både och egentligen. Jag har en ponny som vi håller på att köra in, han använder just nu en QH-sele som sitter helt ok på honom. Det är dock en lånesele och kikar på nätet efter en egen till honom, då snavade jag över detta, för mig obekanta begrepp. Och började fundera på vad skillnaden egentligen är. Eftersom det inte finns några ordentliga bilder på selarna i fråga och ingen produktbeskrivning där man anger vad som ingår och inte (vilket det gör om man tittar på typ träningsselar av olika märken) så blev jag fundersam.
Ok, vad för slags körning kommer ni att hålla på med om/när ponnyn är inkörd?

Det ni har nu är en travsele. För att förenkla en hel del, så är travselar konstruerade för att man ska köra mer eller mindre rakt fram, med lätta vagnar och i regel endast en kusk i vagnen. Vagnen/sulkyn dras och styrs direkt med skaklarna. I princip så är vagnarna obromsade (Det förekommer träningsvagnar med broms och tvåsistsigt, men det är lite överkurs i det här sammanhanget)

Om det är nöjeskörning, utflykter, med tvåhjulig eller fyrhjulig vagn, så är det en bröstsele ni ska skaffa. Vagnarna är större och tyngre och även en liten ponny kan dra tunga lass (=flera passagerare) med en bra vagn. Vagnen dras med draglinor, och skaklarna styr endast, och man använder baksele för att hästen ska kunna bromsa vagnen. Vagnarna är ofta, men inte alltid, försedda med en broms. Det här är en form av körning som blir bekväm för hästen, och som kan utvecklas till att tävla i sportkörning om man skulle vilja.

Och ska ponnyn vara med och harva ridbanan och och dra runt på mindre träd då och då, men också kunna dra vagn med draglinor och baksele, så är det en loksele ni ska ha.

De flesta som vill hobbyköra på utflykter med vagn och liknande bör skaffa en bröstsele.

Det finns endast ett fåtal seriösa företag som säljer körselar för sport/hobbykörning i Sverige, och som dessutom kan ge råd om olika selar. Det finns ännu färre företag som säljer nya lokselar.

Titta gärna på Drive Out:s och Selar.se utbud av selar för enbet. På bägge företagen har bra selar (för hästens skull) i det lägre prissegmentet, och kan ge råd om "vilken sele" när man ringer upp dem.

Man får räkna med att en för hästen bra utformad bröstsele, kostar från 2500 kr och uppåt.
Fina tävlingsselar kan kosta "hur mycket som helst".
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 199
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 603
Senast: Icfafn
·
Hästmänniskan Hej! Är det någon som har erfarenhet av att jobba med häst i England? Har läst lite annonser och som vanligt så verkar allt...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: OS90
·
Utrustning Fortsatt sadelletande pågår ;) Nu undrar jag över Prestige och alla deras modeller på hoppsadlar. Det finns ju HUR MÅNGA SOM HELST...
Svar
8
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp