Vad önskar sig älvor?

Älvor älskar musik! Kanske en liten sång? (Detta faktum har jag lärt mig från en kort saga om älvor jag fick höra som barn, kan dra den om någon är nyfiken:D)
Ja, jag vill höra sagan! (Och barnet älskar att sjunga, hen hade förr planen att som vuxen jobba som hundfrisör på veckodagarna och som rockstar på helgerna. En viss scenskräck har dock fått hen att ändra planerna till designer eller arkitekt och hålla hund- och musikintresset på en hobbynivå. Seriös unge :cool:)
 
Där var massa bra tips. Barnet började faktiskt bygga ett hus till älvorna ute på bakgården, bl a en sån där bänk av glasspinnar som var i länken, anlade en jättefin liten trädgård med små gångar av ministenar, små buskar och träd av kvistar osv. Bara det att grannen brukar släppa lös sin väldigt gulliga och väldigt charmiga men väldigt vilda cockerspanielvalp där, så en dag hittade vi hela inredningen söndertuggad och trädgården upptrampad :(
Men vet att barnet när en ambition att bygga ett nytt hus på en säkrare plats, så det var en bra idé!
 
Screenshot_20201204-123923_Chrome.jpg
 
Sagan är ursprungligen på irländska och säkert mycket bättre på originalspråk, men jag fick höra den på engelska och skriver den här på svenska. Det går nog bra ändå:D

Här kommer den:

Det var en gång ett litet världshus, där alla i trakten tyckte om att samlas och ha roligt långt in på natten. Det här var innan det fanns några gatlyktor eller bilar, eller läkare som kunde hjälpa de sjuka. En av de som samlats på värdshuset den kvällen var en stackars gumma med puckelrygg. Hon hade mycket roligt på världshuset och alla tyckte om den snälla gumman, men hon bodde ensam långt bort i andra änden av byn, och när hon skulle gå hem fick hon gå alldeles ensam genom den mörka natten.

Det var jobbigt att gå med puckelryggen, så när gumman kom till en liten kulle längs med vägen la hon sig ner en stund för att vila. När hon låg där i gräset och tittade på den fina stjärnhimlen så hörde hon musik, som massor av röster som sjöng i kör. Det verkade komma från andra sidan kullen, så långsamt och försiktigt kröp hon upp till kullens krön och tittade ner på andra sidan. Och tänkt vad hon såg där! Älvkungen hade samlat hela sitt rike till fest, och de dansade och sjöng medan han satt där på sin tron av blommor.

Sången de sjöng var fin, men ganska kort. De sjön "måndag-tisdag måndag-tisdag måndag-tisdag" om och om och om igen.
[om du kan noter så är melodin C E-G E mån (C) dag (E) tis (G) dag (E).] Gumman lyssnade ett litet tag, och sen började hon sjunga med "måndag-tisdag måndag-tisdag måndag-tisdag-ONSDAG!" [ons (A) dag (G).] Det blev alldeles tyst. Älvkungen tittade gumman rakt i ögonen.

"Kom ner här till oss lilla gumma, och sjung det där igen!" sa han, och gumman gick ner och sjöng. Alla älvorna lyssnade, och några sjöng med. "Måndag-tisdag måndag-tisdag måndag-tisdag-ONSDAG!" Älvkungen log, och tog till orda.
"Vilken fantastisk uppskattning du visar vår kultur! Det krävs verkligen stor förståelse för oss älvor för att göra ett sådant fint tillägg till vår favoritsång. Från och med nu kommer vi alla sjunga måndag-tisdag-ONSDAG! Och som tack för den här fina gåvan, trollar vi bort din puckel." I ett vipps så flög älvorna upp på gummans rygg, och när de flög ner igen hade puckeln försvunnit. Gumman blev jätteglad - nu kunde hon gå fram och tillbaka till värdshuset hur mycket hon ville, och aldrig behöva vila.

Nästa gång hon var på världshuset berättade hon om vad som hade hänt med Älvkungen och älvornas sång. Alla lyssnade och tyckte det var så fint, men i ett hörn satt en annan gammal gumma med puckelrygg. Hon var elak och arg, och nu blev hon fruktansvärt avundsjuk på gumman som blivit av med sin puckel, så när natten kom gick hon också ut i mörkret, till kullen där älvorna hade fest.

Den elaka gumman kröp upp till kanten och tittade ner. Där var de, älvkungen på sin tron och alla älvor runt om som dansade och sjöng: "måndag-tisdag måndag-tisdag måndag-tisdag-ONSDAG!". Gumman lyssnade en stund och sen började hon sjunga med: "måndag-tisdag måndag-tisdag måndag-tisdag-ONSDAGTORSDAGFREDAGLÖRDAGSÖNDAG!"
[Dessa dagar sjungs inte utan rabblas så fort som möjligt.] Det blev alldeles tyst. Älvkungen tittade gumman rakt i ögonen.

"Kom ner här lilla gumma!" sa han, och gumman gick ner, men älvkungen bad henne inte sjunga. Istället tittade han argt på henne, och sa: "Jag märker att du har hört att den snälla gumman kom hit och att vi trollade bort hennes puckel. Hon var snäll och hjälpte oss med vår sång, men du kommer bara hit för att bli av med din puckel, och rabblar på veckodagar utan att förstå något om oss ädla älvor, och vår kultur. Fy på dig! För det så får du lida vad den snälla gumman fick hjälp med." Och vips så flög det upp en massa älvor på gummans rygg - men när de flög ner igen så hade hon inte bara en puckel, utan två, för älvorna hade satt den snälla gummans puckel på den elaka gummans rygg. Den elaka gumman haltade iväg illa kvickt, och lärde sig att det inte går att lura älvor.
 
Där var massa bra tips. Barnet började faktiskt bygga ett hus till älvorna ute på bakgården, bl a en sån där bänk av glasspinnar som var i länken, anlade en jättefin liten trädgård med små gångar av ministenar, små buskar och träd av kvistar osv. Bara det att grannen brukar släppa lös sin väldigt gulliga och väldigt charmiga men väldigt vilda cockerspanielvalp där, så en dag hittade vi hela inredningen söndertuggad och trädgården upptrampad :(
Men vet att barnet när en ambition att bygga ett nytt hus på en säkrare plats, så det var en bra idé!
I pepparkaka? kanske.
Tyvärr håller ju inte det i längden då. (gud vad jag älskade bygga hus av klädnypor (fanns i trä som inte var ihopsatta på (haha) kyrkans söndagsskola (som jag helt otippat gick på))
 
jag dör så gulligt :love:
Spånar lite:

- En fin sten dottern själv valt ut, kanske får dottern tillbaka en liten sten med glitter på?
- En liten liten skulptur gjord av stenar och pinnar som dottern kan knåpa ihop.
- Älvor gillar ju mat och bakverk, så någon matbit, en bit bröd och en pepparkaka?
- En pärla.
- En stjärna, dottern kan ju klippa ut en stjärna i papper och limma glitter på den.
- En liten hatt.
 
Behöver akut hjälp! Barnet har skrivit ett brev till sina Fairies och frågat vad de önskar sig i julklapp och var nu helt förkrossad i morse över att de inte svarat. Hen hade ändå varit noga med att placera brevet på en strategisk plats där det borde synas väl, men fyllde i texten med tuschpenna innan skolan i morse ifall fairies har lite dålig syn och kanske missat brevet på grund av det.
Jag misstänker dock att fairies kan behöva lite hjälp med att skriva svaret (de är ju så små, svårt att hålla en penna då), men vad i allsindar kan en älva tänkas vilja ha?
Någon inom bukefalos sammansvärjning som har koll på detta med älvor? Vad gillar de och vad behöver de? Fördel också om det är någit en tioåring kan knåpa ihop själv.
Visa bifogad fil 61054

Jag har dålig koll på älvors vanor men vill bara säga: gud så sött :love: !
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp